Ceny pohonných hmôt išli v posledných rokoch do vyšších čísel a majitelia automobilov si často museli premyslieť, aký druh paliva a za akú sumu natankujú. Vo všeobecnosti je známe, že každá čerpacia stanica ponúka aj prémiové palivá sľubujúce pozitívne účinky na auto výmenou za vyššiu cenu. V praxi to však nemusí byť také ružové, píše o tom portál Index.
Spotreba, výkon, kvalita
Marketing jednotlivých čerpacích staníc mieri na fakt, že väčšina vodičov dbá na svoj majetok a automobilu chcú v záujme dlhej životnosti dopriať to najlepšie. V rámci kampaní lákajú na priaznivé účinky na motor, lepšiu spotrebu, čistiace vlastnosti, prípadne dokonca lepší výkon.
Ako upozorňuje Index, na Slovensku musia všetky palivá spĺňať isté zákonné normy a zároveň platí, že legislatíva nijak nešpecifikuje, aké palivo možno považovať za prémiové. „Je teda v zásade na rozhodnutí každej spoločnosti, či ten-ktorý produkt uvedie na trh ako prémiový. Teoreticky to znamená, že niektorí producenti môžu aj bežné aditivované palivo predávať ako prémiové,“ píše sa v článku. V rámci prémiových palív tak chýbajú kritériá, ale aj dlhodobé vedecké štúdie.
Vodiči sa tak riadia deklarovaním výrobcov o tom, že v palive je vyšší objem aditív. Podľa odborníkov môže prémiové palivo v určitej miere naozaj brániť usadzovaniu častíc v palivovom systéme, pri naftových motoroch zasa prémiové palivo pomáha najmä životnosti vysokotlakového vstrekovacieho systému. Nestotožňujú sa však s výrokmi, podľa ktorých by mali takéto produkty zvyšovať výkon motora.
„V období mimo zimy a pri každodennom využívaní auta je ekonomický prínos prémiových palív veľmi ťažké vyčísliť. Nemyslím si, že by bolo nutné tankovať zakaždým prémiové palivo, ale raz za čas to motoru neuškodí,“ povedal pre Index Jan Macek zo strojárskej fakulty Českého vysokého učení technického. Na konci dňa je tak napokon na každom motoristovi, ktorý typ paliva si zvolí. Na jednej strane môžu skutočne prémiové palivá autu pomáhať, na tej druhej ide zrejme z časti o psychológiu.
Nahlásiť chybu v článku