Zníženie rýchlosti lodí by malo pozitívny vplyv pre ľudí, prírodu aj klímu. Redukcia rýchlosti o 20 percent by znížila emisie skleníkových plynov či látok, ktoré sú škodlivé pre zdravie ľudí. V prípade oxidov dusíka a síry by to bolo o 24 percent. Predstavitelia Organizácie Spojených národov (OSN) sa tento týždeň stretnú v Londýne, kde budú diskutovať o tomto návrhu. Mnohé lodné spoločnosti s ním súhlasia, niektoré sú však proti.
Lode sú zodpovedné za približne tri percentá emisií skleníkových plynov na svete, čo je zhruba rovnaký podiel, aký má Nemecko. Tento spôsob dopravy nie je zahrnutý v Parížskej klimatickej dohode. Predstavitelia lodného priemyslu však minulý rok súhlasili, že do roku 2050 znížia emisie o 50 percent v porovnaní s úrovňou z roku 2008.
Novú štúdiu pripravili organizácie Seas at Risk a Transport & Environment. Podľa nich, ak sa budú lode plaviť pomalšie, spália menej paliva, čo zníži produkciu čierneho uhlíka, síry a oxidov dusíka. Menšie množstvo čierneho uhlíka pomôže bojovať proti klimatickej zmene v Arktickom regióne, pretože pri spaľovaní paliva v ľadových severných vodách padajú na sneh čiastočky, ktoré mu zabraňujú odrážať slnečné žiarenie, čo zapríčiňuje otepľovanie v regióne.
Štúdia takisto tvrdí, že spomalenie lodí o 20 percent zníži podvodný hluk o 66 percent a možnosť kolízie veľrýb s loďami o 78 percent.
Nákladné lode si vyskúšali spomalenie v priemere o 12 percent v roku 2008, a to v dôsledku globálnej finančnej krízy. Tento krok pomohol znížiť dennú spotrebu paliva o 27 percent, čo malo značný vplyv aj na emisie.
Nahlásiť chybu v článku