Čoraz väčšie množstvo motorových vozidiel na cestách, zvyšujúca sa ekologická záťaž, ale aj bezpečnejšia premávka. Európska únia v súčasnosti rieši v auto-moto segmente viacero výziev, no nie všetky jej nové nariadenia sa stretávajú s pochopením. Dôkazom je napríklad povinný obmedzovač rýchlosti, ktorý pre nové vozidlá vstúpil do platnosti práve prvým júlovým dňom. Informuje o tom portál TopSpeed.sk.
Asistenčný systém známy aj ako ISA (Intelligent Speed Assistance) sa od 1. júla 2024 stal povinnou súčasťou všetkých novoprihlásených áut v Európskej únii. „Vo všetkých novoschválených (homologizovaných) autách pre európske cesty platí obmedzovač už od júla 2022. Teraz prichádza na rad druhá fáza tohto opatrenia a systému sa už nevyhne žiadne novoprihlasované auto,“ priblížil portál TopSpeed.
Hlavným cieľom je podľa samotnej únie zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky, no skúsenosti európskych vodičov zatiaľ hovoria o pravom opaku. Tento inteligentný obmedzovač rýchlosti vie vodiča upozorniť na to, že nedodržiava maximálnu povolenú rýchlosť podľa platnej legislatívy na danej ceste, no nariadenie EÚ počíta aj s tým, že systém môže do jazdy aktívne zasiahnuť.
Ako ďalej portál uvádza, zariadenie môže v zmysle tejto legislatívy obmedziť výkon motora, ba dokonca začať brzdiť. Vodič síce bude môcť odpor systému prekonať šliapnutím na plyn, no novinky znepokojujú mnohých motoristov, a to aj na základe reálnych skúseností. Najčastejšie sa skloňujú nedostatky systému, ktorý nesprávne číta dopravné značky a technické chyby, ktoré môžu v konečnom dôsledku viesť k tomu, že vozidlo sa pre dopravu stane skôr príťažou a ohrozením.
To by znamenalo presný opak toho, o čo sa Brusel v rámci bezpečnosti na európskych cestách snaží. Minimálne podľa skúseností, ktoré vodiči v rámci svojich obáv prezentovali.
Nahlásiť chybu v článku