Bikesharing, teda systém strategických miest v centre mesta, kde si môžete za rozumný poplatok požičať bicykel a dopraviť sa tak kdekoľvek zdraviu a prostrediu prospešným spôsobom, je štandardnou výbavou už desiatok európskych miest. Po novom medzi ne pribudne aj Žilina. Mesto totiž len pred pár dňami schválilo projekt, ktorý počíta s až 25 stanicami a 100 bicyklami.
Podobný systém bikesharingu nájdete napríklad v Bratislave, Nitre či Kežmarku. Žilina je ďalším mestom, ktoré ide s vývojom dopravného systému v centre mesta dopredu spolu s najnovšími modernými trendmi. Doprava bicyklom sa totiž v posledných rokoch stála doslova hitom vo viacerých európskych mestách. Dôvody sú jednoznačné. Bikesharing odľahčuje automobilovú dopravu v už tak preplnenom centre mesta, pomáha zlepšovať kvalitu ovzdušia a je i oveľa zdravšou voľbou pre každého človeka.
Projekt bikesharing-u v Žiline na začiatok počíta s 25 strategicky rozmiestnenými stanicami so 100 smart bicyklami. Súčasťou každého bicykla bude GPS lokalizátor. Stanice budú obsahovať stojany na bicykle a informačný panel s popisom systému na jednej jeho strane. Okrem toho by mali stanice obsahovať palubný počítač, slúžiaci na vypožičanie a vrátenie bicykla do stojana, NFC čítačku kariet, GPS a WIFI lokalizáciu, GSM komunikáciu, e-zámok či solárny panel na dobíjanie.
Mnohých isto zaujíma cena tejto modernej mestskej služby. Z prieskumu Katedry cestnej a mestskej dopravy na Fakulte prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov zo Žilinskej univerzity vychádza, že verejnosť je „ochotná“ túto službu využívať, pokiaľ je jej cena porovnateľná, alebo nižšia ako cena mestskej hromadnej dopravy. Projekt bikesharingu v Žiline chce preto nastaviť cenu na 0,50€ za polhodinu, čo by rozhodne stálo za uváženie.
zilinak.sk, TS TASR
Nahlásiť chybu v článku