Foto: Archív Jaro Chrapko

S podnikaním začínal ako 21. ročný, dnes stojí za firmou, ktorá ročne predá desaťtisíce tričiek.

Jaro Chrapko má dnes 27 rokov a pred 6-timi rokmi založil úspešnú firmu Dedoles, ktorá predáva tričká a iné produkty vo viac ako šiestich krajinách Európy. Začiatky ale neboli ľahké.

Článok pokračuje pod videom ↓

Jaro začal s týmto biznisom len ako 21-ročný, keď jeho rovesníci študovali na vysokej škole. On sa však vybral vlastnou cestou a aj napriek tomu, že sa spočiatku zadĺžil a dá sa povedať, že takmer skrachoval, dnes riadi veľkú a úspešnú firmu a jeho príbeh môže byť inšpiráciou pre mnohých mladých ľudí.

Práve preto sme sa s ním stretli v Bratislave a položili mu pár otázok.

Shop Dedoles si založil ako 21-ročný popri škole. Aké boli tvoje začiatky?

Foto: Archív Jaro Chrapko

V podstate som nikdy ani na vysokej škole poriadne nebol. Prvýkrát som sabotoval príjímačky, no potom, keď otvorili druhé kolo, som sa na vysokú školu z donútenia dostal, no musím povedať, že to vôbec nefungovalo. Aj napriek tomu, že som tam chvíľku vydržal, chýbala mi motivácia, a tak som po krátkom čase z vysokej školy odišiel.

Už v tom čase som robil ako realitný maklér, no to bola podobne krátka epizóda ako moje štúdium na vysokej škole. Tiež som mal podobný problém – nemal som motiváciu. Práve preto som začal rozmýšľať nad tým, že budem sám sebe pánom. Začal som hľadať rôzne spôsoby. Vedel som, že internet ponúka veľa možností a vedel som, že slovenský online priestor nie je až tak preplnený a že by sa tam pre mňa určite našlo miesto.

Foto: Archív Jaro Chrapko

Začal som s obsahovou stránkou, no to mi bohužiaľ nevyšlo. Nakoniec som sa rozhodol, že založím e-shop, no ešte stále som nemal vhodný, zaujímavý produkt. Ten som našiel na dovolenke – tričká z rôznymi motívmi, o ktorých som sa dozvedel, že sú ekologické. Keďže som bol v tej dobe dosť spirituálne založený, tričká kde sa objavovali zvieratá, vesmír vo mne veľmi zarezonovali. Tak som sa do toho pustil.

Čo znamená že si sa do toho pustil?

Foto: Archív Jaro Chrapko

Znamená to, že som postupne začal stretávať  rôznych ľudí z komunity, ktorí sa venovali podobným veciam. Kamarát ma zavolal na Startup víkend, kde som stretol veľa ľudí, ktorí mi vtedy pomohli a spolupracujem s nimi dodnes.

To, že som sa do toho pustil znamená, že som si požičal peniaze od banky, že som kontaktoval dodávateľa, spustil web stránku a šiel do toho po hlave.

Tri mesiace po tom, čo som našiel tričká na dovolenke v roku 2011, som spustil e-shop Dedoles.

Ako dlho trvalo, kým si niečo reálne predal a kedy prišiel ten zlomový okamih, keď si zistil, že ťa to môže uživiť?

Prvý predaj prišiel hneď prvý deň, no zo začiatku toho bolo strašne málo, aby som sa tým uživil. Pri spustení shopu Depoles mi ale hralo do kariet to, že bol december a že sa predali nejaké zásoby, ktoré som nakúpil.

Prvý rok som sa trápil a takmer skrachoval, no koncom roka 2014 prišiel ten moment, keď som si uvedomil, že ma to môže živiť. Dovtedy som bol stále zadĺžený a chýbalo mi veľa kapitálu, skúsenosti a vedomosti ako to správne robiť.

Koľko druhov tričiek si mal na začiatku?

Foto: Archív Jaro Chrapko

Keď som spúšťal e-shop, Dedoles mal v ponuke približne 200 druhov rôznych tričiek. Musím ale povedať, že som mal šťastie aj na dodávateľa a vo veľa veciach mi to na začiatku pomohlo. Po približne polroku mal Dedoles už v ponuke viac ako 600 rôznych dizajnov.

Ako to celé pokračovalo? Stále predávate hlavne tričká?

Dlho sme sortiment nerozširovali, skôr sme sa snažili predávať to, čo sme mali v ponuke. Snažili sme sa však zlepšovať služby pre našich zákazníkov. Aj keď sme niečo nové skúšali do nášho sortimentu zaradiť, nemalo to vždy až taký úspech. Či už sme mali problém s dodávateľmi alebo ten produkt na našej stránke jednoducho zanikol. Dlho sme to preto neriešili. Na konci roku 2015 sme stále predávali takmer 95% tričiek, tých istých, čo aj na začiatku.

Foto: Archív Jaro Chrapko

Zmena prišla až na začiatku roku 2016. Založili sme produktové oddelenie, zdokonalili sme niektoré procesy a rozšírili náš sortiment aj o iné produkty.

Koľko ľudí pracuje pre Dedoles?

Foto: Archív Jaro Chrapko

Dnes náš tím tvorí približne 20 ľudí, ktorí pre nás pracujú dennodenne na full-time. Taktiež máme približne 15 brigádnikov. Musím však povedať, že počas Vianoc sme úplne iná firma. V tomto období sa náš počet zdvojnásobí.

Ste aj iná firma v prístupe k ľuďom?

Dedoles je postavený na ľudskej filozofii. K ľuďom sa správame čestne, dávame im priestor na rast vrátane mňa (smiech). Veľa ľudí sa u nás vypracovalo z „nuly“ na manažérov s manažérskym platom. Pekným príkladom toho je aj náš Martin. Ten u nás nastúpil ako 17 ročný a robil u nás ako brigádnik. Dnes má 23 rokov, je manažér a má manažérsku výplatu.

Ako ťa za tých 6 rokov zmenil a kam posunul Dedoles?

Foto: Archív Jaro Chrapko

Keď som s Dedolesom začínal, nevedel som takmer nič. Nevedel som, ako funguje účtovníctvo, čo sú to procesy. Nemal som ani žiadnu predstavu, ako sa riadi firma. Veľa som sa toho naučil a stále sa veľa toho učím. Keď sa človek učí počas celého života, prijíma výzvy, ktoré mu život prináša a pokiaľ sa nevzdáva, tak sa veľa na ceste životom naučí. To je aj môj príklad a moja filozofia: „Nikdy sa nevzdať“.

Si šťastný?

Áno, som. To, čo ma najviac napĺňa je to, že sa stále niečo nové učím.

A ako to vyzerá, keď nie si v práci? Čomu sa venuješ a aké sú tvoje aktivity, kde filtruješ stres, ktorého máš v práci určite viac než dosť?

Veľmi rád chodím s priateľkou na prechádzky do prírody. Vlastne aj názov Dedoles vznikol v lese. Okrem toho sa venujem bežným činnostiam, chodím na florbal, veľa čítam a zaujímam sa o aktuálne dianie na Slovensku a vo svete. A nie len v tejto dobe. Dôležité pre môj projekt Dedoles je aj to, aby som mal prehľad. Okrem toho veľmi rád hrávam s kamarátmi hru Civilization 5.

Dedoles už nie je len na Slovensku. Kde všade sa vaše produkty predávajú?

Foto: Archív Jaro Chrapko

Dnes už Dedoles pôsobí vo viac ako šiestich európskych krajinách. Najviac zákazníkov však nemáme zo Slovenska, ale z Česka. Taktiež sme v Rumunsku, v Maďarsku, v Rakúsku a v Nemecku.

Akí ľudia si kupujú produkty značky Dedoles?

Našou hlavnou pridanou hodnotou je originalita. Naši ľudia nachádzajú v našich produktoch spôsob, ako sa prejaviť. Naše tričká dávajú ľuďom veľa možností sa od ostatných odlíšiť. Ľudia tak vďaka našim produktom môžu prejaviť svoju jedinečnosť.

A na záver by som ťa poprosil o jednu malú radu a myšlienku hlavne pre mladých ľudí. Pre tých, ktorí sú na Slovensku nespokojní a pre tých, ktorí rozmýšľajú nad odcestovaním do zahraničia.

Foto: Archív Jaro Chrapko

Pokiaľ má v sebe človek proaktivitu, tak je jedno, kde je. Ak je nespokojný so svojim životom a myslí si, že to vyrieši tým, že pôjde niekde inde, nie je to tak. Pred sebou neutečie. Čiže je to viac o tom, aký má človek postoj k životu ako od toho, kde sa nachádza. Môže ísť do Anglicka robiť robotu, ktorá je možno lepšie platená ako tu, no koniec koncov tú spokojnosť tam nenájde.

Takže to skôr vyplýva z toho vnútorného postoja, ktorý je napríklad u mňa bojovnícky. Nevzdám sa, budem sa zlepšovať, tým pádom, akýkoľvek problém mám, v budúcnosti ho už mať nemusím, pretože sa ho pokúšam vyriešiť. To znamená, že sa neustále v živote niekde posúvam a ako rastiem, tak rastie moja skúsenosť a moja hodnota. Slováci sú veľmi talentovaný a dravý národ a myslím si, že toho ešte veľa dokážeme. Len nám treba ešte trošku času.

Nezabudnite Dedoles sledovať na Instagrame a pokiaľ vás príbeh tohto e-shopu zaujal, rozhodne zavítajte aj na ich webstránku a nechajte sa unášať nákupnou horúčkou.

Uložiť článok

Najnovšie články