Železničná preprava patrí medzi pomerne rýchle a jednoduché spôsoby cestovania. V Nemecku sa však nachádza železnica, ktorá visí vo vzduchu, pasažieri tak majú pocit, akoby cestovali dolu hlavou. Okrem Nemecka sa taká nachádza už len v Japonsku.
Bežnú železnicu nebolo možné vybudovať
Na rozdiel od bežných vlakov, ktoré pevne „sedia“ na zemi alebo od metra, ktoré často premáva pod zemou, je nemecká závesná železnica skutočným unikátom. Visuté železnice vyzerajú, akoby po nich vagóny premávali dolu hlavou, sú zavesené na koľaji pripevnenej k pilónom, píše portál CNN. Vlak sa tak bez problémov dostane ponad cesty a rieky aj tam, kde by to inak nebolo možné.
Pôvodne mala byť visutá železnica vo viacerých mestách. Pred desiatkami rokov sa zdalo, že je to železnica budúcnosti. Mnohé projekty sa však napokon nevydarili a ostala len železnica Wuppertal Schwebebahn v Nemecku a ďalšia podobná v Japonsku.
Ako vlastne vznikol nápad vytvoriť „visiacu“ železnicu? Všetko to začalo okolo roku 1880, a to vďaka rapídnej industrializácii. Inžinier Eugen Langen experimentoval s visutou železnicou, aby mohol ľahšie prepracovať tovar vo svojom cukrovare v Kolíne.
Mesto Wuppertal zas bojovalo s obrovským nárastom počtu obyvateľov po tom, čo sa tu rozmohol textilný priemysel. Bolo potrebné nájsť rýchly a jednoduchý spôsob prepravy pre veľké množstvo ľudí. Cez mesto sa však kľukatila rieka Wupper, kvôli ktorej bolo nemysliteľné vybudovať tu klasickú železnicu. Vznikol teda nápad vybudovať železnicu vo vzduchu, tá bola napokon slávnostne otvorená v roku 1901.
Prevážala aj slona
Na výstavu tratí sa použilo viac ako 20 000 ton železa. Súčasťou železnice je 20 zastávok, ktorých interiér je v štýle art nouveau a je vyrobený z kombinácie skla a dreva. V každom z vozňov sa odviezlo 65 cestujúcich, pričom spočiatku boli len dva, no postupne ich pribúdalo čoraz viac. V roku 1903 merala železnica 13,3 kilometra, časom sa však trať predlžovala. Cestujúcim sa táto alternatíva zapáčila natoľko, že vlak začal premávať každých 5 minút.
Elephants in Scotland waited until trains stopped before alighting: here seen at Edinburgh Waverley in 1960. Not so in Wuppertal, Germany in 1950 where an elephant named Tuffi fell into the River Wupper from the Schwebebahn and survived. A statue marks the spot. pic.twitter.com/l2UzMtKTHg
— David Ede 🏴 (@JohnDavidEde) May 23, 2022
Počas druhej svetovej vojny bola železnica tvrdo zasiahnutá bombardovaním. Našťastie, podarilo sa ju zrekonštruovať a v roku 1950 sa v nej viezol dokonca aj slon. V tom čase bol v meste cirkus a slon bol miláčikom publika. Mladé zviera tak malo poslúžiť ako reklama, ktorá mala prilákať davy ľudí. Nanešťastie, slon sa splašil, zničil niekoľko radov sedadiel a napokon z vozňa vypadol do plytkej rieky. Utrpel však len niekoľko škrabancov.
Sto rokov bola najbezpečnejším spôsobom prepravy
Dnes sa už síce po trati slony nevozia, ročne sa vlakom jazdiacim po visutej trati odvezie 25 miliónov cestujúcich. Samozrejme, vagóny boli medzičasom zmodernizované, trať však do dnešného dňa predstavuje atrakciu. Až do roku 1999 bola trať považovaná za najbezpečnejší spôsob prepravy po meste. Za viac ako 100 rokov sa na nej odohrala len hŕstka menších nehôd, avšak žiadna vážna.
Prvá tragédia sa odohrala práve v spomínanom roku po tom, čo pracovníci nechali po rekonštrukcii na trati obrovský kovový hák. Po náraze 5 ľudí zahynulo a 47 bolo zranených. V roku 2018 zas pod traťou na ulicu spadol 35 metrov dlhý kus elektrického vedenia. Vlak to z prevádzky vyradilo na dlhých 9 mesiacov.
Nahlásiť chybu v článku