V kinematografii, vo svete ale aj na Slovensku, máme množstvo talentovaných filmových tvorcov, ktorí sa svojou tvorbou snažia priniesť divákom dôležité príbehy a myšlienky. Neraz dokážu samostatne k svojmu dielu napísať scenár, zrežírovať ho a dokonca aj nakrútiť. Pozrime sa na 10 filmov, za ktorých vznikom stojí prevažne jedna osoba.
Vznik filmu je náročný proces, za ktorý je zodpovedaný profesionálny štáb, s dostatkom vedomostí a zručností na to, aby realizované dielo dotiahol od začiatku až do finálneho výsledku, ktorý si my diváci môžeme pozrieť. Je ešte obdivuhodnejšie, ak sa to celé podarí zrealizovať iba jednému človeku, pomocou vlastných síl a schopností alebo ak si autor nájde natoľko silný rukopis, že zatieni všetko ostatné.
Takýmito režisérmi sa môže pýšiť aj Slovensko. Najmä vďaka svojim dokumentárnym snímkam nám sprostredkujú dôležité sociálne, politické či ekologické témy, o ktorých by mal každý jeden z nás vedieť čo najviac. Dokumentaristi Juraj Mravec, Marek Kuboš, Pavol Barabáš alebo Martin Kollar, ktorí si sami zastrešujú všetky funkcie pri filmovej tvorbe. Godfrey Reggio, Ron Fricke či režisérka Helena Třeštíková, ktorí zaujali najmä svojou originálnou autorskou tvorbou.
Nezabudnime však ani na hrané filmy, pri ktorých je režisér zároveň aj scenáristom alebo sa objaví dokonca v hlavnej úlohe. Pozrime sa na 10 filmov, ktoré odzrkadľujú stav našej spoločnosti a sú výsledkom práce a talentu najmä jedného človeka.
Stratený domov / Lost Home (2019)
Réžia, scenár a kamera: Juraj Mravec
Juraj Mravec nakrútil silný dokumentárny film o teroristickej organizácii Islamský štát, úradujúcej na severe Iraku a Sýrie. Pomocou osudov mladých slovenských záchranárov, ktorí sa zapojili do veľkej bitky o Mosul ukazuje, ako sa rodina môže ocitnúť v ohrození. Ako sú záchranári nútení opustiť svoj domov, aby mohli pomáhať ďalším a ako obyvatelia krajín postihnutých vojnou musia svoje domovy opustiť, aby vôbec prežili.
Zobrazuje tému migrantov a snaží sa nám ukázať, že by sme sa mali zbaviť často možno nezmyselných predsudkov, keď nedokážeme pochopiť, čo ľudia žijúci v krajinách, kde zúri vojna, prežívajú. Snímku si môžeme pozrieť v premiére už v sobotu, 12. októbra v rámci festivalu dokumentárny filmov Jeden svet, ktorý sa koná v A4-priestore súčasnej kultúry. V ďalších dňoch ho môžeme vidieť v bratislavskom kine Lumiére a 17. októbra v Pezinku. Všetky termíny premietania filmu na Slovensku si môžete pozrieť na tejto stránke.
Posledný autoportrét / The Last Self-Portrait (2018)
Réžia, scenár, kamera a hudba: Marek Kuboš
Marek Kuboš nakrútil po 13-ročnej prestávke osobnú snímku, ktorá vytvára akýsi oblúk jeho tvorby. Keď počas štúdia na vysokej škole dostal za úlohu vytvoriť o sebe autoportrét, ani netušil, že sa k tomuto cvičeniu ešte vráti. Posledný autoportrét hovorí o úspechoch ale aj neúspechoch, ktoré sa mu podarilo vo svojej kariére ale aj osobnom živote dosiahnuť.
Zachytiť všetky tieto udalosti a pocity sa mu podarilo naozaj obdivuhodne. Svedčia o tom aj ocenenia, ktoré za snímku Posledný autoportrét získal. Môže sa teda pýšiť cenou Najlepší dokument, ktorý získal na udeľovaní Slnko v sieti alebo ocenenia od festivalu dokumentárnych filmov v Jihlave.
5. október / 5 October (2016)
Réžia, scenár a kamera: Martin Kollar
Martin Kollar sa vo svojom dokumentárnom filme sleduje príbeh muža, ktorý opustil svoju rodinu. Vidíme muža desať rokov potom, ako musí čeliť krutej skutočnosti. Na tvári pod bradou totiž ukrýva obrovský nádor. Možno dokáže uniknúť pred zahanbujúcimi situáciami, ľuďmi, aj pred samým sebou. Pred chorobou a strachom z nej sa však neskryje.
Hlavný protagonista nechce umrieť, práve naopak. Minimalisticky ladená esej ukazuje práve to, ako má rád život. Rozhodne sa teda napriek svojim zdravotným problémom cestovať, kým je to ešte možné.
Proti prírode / Mot naturen
Réžia, scenár a hlavná úloha: Ole Giæver
Hraný film z dielne Ole Giæver, ktorý okrem tvorby scenára a réžie autenticky stvárnil aj samotnú hlavnú postavu Martina, sa odohráva v drsnej prírode Nórska. Martin sa vydáva stráviť víkend sám uprostred prírody. My počujeme všetky jeho myšlienky a trápenia, ktoré mu behajú hlavou.
Na pozadí scenérie nedotknutej nórskej prírody sledujeme sociálnu drámu muža, ktorý musí čeliť hlbším problémom, než by sa pri zdanlivo pozitívnom vzťahu s manželkou a dieťaťom mohlo zdať. Snímka má najväčšiu silu v tom, že s podobnými myšlienkami sa občas stretáva v živote každý z nás.
Koyaanisqatsi (1982)
Réžia a scenár: Godfrey Reggio
Godfrey Reggio vytvoril audiovizuálnu filmovú trilógiu, ktorá dokazuje, že vo filme nie je dôležité hovorené slovo, ale dôležitú myšlienku sa dá priniesť aj inak. Koyaanisqatsi, Powaqqatsi a Noqoyqatsi sú umelecké dokumenty ladené do hudby skladateľa Philipa Glassa, ktoré nám ukazujú, že človek možno nie je taký dobrý, ako si o sebe myslí.
Názvy jednotlivých snímok sú odvodené z jazyka ohrozeného kmeňa Hopi. Koyaanisqatsi teda znamená život mimo rovnováhu. Vďaka fascinujúcim záberom pochádzajúcim z kútov celého sveta a úplne bez slov sledujeme vzťah medzi prírodou a človekom.
Tieň jaguára / Spirit of Jaguar (2018)
Réžia, scenár a kamera: Pavol Barabáš
Pavol Barabáš dokázal to, čo sa kinematografii podarí len málokedy. So svojou kamerou sa mu podarilo zachytiť život jedných z posledných žijúcich indiánov, ktorí im dovolili zachytiť ich unikátny život. Uvedomuje si ich dôležitosť rovnako, ako aj miesta, na ktorom žijú. Preto k nemu pristupoval s potrebnou úctou.
Vďaka tomuto môžeme aj my nahliadnuť do tohoto nepoškvrneného sveta, navyše pomocou unikátnych dychberúcich záberov a pútavej vizuálnej stránke.
Samsara (2011)
Réžia a kamera: Ron Fricke
Režisér a kameraman Ron Fricke ukázal svoj silný autorský rukopis už ako kameraman v snímke Godfreya Reggioa, Koyaanisqatsi. Na tento dokumentárny štýl, vystavaný na myšlienke vychádzajúcej zo spojenia dvoch či viacerých obrazov a doplnený o hudobný podklad, ktorý emócie dokresľuje, Fricke nadviazal vo svojich snímkach Chronos, Baraka a Samsara.
Okrem tohto ich spája najmä silné posolstvo o stave našej planéty. Fricke vo svojich snímkach nesúdi, ukazuje nám iba plynúce zábery nepoškvrnenej prírody na jednej strane a na strane druhej, akú stopu na Zemi zanechala ľudská ruka. Samsara sa nakrúcala v 25 krajinách počas piatich rokov a prináša neuveriteľné zábery z rôznych miest nášho sveta. A jej posolstvo vás navždy ovplyvní.
Afrika na pionieri / Through Africa on a Pioneer (2019)
Réžia, scenár a hlavná úloha: Marek Slobodník
Marek Slobodník spolu so svojím cestovateľským tímom prvú slovenskú road movie. Piati cestovatelia, počas piatich mesiacov odohrávajúcich sa na 15-tisíc kilometroch naprieč Afrikou. Vďaka tomu môžeme sledovať ich napínavé zážitky, v ktorých nechýba adrenalín, napätie ale aj množstvo úsmevných situácií.
Ak patríte medzi nadšencov cestovania, toto dielo výnimočných slovenských tvorcov si nesmiete nechať ujsť. Celú cestu si sami natáčali a autenticky ju zachytili.
Ukradnutý štát / The State Capture (2019)
Réžia a scenár: Zuzana Piussi
Zuzana Piussi pokračuje vo svojej práci, ktorú začala už na dokumentárnom filme Od Fica do Fica. Kauzu Gorila podrobne sledovala a teraz nám prináša odhalenia, o ktorých sme možno nevedeli. Po začatí práce na nakrúcaní došlo k brutálnej vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej a vďaka tomu na svet vyplávali nové skutočnosti, ktoré rozmer tohoto dokumentu ešte povýšili.
Nájdeme v ňom vyjadrenia advokátov, blogerov, novinárov ale aj agentov spravodajských služieb. Vďaka nim nahliadneme do zákulisia káuz a spôsobov, akými je pred verejnosťou skrývaná pravda, alebo ako vznikajú konšpiračné teórie, aká je tenká hranicami medzi nimi a skutočnosťou a kto je ich autorom.
René (2008)
Réžia, scenár a hlavná úloha: Helena Třeštíková
Česká režisérka a dokumentaristka Helena Třeštíková sa preslávila najmä časozbernými snímkami, na ktorých vzniku pracuje niekoľko rokov, pričom na začiatku ani netuší, ako sa život jej hlavných protagonistov postupom času zmení. Tento zaujímavý spôsob je tento fakt zároveň aj komplikuje. Ako môžeme vidieť vo filme René, nemala to vždy jednoduché.
Na natáčaní začala pracovať, keď mal René iba 17 rokov. Za 20 rokov sa René dostáva striedavo za mreže a opäť na slobodu a pri všetkých týchto udalostiach bola režisérka pri ňom a snažila jeho príbeh priniesť svetu. Plynutie času zachytila pomocou dôležitých politických udalostí, ako zamatová revolúcia či Havlove amnestie. Tento spôsob tvorby je dôkazom vysokého oddania jedného človeka k svojej profesii, ktorej zasvetil svoj život.
V spolupráci s bARSdobrýchýr
Nahlásiť chybu v článku