Zdieľané elektrické kolobežky sú už bežnou súčasťou mnohých slovenských miest. Umožňujú pomerne rýchlu a efektívnu prepravu v rámci mesta, nie sú finančne náročné a často sa nachádzajú v okolí. Čo sa ale stane, ak sú ľudia už na zdieľané kolobežky či e-bicykle zvyknutí a odrazu im ich aspoň na časť dňa zoberiete? V americkom meste Atlanta to urobili a takýto to malo efekt.
Nepríjemnou súčasťou pomerne nového spôsobu dopravy je aj to, že elektrické kolobežky sú pomerne rýchle a neskúsený jazdec môže ľahko spôsobiť dopravnú nehodu a ublížiť nielen sebe, ale aj iným.
Zmena dopravnej politike v Atlante
Na druhej strane prechod na elektrický pohon, ako uvádza portál Science Alert, je kľúčovou súčasťou znižovania emisií skleníkových plynov, najmä ako skvelá alternatíva k ceste napríklad autom na krátke vzdialenosti. Aký je rozdiel medzi používaním elektrických kolobežiek a ich nepoužívaním?
Nová štúdia publikovaná v Nature Energy to vyjadrila presným číslom. Keďže v americkom meste Atlanta nachádzajúcom sa v štáte Georgia v roku 2019 zakázali používanie e-kolobežiek a e-bicyklov v čase medzi 21:00 a 4:00 v snahe zlepšiť bezpečnosť, pomocou údajov zo zdieľaných vozidiel, zistili zaujímavé údaje.
Omar Asensio z technického inštitútu v Georgii vysvetlil, že týmto zásahom v politike dopravy mesta sa odrazu naskytla príležitosť na zaujímavý výskum. „Odrazu nemôžete použiť elektrickú kolobežku, tak čo urobíte?“
Kolobežky šetria čas a emisie
Vznikol tak prirodzený experiment a vedci mohli zmerať premávku a časy presunov pred a po tomto zákaze a pritom otestovať behaviorálne teórie substitúcie. Asensio s kolegami zistil, že vďaka kolobežkám sa ušetrilo priemerne 17,4 % času.
Priemerné časy dochádzania sa v meste predĺžili o približne 10 %, ale cestovanie na športové podujatia na štadióny sa predĺžilo až o 37 %, čo je ekvivalent 12 minút na jednu cestu. Výpočty boli vykonané vďaka používateľským údajom zhromaždených spoločnosťou Uber.
Aj keď sa neuskutočnil prepočet, ako tento zásah ovplyvní vypúšťanie oxidu uhličitého, je reálny predpoklad, že prišlo k jeho navýšeniu, keďže sa zvýšili zápchy a viacej ľudí začalo cestovať autami.
Treba budovať cyklopruhy
„Vieme, že selektívna mobilita bude hlavným prispievateľom k dekarbonizácii sektora osobnej dopravy, a preto musíme pochopiť interakcie medzi rôznymi druhmi elektrickej dopravy,“ povedala Camila Apablaza z technického inštitútu v Georgii.
Aj keď nie je úplne jasné, ako alternatívy cestovania v podobe e-kolobežiek ovplyvňujú vo všeobecnosti mikromobilitu, v Atlante sa ukázalo, že ich obmedzenie spôsobilo nárast dopravných zápch.
Vedci nechceli týmto výskumom poukázať, že zákaz kolobežiek v danom úseku dňa bol zlým krokom, keďže zákaz predchádzal viacerým, žiaľ, aj smrteľným nehodám jazdcov, ale aj chodcov. Poznamenávajú, že mestá by sa mali pripraviť na nové spôsoby prepravy a začať čo najrýchlejšie s budovaním jazdných pruhov práve pre mikromobilitu, ktoré by mohli využívať bicykle, e-kolobežky a e-bicykle.
Nahlásiť chybu v článku