Zákony o cestnej premávke sa môžu zdať ako hlboká studňa „skrytých“ predpisov, o ktorých nemajú vedomosť ani tí najskúsenejší šoféri. Dôkazom je aj situácia, v rámci ktorej vám pri prekročení rýchlosti iba o 11 kilometrov za hodinu hrozí pokuta vo výške až 800 eur. Informuje o tom portál Autoviny.
Za normálnych okolností by ste na pokutu atakujúcu úroveň 800 eur museli prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť v obci o približne 75 kilometrov za hodinu.
„Podľa § 139a ods. 3 písm. n) Zákona o cestnej premávke platí, že ak bola v obci prekročená rýchlosť o viac ako 70 km/h, takémuto motoristovi orgán Policajného zboru uloží pokutu vo výške 798 €. Mimo obce musí motorista prekročiť maximálnu dovolenú rýchlosť až o viac ako 75 km/h, aby mu bola uložená v takejto výške,“ znie citácia zo zákona.
Ako ale zo zákona o cestnej premávke vyplýva, existuje istý druh výnimky, o ktorej mnohí motoristi nevedia. Konkrétne ide o úseky, v ktorých prebieha meranie hmotnosti vozidla. Často sa s ním stretávajú predovšetkým vodiči kamiónov či iných väčších vozidiel. Na týchto úsekoch sa kontroluje najvyššia dovolená hmotnosť vozidiel alebo súprav, prípojných vozidiel a náprav.
Ak je takýto úsek riadne vyznačený a vaše vozidlo v ňom prekročí rýchlosť o viac ako 10 kilometrov za hodinu, môžete byť sankciovaní na úrovni 798 eur. Vo všeobecnosti je preto potrebné naštudovať si, ako sa takéto úseky označujú a v prípade, že sa náhodou v jednom z nich ocitnete, dať dole nohu z plynu.
V zahraničí testujú nové radary
V posledných mesiacoch sa objavilo už niekoľko správ o nových radaroch, ktoré sa testujú v zahraničí a postupne budú zavádzané do praxe v mnohých európskych krajinách. Podľa najnovších informácií z Holandska a Nemecka si na nezodpovedných motoristov posvieti aj ďalší druh radaru, ktorý mnohých prekvapil.
Radary používané strážcami zákona totiž už dávno nie sú určené iba na meranie rýchlosti, v súčasnosti ich dokonca poháňa umelá inteligencia. Kým doteraz sa väčšina takýchto kontrolných opatrení zameriavala na spomínanú rýchlosť, zastavenie na značke STOP, prípadne nerešpektovanie červeného svetla na semafore, budúcnosťou má byť aj kontrola používania mobilného zariadenia.
A práve na tento priestupok sú určené nové radary testované v Holandsku a Nemecku, ktorým pri vyhodnocovaní pomáha umelá inteligencia.
Takéto kamery fungujú nepretržite a umiestňované sú väčšinou na diaľničných mostoch, kde vyhotovujú videonahrávky. Podľa nich dokáže mechanizmus určiť, či vodič používa mobilné zariadenie alebo tablet a následne vyhotoviť fotografiu ako dôkaz. Ak uvedený materiál vyhodnotí príslušný vyškolený kontrolór ako relevantný, majiteľovi vozidla pošle domov pozdrav v podobe pokuty.
Nahlásiť chybu v článku