Už v januári tohto roku ohlásil turecký prezident Recep Tayyip Erdogan ambiciózny plán výstavby nového kanála. Jeho cieľom je odľahčiť stále viac vyťaženejší Bosporský prieliv. Ten je dlhý 31 kilometrov, široký až 700 metrov a je považovaný za jeden z najfrekventovanejších prieplavov sveta. V roku 2017 ním prešlo až 53 tisíc lodí. Nový kanál s názvom Kanal Istanbul, má byť samozrejme väčší ako Bospor. Sám prezident ho označuje ako šialený projekt. Na jeho realizácii to ale nič nemení.
FT special report on Turkey out today. Stories on politics, economy, foreign policy, energy, education, media and Kanal Istanbul, with contributions from @aylajean, @faribanawa, @DiegoCupolo, @andrew_ward1, @SelinBucak2 All here: https://t.co/FTuwrGwQxR
— Laura Pitel (@laurapitel) 30. mája 2018
Kanal Istanbul má mať dĺžku 45 kilometrov. Má byť tiež prepojený s novým letiskom, ktoré je momentálne vo výstavbe. Zefektívni sa tak preprava rôznych tovarov smerujúcich z východu na západ.
Work is due to start on the largest infrastructure project ever undertaken in Turkey – a waterway to bypass the congested Bosphorus Strait. But critics fear that the Canal Istanbul, also known as Kanal Istanbul, will result in ecological disaster. https://t.co/c5Aqw4P3ji pic.twitter.com/YYSEpO3eMs
— Esben Graversen (@EsbenGraversen) 25. mája 2018
Turecká vláda samozrejme namieta poškodenie ekosystému a prisľúbila, že sa bude snažiť minimalizovať dopad na životné prostredie. Environmentalisti ale namietajú a označujú projekt ako veľkú hrozbu. Avšak kvôli veľkej podpore, ktorú súčasný prezident má, asi nič nezmôžu. Predbežné náklady na projekt sú vyčíslené až na 13 miliárd eur, no cena sa pokojne môže navýšiť aj o viac ako polovicu.
Turecký prezident prisľúbil, že projekt má byť hotový v roku 2023 ako oslava pri príležitosti stého výročia založenia Tureckej republiky.
sme.sk, nationalgeographic.com, politico.eu
Nahlásiť chybu v článku