Je to rýchly, pomerne bezpečný a aj cenovo dostupný spôsob prepravy, ktorý nám dokáže ušetriť kopec času. Nešetrí však životné prostredie, odborníci preto hľadajú ekologickejšie alternatívy. Jednou z nich je využívanie plne elektrických lietadiel.
Na oblohu vzlietlo prvé plne elektrické lietadlo
Ako informuje portál The Guardian, prvé plne elektrické lietadlo oficiálne absolvovalo svoj prvý skúšobný let. Vyštartovalo z kanadského Vancouveru a pristálo po 15 minútach. Aj keď je tento spôsob lietania zatiaľ ešte len v začiatkoch, je dôkazom toho, že komerčne lietať sa dá aj ekologicky.
Na tom, aby sa let mohol uskutočniť, spolupracovali dve spoločnosti, austrálska inžinierska spoločnosť magniX, ktorá zostavila motor lietadla,a spoločnosť Harbour Air, ktorá ročne prepraví z Vancouveru na okolité ostrovy a späť pol milióna ľudí. Plne elektronické lietadlo má množstvo výhod, je finančne nenáročné a počas letu sa neprodukujú žiadne emisie.
Lietanie je rýchlym a pomerne bezpečným spôsobom prepravy, využíva ho preto čoraz viac ľudí. Letectvo je zároveň aj jedným z najrýchlejšie rastúcich odvetví, čo sa však technologických noviniek týka, tie pribúdajú pomalšie. Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo (ICAO) už niekoľko rokov vyzýva k tomu, aby sa lietadlá budovali z ľahších materiálov, aby sa využívali ekologickejšie alternatívy palív a aby boli optimalizované letové trasy tak, aby bolo paliva spotrebovaného čo najmenej.
Sú elektrické lietadlá budúcnosťou letectva?
Testovacie lietadlo DHC-2 de Havilland Beaver má už 62 rokov a unesie 6 pasažierov. Ako prvý sa na testovací let odhodlal zakladateľ spoločnosti Harbour Air Greg McDougall a preletu nad riekou Fraser sa prizeralo zhruba 100 divákov. Ak by sa podarilo dosiahnuť, aby plne elektrické lietadlá bežne vozili pasažierov, spoločnosť by bola nielen ekologickejšia, ale zároveň by ušetrila milióny dolárov ročne na údržbe. Elektrické motory sú totiž na údržbu oveľa menej náročné ako klasické.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Aj keď to s plne elektrickými lietadlami vyzerá nádejne, ešte si na ne chvíľu budeme musieť počkať. Harbour Air odhaduje, že kým sa im podarí upraviť 40-miestne lietadlo tak, aby bolo efektívne a zároveň bezpečné, potrvá to približne ešte dva roky. Navyše, jeden testovací let „e-lietadla“ nestačí, musí ich byť vykonaných omnoho viac a elektrické motory musia spĺňať prísne podmienky.
Výzvu predstavujú aj dlhé lety, keďže lietadlá vybavené lítiovými batériami zvládnu let dlhý približne 160 kilometrov. Aj keď to nie je príliš dlhá trasa, na krátke lety to postačí a aj malý krok vpred môže byť predzvesťou revolúcie v letectve.
The Guardian
Nahlásiť chybu v článku