Vždy, keď si sadáme za volant automobilu, pevne veríme, že sa bezpečne prepravíme do cieľa. Niekedy sa ale môže stať nehoda, napríklad aj v dôsledku únavy vodiča, a tá, žiaľ, môže skončiť aj tragicky. Vedci sa preto pozreli na niektoré návyky vodičov a poruchy spánku.
Návyky u ľudí s apnoe
Najnovšia štúdia publikovaná v časopise ERJ Open Research skúmala, ktoré návyky šoférov môžu naznačovať, že dotyčná osoba trpí obštrukčným spánkovým apnoe, informuje portál vtm.zive.cz.
Odhaduje sa pritom, že spánkovým apnoe trpí až pätina populácie. Ide o stav, keď počas spánku ochabnú niektoré časti horných dýchacích ciest, čo spôsobuje nižšie okysličenie krvi, pokles tepu či tlaku. Okrem celkovej záťaže na srdcový systém môže spôsobiť, že človek sa zobudí neoddýchnutý a ospalý, čo môže byť problém v aktívnej časti dňa. Najväčším rizikom pre vznik apnoe je obezita.
Väčšina ľudí so spánkovým apnoe pritom o svojom stave nevie. Aj tým môže pomôcť táto štúdia, v ktorej vedci identifikovali činnosti, ktoré pri šoférovaní zvyknú robiť ľudia postihnutí apnoe.
Činnosti na podporu bdelosti
Najlepším ukazovateľom je pravidelná konzumácia kávy či čaju, ale aj činnosti ako otváranie okna, žutie žuvačky či zosilnenie rádia. Teda všetko, čo môžete robiť počas jazdy, aby ste ostali bdelí.
Aj tak však osoby s obštrukčným spánkovým apnoe sú z hľadiska premávky rizikové a ich tendencia zaspávať počas dňa a celková ospalosť môže byť dôvodom vzniku autonehody.
Vedci štúdiu uskutočnili pomocou dotazníka, kde sa zapojilo 119 pacientov s apnoe a 105 ľudí bez. Na základe toho sa zistilo, že niektorí pacienti s apnoe používajú aj tri rôzne stratégie na udržanie bdelosti, no zároveň sa ukazuje, že sú aj tak náchylní na nehody. Až 22,8 % ľudí, ktorí používajú viac činností zabezpečujúcich bdelosť, už malo nehodu, v porovnaní s pacientmi s apnoe, ktorí žiadne činnosti nepoužívajú (2,4 % ich malo nehodu).
Štúdia skúmala iba koreláciu a nie príčinnú súvislosť, a tak nemôžeme tvrdiť, že otváranie okna, žutie žuvačky či pitie nápojov s kofeínom zvyšujú tendenciu nehody u pacientov so spánkovým apnoe. Vedci tiež vidia obmedzenie štúdie v použití dotazníka, ktorý môže údaje skresľovať.
Nahlásiť chybu v článku