“Prečo som to len spravil/a…“ Túto otázku si už (veľakrát) položili mnohí z nás. Odpoveďou je opäť – psychológia. Tá totiž veľakrát ovplyvňuje a riadi náš život aj bez toho, aby sme si to priamo uvedomovali. Pri čítaní sa vám budú určite vynárať spomienky, kedy ste sa týmito psychologickými efektmi riadili…
#1 Efekt ukotvenia
Tento efekt sa týka naceňovania vecí, konkrétne predovšetkým výpredajov. Určite ste si už všimli, že obchodné reťazce alebo jednotlivé obchody pri výpredajoch vždy veľmi dôrazne upozorňujú na pôvodnú cenu, v tomto prípade na tzv. “kotvu”. Košeľu či blúzku za 150 eur by ste si pravdepodobne len tak nekúpili, no ak vidíte, že jej pôvodná cena bola 500 eur, myslíte si, že nekúpiť ju by bol hotový hriech. Problémom je len to, že vo väčšine prípadov sú pôvodné ceny vymyslené a obchody vami pomocou nich len manipulujú.
#2 Paradox voľby
Efekt paradoxu voľby hovorí o tom, že čím viac rozhodnutí máte k dispozícii, tým je pravdepodobnejšie, že s vašou voľbou budete nespokojní. Neustále vás totiž budú umárať myšlienky, aké by to bolo, “keby”… S efektom paradoxu voľby sa môžete stretnúť napríklad v reštauráciách, ktoré majú v ponuke len zopár jedál. Zákazníci z týchto reštaurácií odchádzajú šťastnejší a vracajú sa do nich častejšie, ako do reštaurácií, kde vám ako menu prinesú hotový román.
#3 Kuleshov efekt
Kuleshov efekt nazývame jav, pri ktorom si dve zdanlivo nesúvisiace obrázky spojíme do jedného celku. Tento efekt sa veľmi úspešne a veľmi často používa nielen v kinematografii, ale aj v marketingu a medzi obchodníkmi, kedy sú nám “podsúvané” bežné predmety, ktoré si spájame s určitým produktom.
#4 Vzhľadová negativita
Bizarný názov je samozrejme predzvesťou ešte bizarnejšieho psychologického efektu. Ide v ňom o to, že výzorovo naozaj pekná osoba, či už žena alebo muž, si o sebe myslí, že je škaredá, čo jej následne ničí cely život. Jej sebavedomie je na bode mrazu a preto nie je schopná nič dosiahnuť.
#5 Efekt “zakázaného ovocia”
Čo by to bol za rebríček, keby sme v ňom nespomenuli staré známe: “Zakázané ovocie chutí najlepšie.” Či už budeme za týmto výrokom hľadať biblický príbeh alebo reverznú psychológiu, jeho posolstvo je jednoduché – nech si predtým budete oči akokoľvek zakrývať, pravda je taká, že túžba získať zakázané je vždy spaľujúca. Či už ide o toho zadaného muža odvedľa, alebo o miesto vašej dobrej priateľky.
#6 Podvedomý strach z krásy
Áno, čítate dobre. Všimli ste si však už to, že ak si napríklad do čakárne, do vlaku alebo do autobusu sadne niekto výnimočne pekný, miesta vedľa neho ostávajú voľné a obsadia sa až vtedy, keď už prichádzajúci ľudia nemajú inú možnosť? Vysvetlenie je nasledovné: keď sme v blízkosti ľudí, ktorí sú menej atraktívni, ako my, cítime sa byť ešte krajší a naše sebavedomie stúpa. Naopak, ak sme v blízkosti niekoho, kto je od nás krajší, cítime sa byť menejcenní, napätí a najradšej by sme na danom mieste ani neboli. Preto si vždy podvedome vyberáme spoločnosť menej pohľadných ľudí.
Pozri aj: 5 (ne)podarených psychologických experimentov, ktorých súčasťou by ste naozaj nechceli byť
brightside
Nahlásiť chybu v článku