Na juhu Dánska vzniká megaprojekt, ktorý by mohol prepísať železničnú mapu Európy. Tunel, ktorý by mal byť jediným svojho druhu v Európe, bude spájať Dánsko a Nemecko. Povedie cezeň železnica, ale aj diaľnica. Už teraz je však jasné, že bude drahší, ako sa pôvodne očakávalo.
Poriadne sa to predraží
Ako sme vás informovali minulý rok, Dánsko a Nemecko sú o krok bližšie k tomu, aby boli prepojené najdlhším podmorským železničným a cestným tunelom na svete. Merať bude 18 kilometrov. Spojí južné Dánsko so severným Nemeckom a prispeje k urýchleniu a ekologizácii dopravy.
Tunel Fehmarnbelt, ktorého otvorenie sa predpokladá na rok 2029, skráti cestovanie zo 45 minút trajektom na 7 minút vlakom. V júni 2024 sme informovali, že tunel by mal stáť 4,8 miliardy eur, pričom o financovanie projektu sa stará Dánsko. Podľa najnovších informácií CNN sa ale projekt výrazne predraží. Po novom sa výsledná suma odhaduje na 7,4 miliardy eur.
Kolosálny projekt po každej stránke
Minulý mesiac opustili prvé prefabrikované betónové časti tunela továreň v Rødbyhavne a ukončili tak prvú časť prelomovej cesty. Každá časť tunela je kolosálna. Tieto betónové konštrukcie merajú 217 metrov na dĺžku, 42 metrov na šírku a 9 metrov do hĺbky. Vážia 73 000 ton, čo zodpovedá 10 Eiffelovým vežiam.
Celkovo bude použitých 79 takýchto prefabrikátov a 10 kratších, v ktorých bude umiestnená elektroinštalácia. Dokonca aj továreň na výrobu betónových častí bola špeciálne vybudovaná a je najväčšia svojho druhu na svete. Po dokončení tunela sa výrazne skráti čas nutný na cestovanie medzi dvoma krajinami, čo výrazne pomôže aj turizmu.
Nahlásiť chybu v článku