Prevádzkované železničné trate na Slovensku majú spolu viac ako 3500 kilometrov. História železničnej dopravy v našej krajine začala v roku 1840, kedy bol spustený prvý úsek konskej železnice medzi Bratislavou a Trnavou. Od tohto momentu však prešlo veľa času a dnes sa vlakom dostanete takmer do každého kúta Slovenska. Počas cestovania vlakom môžete cez okno vagóna pozorovať mnohé krásy slovenskej prírody. Viete, ktoré železničné trate sú na Slovensku tie najkrajšie?
Červená skala – Margecany
Železničná trať číslo 173, ktorá prepája Horehronie s východným Slovenskom právom patrí medzi najkrajšie výlety vlakom v našej krajine. Významná trať vznikla kvôli potrebám prepojenia Košicko-Bohumínskej železnice s hospodárskymi centrami stredného Slovenska. Najkrajšia pasáž trasy prichádza kúsok za Telgártom, kde trať prechádza viaduktom Chmaroška. O niečo ďalej vlak vchádza do železničného tunela, ktorý poznáme pod názvom Telgártska slučka. Toto zaujímavé technické dielo prekonáva v dĺžke 2,3 km 31-metrový výškový rozdiel, ktorý bol pri stavbe železnice najväčšou prekážkou v tomto regióne. To však zďaleka nie je všetko, čo táto trať ponúka. Okrem Telgártskej slučky a viaduktu Chmaroška trasu dopĺňa aj ďalších 9 tunelov, 281 mostových objektov, 60 cestných nadjazdov a 70 potrubných priepustov.
Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica
Trať Štiavnickej Anče, ako parnú súpravu v minulosti miestni nazývali, vás dovedie z Pohronia do jedného z najkrajších slovenských miest. 20 kilometrov dlhé železničné spojenie z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice je výsledkom socialistickej mobilizácie mladých ľudí, a práve preto je trasa známa aj ako Trať Mládeže. Na jej výstavbe sa totiž v polovici 20. storočia vystriedalo viac ako 47-tisíc mladých brigádnikov. Jednokoľajová železnica vám dolinou potoka Jasenica ponúkne príjemnú jazdu pekným prírodným prostredím i poriadny nádych histórie.
Banská Bystrica – Dolná Štubňa
Celkom 22 železničných tunelov tvorí časť trasy zo Zvolena do Vrútok medzi Banskou Bystricou a Dolnou Štubňou. Tento úsek železnice dlhej asi 40 km prekonáva výškový rozdiel viac ako 370 metrov, čo bolo pre jej výstavbu veľkým problémom. Projekt železnice medzi Pohroním a Turcom pôvodne pozostával zo 14 tunelov, no nakoniec ich na prekonanie horskej bariéry na strete Kremnických vrchov a Veľkej Fatry bolo potrebných až 22. Celková dĺžka tunelov medzi Banskou Bystricou a Dolnou Štubňou dosahuje 12 211 metrov.
Handlová – Dolná Štubňa
Železničná trasa Handlová – Dolná Štubňa spája centrum Hornej Nitry Prievidzu spolu s Turcom. Trasa prekonáva pohoria Žiar i Kremnické vrchy a zdobia ju 4 mosty a 6 tunelov. Jej výstavba v medzivojnovom období dodnes patrí medzi technicky najnáročnejšie železničné stavby našej histórie. Železnica z Hornej Nitry do Turca pomohla 4200 nezamestnaným, ktorí na stavbe pracovali, ale i rozvoju najmä baníckemu priemyslu.
Čiernohronská železnica
Úzkokoľajná lesná železnica naprieč Slovenským rudohorím patrí medzi tzv. 7 divov Banskobystrického kraja. Železničná trať vznikla v roku 1909 za účelom prepravy dreva, no dnes slúži už len ako turistická atrakcia. Historickou lokomotívou ťahané vagóny prevážajú turistov nielen zo Slovenska krásnym údolím Čierneho Hrona a atrakcia rozhodne stojí za vašu návštevu.
Vychylovka
Historická lesná úvraťová železnica (HLÚŽ), súčasť Múzea kysuckej doliny vo Vychylovke, je skutočným unikátom. Je totiž jednou z dvoch zachovalých úvraťových železničných tratí v celej Európe. Úvraťový systém je technologická pomôcka, ktorá vlakovej súprave pomáha prekonať na krátkej vzdialenosti veľké výškové rozdiely, čo bolo pri stavbe železnice na Kysuciach najväčším problémom. Historická železnica je v súčasnosti aj národnou kultúrnou pamiatkou a aj po mnohých desaťročiach stále premáva hoci už len na pre turistov udržiavanej dĺžke 11 km.
Gemerské spojky
Cez Gemerské spojky sa vlakom nepreveziete. Žiadny tu totiž nikdy neprešiel a ak ich chcete spoznať, budete musieť použiť vlastné nohy. Gemerské spojky je totiž systém niekoľkých opustených železničných tunelov, ktoré boli súčasťou odvážneho plánu Slovenska na vyriešenie dopravnej železničnej krízy po Viedenskej arbitráži. Gemerské spojky tvorí známy Slavošovský tunel, Koprášsky tunel a Tunel pod Dielikom. Viac o týchto unikátnych technických pamiatkách so zaujímavým príbehom nájdete na tomto odkaze.
Bonus: Železnica naprieč futbalovým štadiónom
Hovorí sa, že železnica prechádzajúca priamo cez futbalový štadión v Čiernom Balogu je svetovým unikátom a nikde inde na celej planéte podobné miesto nenájdete. Či už to tak skutočne je alebo nie, pariaca historická Čiernohronská železnica naprieč štadiónom skutočne zaujala ľudí z celého sveta. Železnica viedla cez ihrisko od nepamäti, no od roku 1985 nebola v prevádzke. To sa však pred niekoľkými rokmi zmenilo, a tak počas turistickej sezóny prebehne naprieč štadiónom okrem hráčov i historický vláčik. Najmä počas víkendov, keď sa na štadióne hrajú ligové zápasy domáceho tímu Tatran, majú návštevníci Čiernohronskej železnice postarané o bonusový program.
wikipedia.org, soda.o2.sk, sme.sk, horehronie.sk, vychylovka.sk
#cestujemdoma
Spoznávaj Slovensko a jeho krásy, podpor domácu ekonomiku a cestovný ruch.
Nahlásiť chybu v článku