pixabay.com

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým prečo je v okolie železníc po celej planéte takmer vždy vysypané štrkom? Na čo vlastne slúži a prečo ho používajú všetky krajiny?

Prechádzame okolo nich dennodenne, no mnohým to za celý život možno ani nenapadne. Prečo sú železnice vždy vysypané štrkom? Takáto banálna vec, poviete si, načo to riešiť. Ale tých, ktorých zvedavosť siaha ďalej, to zaujíma. Všade po celom svete je to presne tak, ako aj vo vašom meste. Okolie železnice obsypané štrkom. Tisíce kilometrov železníc, ktoré vyzerajú tak isto. A prečo vlastne?

Článok pokračuje pod videom ↓

Pri vzniku železnice stáli inžinieri pred veľkým problémom. Miesto, kade bude železnica viesť, bude neustále pod veľkým tlakom niekoľkotonových vlakov. Samotné koľajnice budú navyše vystavované dažďu, vetru, teplu, zime a samotným vagónov. Už pred 200 rokmi však vymysleli spôsob, ako takú železnicu postaviť. A tento spôsob sa uchoval dodnes, pretože rieši všetky problémy, s ktorým sa prevádzka železnice môže stretnúť.

pixabay.com
pixabay.com

Základom je pomerne rovná zem. Na nej je potrebné vybudovať akýsi „val“, na ktorého vrchole bude budúca železnica stáť a nebude ju tak zaplavovať voda. Na tento vyvýšený „val“ sa dáva štrk. Kolmo na trať železnice potom idú drevené trámy. Následne sa štrk umiestni aj všade okolo trámov. Do trámov sa potom umiestnia koľajnice, ktoré sa do trámov pripevňujú pomocou veľkých skrutiek, ktoré odolávajú rozťahovaniu a sťahovaniu počas výkyvu teplôt. Načo však ten spomínaný štrk?

pixabay.com
pixabay.com

Štrk zložený z tisícov malých kameňov s ostrými hranami pôsobí ako upevňovadlo a izolácia. Jednotlivé drevené trámy upevní na trati tak, že sa nepohnú ani pod váhou niekoľkotonových vagónov. Práve ostré hrany jednotlivých kamienkov zabraňujú v pohybe trámov. Ako izolácia pomáha štrk rozložiť celkovú váhu vlaku, aj jeho nákladu. Tlak sa totiž týmto spôsobom rozdeľuje na väčšiu plochu, čím inžinieri zabránili porušeniu železnice a jej podkladu. Taktiež cez štrk rýchlo vsiakne dažďová voda, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť dopravy. Štrk zabraňuje aj rastu vegetácie, ktorá by na železnici len zavadzala. A pre tieto dôvody sa ešte aj dodnes používa výmysel inžinierov, ktorý pred približne 200 rokmi budovali sieť železníc po celej planéte.

pixabay.com
pixabay.com

Nezabudnite na náš starší článok, kde si môžete pozrieť 10 opustených železníc, ktorých sa síce dotkol zub času, no sú ešte krajšie, ako boli predtým. 

interez.sk (Lukáš M.), mentalfloss.com
Uložiť článok

Najnovšie články