Drvivá väčšina motoristov vlastní vodičský preukaz skupiny B. Ten oprávňuje viesť motorové vozidlo s hmotnosťou do 3,5 tony, čo v praxi znamená, že vodič s týmto preukazom môže šoférovať bežné osobné automobily. Novinka, ktorú chystajú úradníci z Bruselu, ale posunie hmotnosť auta vyššie a bežný motorista tak získa legálnu možnosť šoférovať aj vozidlá, na ktoré predtým oprávnenie nemal.
Z 3,5 tony na 4,25 tony
Ako informuje portál Topspeed, Európska únia dokončuje smernicu pre preukazy skupiny B a zmení sa hmotnostný limit z 3,5 tony na 4,25 tony. Vodič s „béčkom“ tak bude môcť šoférovať aj karavany či väčšie obytné automobily vybavené napríklad elektrickým motorom.
Európsky parlament novú smernicu schválil v prvom čítaní, detaily vyjdú na povrch až po eurovoľbách, ktoré sa konajú o necelé dva týždne. EÚ chce, aby pravidlá platili rovnako pre všetkých občanov EÚ. V praxi sa zmena bude týkať najmä karavanov, ktoré síce u nás nie sú až také populárne ako v západnej Európe, no možno práve táto zmena bude motivujúca aj pre slovenských vodičov, ako s nimi začať.
Cieľom je zjednotenie, aby sa nestalo, že v jednej krajine EÚ bude osoba s vodičským preukazom typu B môcť viesť karavan s pohotovostnou hmotnosťou do 4,25 tony a v inom štáte EÚ nie.
Pôvodne sa uvažovalo, že zmena sa bude týkať iba vozidiel s alternatívnymi systémami pohonu, keďže elektromobily bývajú ťažšie. Napokon sa ale táto zmena týka všetkých typov pohonu, takže s „B“ vodičákom budete môcť šoférovať aj karavany (či iné vozidlá do 4,25 tony) s klasickými motormi.
Poplatky môžu byť vyššie
Je tu jedna drobnosť, na ktorú ale bude treba pri cestovaní myslieť. Často sa niektoré poplatky, napríklad za diaľnice, odvíjajú práve od hmotnosti do 3,5 tony. Nie je jasné, ako rýchlo a či vôbec sa tomuto prispôsobia aj tieto poplatky. Môže sa teda stať, že síce budete môcť viesť aj ťažšie motorové vozidlo, no aj si zaň budete musieť priplatiť ako po starom.
Nahlásiť chybu v článku