Trenčín
Podobne ako Bratislava, aj Trenčín sa venuje otázke parkovania na chodníkoch dlhodobo, objasnila nám to hovorkyňa mesta Erika Ságová.
„Mesto Trenčín má od roku 2017 zavedené regulované parkovanie a vytvorenú parkovaciu zónu, do ktorej patrí nielen centrum, ale aj väčšina sídlisk, celkovo ide o vyše 9-tisíc parkovacích miest. V parkovacej zóne môže vodič parkovať iba na vyznačených parkovacích miestach. Na chodníku sa smie stáť len vtedy, ak je to vyznačené dopravným značením. V lokalitách, ktoré nie sú súčasťou parkovacej zóny, neplánujeme rozsiahle značenie parkovacích miest na chodníku. Radšej volíme cestu zjednosmernenia a vyznačenia miest na komunikácii. Vyznačenie čiastočného státia na chodníku je až to posledné a teda krajné riešenie. Pripravujeme na vyznačenie iba jednu ulicu s miestami aj čiastočne na chodníku, ďalšie miesta v súčasnosti neplánujeme značiť,“ opísala, ako Trenčín naloží s novelou.
Spomenula, že 1. októbra sa neobávajú, keďže väčšinu problematických miest v meste už zaradili do parkovacej zóny. Dodala, že to nie je len o meste, ale ako to bude vyzerať v praxi, záleží na každom jednotlivcovi.
„Vozidlá parkujúce v súčasnosti na chodníku nemusia byť nevyhnutne také, ktoré nemajú kde parkovať a mesto im má od 1. 10. 23 zabezpečiť „náhradné“ miesta. Na chodníku môžu stáť z rôznych dôvodov — nielen z dôvodu nedostatku miest v lokalite, napríklad vodič radšej zaparkuje na ulici, akoby mal s vozidlom zájsť do garáže, na svoj pozemok, nie je ochotný parkovať na vzdialenejšom parkovacom mieste a podobne.“
Žilina
Žilinská samospráva sa v spolupráci s mestskou políciou rozhodla včasne vodičov o tejto zmene informovať. Hovorkyňa mesta Zuzana Holienčíková spomína letáky, ktoré majú upozorňovať vodičov na porušenie zákona, ktoré bude platiť od začiatku októbra.
„Začali sme aj s informačnou kampaňou pre verejnosť prostredníctvom komunikačných nástrojov, akými sú internetová stránka, sociálne siete, Radničné noviny, aby nedochádzalo k masívnemu porušovaniu predpisov,“ prezradila nám.
V prípade zistenia priestupku bude Mestská polícia Žilina postupovať štandardným spôsobom. „To znamená, že bude konať v zmysle zákona o priestupkoch a zákona o cestnej premávke, pričom využije aj inštitút objektívnej zodpovednosti,“ dodala Holienčíková.
Prešov
V súvislosti so zákazom parkovania na chodníkoch dôjde v Prešove k reorganizácii miest využívaných na parkovanie, prezradila nám hovorkyňa mesta Terézia Rácová. „Hlavne v oblastiach s častým výskytom parkovania na chodníkoch. Zmeny však čakajú celé mesto,“ vysvetlila.
V toho dôsledku Prešov intenzívne pracuje na navrhovaní nových parkovacích miest a tvorbe parkovacích miest na celom území mesta. „Vo všetkých lokalitách, kde je využívané parkovanie na chodníkoch, dôjde k vyznačeniu parkovacích miest s prihliadnutím na zákonné možnosti tak, aby o ne obyvatelia neprišli. Tieto miesta však budú musieť spĺňať šírkové, smerové a technické parametre. Z finančných a kapacitných dôvodov však nie je v súčasnosti možné v plnej miere nahradiť všetky parkovacie miesta, ktoré sa nachádzajú na chodníkoch.“
Hovorkyňa dodala, že zákaz parkovania na chodníkoch prináša viaceré výzvy, medzi ktoré možno zaradiť aj návyky vodičov využívať tieto miesta. „Mesto Prešov však aktívne koordinuje prípravu jednotlivých opatrení tak, aby tieto zmeny zvládli vyriešiť plynulo, bez zbytočných komplikácií, a nevznikli žiadne krízové situácie,“ uzavrela.
Banská Bystrica
Hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková nám zaslala tlačovú správu, podľa ktorej sa chodníková reforma má dotknúť piatich lokalít. Samospráva v nich umiestni dopravné značenie, vďaka ktorému tu bude parkovanie na chodníku možné aj naďalej. V rámci mesta tiež dôjde k zjednosmerneniu niektorých ulíc.
„Naše sídliská neboli stavané na taký počet automobilov, s akým sa stretávame v súčasnosti. Tento fakt sa mal pri tvorbe legislatívy vziať do úvahy, no opäť sa potvrdilo, že štát neberie mestá ako rovnocenných partnerov. Na chodníky, ktoré spĺňajú podmienky novej legislatívy, umiestnime dopravné značky, čím umožníme vodičom na nich legálne parkovať. Rovnako, ako iné samosprávy, aj my si uvedomujeme, že to nebude postačovať,“ skonštatoval primátor Ján Nosko. Ako dodal, navýšenie parkovacích miest je možné dosiahnuť len prostredníctvom realizácie investičných zámerov, čo je však pri súčasnej finančnej situácii náročné.
Mesto v súvislosti s chodníkovou novelou pripomína, že chodníky, ktoré v súčasnosti vodiči využívajú na parkovanie, nie je možné považovať za oficiálne parkovacie miesta. Ide najmä o miesta, kde bolo podľa iných legislatívnych ustanovení zakázané parkovanie i doteraz.
„Týka sa to napríklad chodníkov, ktoré sú síce dostatočne široké, no nedá sa k nim dostať priamo z cesty, ale iba súvislou jazdou po chodníku, čo je zakázané. Legalizovať parkovanie na takýchto chodníkoch preto nemôžeme, a to aj napriek tomu, že ich vodiči na tento účel doteraz využívali,“ dodal Milan Ozdinec z Oddelenia dopravných stavieb Mestského úradu v Banskej Bystrici.
O vyjadrenie sme požiadali aj hovorcov ostatných krajských miest — Trnava a Košice, no do publikovania článku sme nedostali odpoveď. Ak sa tak stane, článok doplníme a aktualizujeme.
Nahlásiť chybu v článku