Vo svete obchodu s potravinami sú ziskové marže malé a každé obité jablko, ktoré sa nepredá, predstavuje pre obchodníka stratu, pre ktorého je dôležité zachovať jablko v čerstvom a nepoškodenom stave čo najdlhší čas. Je to však dôležitejšie ako zamorovanie našej krajiny plastami?
Sú chránené kompostovateľným obalom navrhnutým prírodou, no napriek tomu ich obchodné reťazce balia do plastových obalov. Tie, ktoré nie sú už vopred pohodlne predbalené, balíme do mikroténových sáčkov a tie do igelitovej tašky. Keď sa vrátime z nákupu domov, zeleninu a ovocie vybaľujeme, aby sme ich nakoniec zahodili do koša.
Plasty zamorujú naše oceány, „kŕmia“ ryby, ktoré konzumujeme a niektoré kontaminujú naše potraviny. Napriek tomu dominujú na regáloch našich obchodov. Približne 40% všetkých vyrobených plastov sa používa za účelom obalov, z ktorých sa väčšina vyhodí. Ďalšie rýchle fakty o znečistení plastov si môžete pozrieť v článku National Geographic Fast facts about plastic pollution.
Na to, aby sme mali prehľad, ako vyzerajú regály v slovenských obchodoch, navštívili sme 5 z najväčších obchodných reťazcov na Slovensku – Tesco, Billa, Lidl, Kaufland, Coop Jednota. Keďže výber zeleniny a ovocia je dnes veľmi široký, vybrali sme 10 druhov ovocia a 10 druhov zeleniny, na ktoré sme sa zamerali vo všetkých obchodoch. Ako reprezentatívnu vzorku sme si vybrali mesto Zvolen, kde majú tieto obchodné reťazce svoje zastúpenie.
Porovnanie balenej a nebalenej zeleniny vo vybraných reťazcoch. Zvolen, 2019.
Porovnanie baleného a nebaleného ovocia vo vybraných reťazcoch. Miesto: Zvolen, 2019.
Nevyhlasujeme „víťaza“ v nebalení zeleniny alebo ovocia.
Chceme len porovnať dostupnosť bezobalových čerstvých potravín verzus balených. Chceme poukázať na paradox, kde je nebalená voľná mrkva vedľa mrkvy balenej v polystyrénovej tácke obalenej plastovým obalom. Kde sú nebalené pomaranče v papierovej krabici vedľa pomarančov viazaných v umelohmotnej sieťke.
Naozaj potrebujeme mať vždy na výber medzi jablkom zabaleným do fólie a jablkom, ktorý si môžeme vložiť do vlastnej znovupoužiteľnej sieťky?
Mnohé potravinové reťazce sa obraňujú tvrdením, že balené potraviny vydržia dlhšie pri transporte aj v regáli. To môže byť akceptovateľné pre odľahlé regióny, kde musia byť čerstvé potraviny dovážané z ďalekej vzdialenosti. V tom prípade by mala byť na mieste otázka o materiáli obalov.
Ako však môžeme vysvetliť jablko vypestované na slovenskej pôde, ktoré sa predáva balené na slovenských pultoch?
Avšak obchodné reťazce robia malé, aj keď pomalé kroky ku zmene k lepšiemu. Môžeme to vidieť na príklade Kauflandu, ktorý vyzliekol uhorku – rozhodol sa, že nebude ponúkať balené uhorky. Opäť tu platí, že konanie obchodného reťazca predchádza konaniu spotrebiteľa. Zmenu môžeme očakávať, pokiaľ budeme žiadať zmenu a budeme tak aj nakupovať (nakupovať nebalené potraviny).
Nahlásiť chybu v článku