Foto: Femern

Na brehoch Baltského mora vzniká malý inžiniersky zázrak.

Na juhu Dánska vzniká megaprojekt, ktorý by mohol prepísať železničnú mapu Európy. Tunel, ktorý by mal byť jediným svojho druhu v Európe, bude spájať Dánsko a Nemecko. Povedie cezeň železnica, ale aj diaľnica. Už teraz je však jasné, že bude drahší, ako sa pôvodne očakávalo.

Pozrite si naše najnovšie video, článok pokračuje pod ním ↓

Poriadne sa to predraží

Ako sme vás informovali minulý rok, Dánsko a Nemecko sú o krok bližšie k tomu, aby boli prepojené najdlhším podmorským železničným a cestným tunelom na svete. Merať bude 18 kilometrov. Spojí južné Dánsko so severným Nemeckom a prispeje k urýchleniu a ekologizácii dopravy.

Foto: Femern

Tunel Fehmarnbelt, ktorého otvorenie sa predpokladá na rok 2029, skráti cestovanie zo 45 minút trajektom na 7 minút vlakom. V júni 2024 sme informovali, že tunel by mal stáť 4,8 miliardy eur, pričom o financovanie projektu sa stará Dánsko. Podľa najnovších informácií CNN sa ale projekt výrazne predraží. Po novom sa výsledná suma odhaduje na 7,4 miliardy eur.

Foto: Femern

Kolosálny projekt po každej stránke

Minulý mesiac opustili prvé prefabrikované betónové časti tunela továreň v Rødbyhavne a ukončili tak prvú časť prelomovej cesty. Každá časť tunela je kolosálna. Tieto betónové konštrukcie merajú 217 metrov na dĺžku, 42 metrov na šírku a 9 metrov do hĺbky. Vážia 73 000 ton, čo zodpovedá 10 Eiffelovým vežiam.

Foto: Femern

Celkovo bude použitých 79 takýchto prefabrikátov a 10 kratších, v ktorých bude umiestnená elektroinštalácia. Dokonca aj továreň na výrobu betónových častí bola špeciálne vybudovaná a je najväčšia svojho druhu na svete. Po dokončení tunela sa výrazne skráti čas nutný na cestovanie medzi dvoma krajinami, čo výrazne pomôže aj turizmu.

Uložiť článok

Najnovšie články