Chvíľu je velebený, potom ho zasa neznášajú. Je však nutné uznať, že Trier vie spraviť dobrý film a to aj napriek tomu, že jeho snímky kontroverziou doslova kypia. A nielen filmy, ale aj vyhlásenia. Pred pár rokmi dostal zákaz účasti aj vstupu na filmový festival v Cannes, kvôli vtipom o Hitlerovi. Len čo mu niekoľkoročný zákaz vypršal, postaral sa o to, aby jeho vizitka zostala presne taká, ako si ju pamätáme.
Film Jack stavia dom
A tak prišiel film Jack stavia dom. Titul o masovom vrahovi je tak, ako väčšina jeho snímok, nakrútený majstrovsky. Trier je šikovný remeselník, ktorý sa však nikdy nemôže za kamerou nudiť. Naposledy šokoval svet dvojicou filmov Nymfomanka. Teraz sa však rozhodol trochu pritvrdiť. A ako to dopadlo?
V Cannes ľudia opúšťali kinosálu v masách. S podobným nepochopením sa naposledy stretol film Darrena Aronofskeho matka!, ktorý tiež nevydržali niektorí diváci sledovať do konca. Lars von Trier však Aronofkseho (ne)úspech rozhodne predčil. Jack stavia je dom je od tohto týždňa dostupný aj v slovenských kinách. Tak aký vlastne je? Rozhodne treba poznamenať, že stojí za to. Ale prichystajte si žalúdok.
Trier priznal, že počas nakrúcania „Jacka“ sa predieral ťažkým obdobím, v ktorom jeho životu vládla depresia spoločne s alkoholom. Film tak pre neho bol akousi psychoterapiou. Hlavná postava sa zaoberá vraždením žien. Nemá žiaden súcit a podobne ako samotný režisér, nepristupuje k nežnému pohlaviu s úctou. Film je rozdelený na tri kapitoly, čo je u režiséra, viac-menej typický koncept.
V každej z nich uvidíme hromadu toho, na čo by sme sa dobrovoľne pozerať nechceli. Keďže sa na jeho film vždy idú diváci pozrieť s myšlienkou: „Veď to nemôže byť až také zlé,“ Trier dostáva úžasný priestor na to, aby divákov šokoval ešte o čosi viac. Niektoré scény vo filme však zachádzajú do tak okatej absurdnosti, že sa diváci neubránia smiechu. Ten však veľmi rýchlo vystrieda zhrozenie z výjavov, ktoré sa zrodili v Larsovej chorej a nesmierne talentovanej hlave.
Film nie je kritikou spoločnosti. Dalo by sa tu hľadať hlbšie posolstvo, ako vo väčšine jeho titulov, avšak v tomto prípade je viac než očividné, čo sa snažil tento sadistický severský umelec dokázať. A to je prosté „môžem“. Áno, nikto Larsovi nebránil túto zvrátenosť nakrútiť a nikto divákov nenútil, aby si film išli pozrieť. Film jednoducho točil chlap, písal chlap a urobil ho pre seba. Sebecky, kruto a hlavne slobodne. Lars si uľavil a môže sa pohnúť v živote aj v kariére ďalej. Takisto, po absolvovaní niekoľkých terapií, aj diváci.
Ak si teda trúfate, teraz si môžete film vychutnať (alebo skôr pretrpieť) na vlastnej koži. Do slovenských kín dorazil tento štvrtok a recenzie sú, akoby sa dalo čakať, rôznorodé. Treba si však spomenúť na nedávne slová Martina Scorseseho, ktorý film matka! hájil tým, že to nie je príbeh, ktorý by mal byť rozlúštený, konzumovaný alebo okamžite pochopený. S podobnou nadsádzkou by ste sa mali pozerať aj na Larsovu „mizogýnickú“ alegóriu.
iprima.cz
Nahlásiť chybu v článku