Ilustračné foto: Hans Baldung/Public Domain/Unsplash

Historická kniha Kladivo na čarodejnice rozpútala šialený hon na čarodejnice.

Písal sa rok 1486, keď v Štrasburgu vyšla kniha, ktorú by sme dnes nazvali bestsellerom. Napísali ju dvaja dominikánski mnísi a inkvizítori Heinrich Kramer a Jakob Sprenger. Na základe nej sa rozpútal hon na čarodejnice, aký v Európe nemal obdobu. Nikto si nemohol byť istý, či nebude náhodou obvinený z čarodejníctva, čo v praxi znamenalo uvrhnutie do väzenia a vystavenie krutým a neľudským mučiacim praktikám s jediným cieľom — priznať sa k čarodejníctvu a označiť ďalších čarodejníkov.

Článok pokračuje pod videom ↓

Dvaja skrachovaní a zvrhlí mnísi

Kramer a Sprenger neboli nijakí významní mnísi. Ak by z ich pera, konkrétne z pera Heinricha Kramera, keďže Sprengerov prínos ku knihe je dodnes sporný, nevzišla kniha Kladivo na čarodejnice, upadli by veľmi rýchlo do zabudnutia.

Kladivo na čarodejnice v originálnom názve Malleus maleficarum je teologické a pre čitateľa náročné dielo, kde autori dokazujú existenciu čarodejníctva, ktoré je zlučiteľné s existenciou Boha. Na základe svojich myšlienok potvrdzujú, že čarodejníctvo je skutočné a popierať to je kacírstvo, píše Britannica.

Čarodejnice. Hans Baldung (c. 1480 – 1545) / Public domain

Diabol je vynaliezavý

Vysvetľujú, že diabol si prenajíma telo, lebo nemá vlastné. Najčastejšie využíva promiskuitné ženy a urobí z nich čarodejnice, pričom premení ich telo. Na ňom zanechá často znamenie, tzv. signum diabolicum. To v praxi môže byť hocijaké znamienko na tele, ktoré má na sebe každý z nás. A to je už dôkaz na to, aby bol človek označený za čarodejníka, píše archivovaný rozbor diela.

Titulka Kladiva na čarodejnice z roku 1520. Public Domain

Kniha sa rýchlo stala bestsellerom. V predaji sa dostala na druhé miesto, ihneď za Bibliu. Ľudí téma čarodejníctva zaujímala, chceli vedieť, ako spoznať diabla a prípadné čarodejnice, ktoré môžu bývať hneď vedľa ich domu.

Autor knihy – Kramer ako inkvizítor, nemal dobrú povesť. V roku 1485 vykonal veľký súd v Innsbrucku, pri ktorom vypočúval 57 podozrivých. Nikto z nich nebol odsúdený, avšak biskup bol z procesu poriadne znechutený. Kramer sa vo veľkom zaujímal o sexuálne praktiky obvinených čarodejníc, pričom mal priam až nechutné dotazy. Biskup napokon za diabla neoznačil domnelé čarodejnice, ale samotného Kramera.

Sabat čarodejníc. Public Domain

Vydaná na podnet pápeža

Pápež Inocent VIII. v roku 1484 vydal bulu Summis desiderantes affectibus. V nej sa spomínajú Kramer a Sprenger, kde ich pápež označil ako milých synov a povzbudzuje ich k činnosti, píšu autori Mackay a Christopher vo svojom rozbore diela z roku 2009 (The Hammer of Witches: A Complete Translation of the Malleus Maleficarum). Zmienka bola odpoveďou na ich sťažnosť, lebo im niektorí cirkevní predstavitelia robili problémy pri vykonávaní ich inkvizítorskej praxe.

Vydaním knihy s požehnaním pápeža, ju mnohí začali považovať za oficiálnu literatúru cirkvi, aj keď ňou nikdy nebola. V súlade s bulou a pápežským poverením autorov na popieranie kacírstva a čarodejníctva, je však možné túto knihu chápať ako dokument napísaný v súlade s pápežskou výzvou. Týmto krokom sa akoby legitimizoval hon na čarodejnice a procesy s nevinnými osobami, často s hlavným cieľom zmocnenia sa ich majetku, či jednoduchého odstraňovania nepohodlných, mohol začať.

Čarodejnícky sabat. Francisco Goya / Public domain

Skutočný príbeh z Česka

Tento článok je dostupný členom Interez PREMIUM

Uložiť článok

Najnovšie články