Zbaliť knihy, desiatu a utekať do školy, aby sme stihli dobehnúť ešte pred prvým zvonením. Pamätáte si na tie časy a spomínate si na svoju prvú školskú tašku? Bola veľká, ťažká a plná zabudnutých lístočkov? Traja Slováci sa rozhodli, že ich školská taška bude iná. Je minimalistická, funkčná, ľahká a dokonca rozložiteľná.
Za projektom tejto jedinečnej školskej tašky, Nosha, stoja jej traja zakladatelia – Ivana Krištofíková, Julián Tupta a Gabika Bezáková. Celý nápad vznikol niekedy v roku 2016, keď Julo a Ivana rozmýšľali nad neprítomnosťou ekologického prístupu v outdoorovom biznise, kde Julo pracuje ako dizajnér. Ivanina dcérka v tom čase nastupovala do školy, všimli si, že udržateľný prístup chýba aj v oblasti školských pomôcok, predovšetkým aktoviek.
Keďže obaja boli skôr z kreatívneho odvetvia, o podnikaní toho veľa nevedeli. Preto sa s projektom ekologickej školskej tašky prihlásili do Impact Hub Inkubátora, kde sa k ním pridala Gabika, ktorá sa pohybovala vo finančnej oblasti. Inkubátor bol prvýkrát otvorený aj pre ľudí, ktorí ešte firmu nemali, ale mali podnikateľský nápad. „Z Inkubátora sme vyšli so špeciálnou cenou a keďže sa náš nápad zdal životaschopný, rozhodli sme sa to skúsiť v realite.“
„Ako prvý produkt sme teda spravili noshu do školy, keďže tam sme videli najväčšiu dieru na trhu,“ hovoria a svojom prvom produkte a dodávajú: „momentálne sme už rozšírili portfólio aj o batohy pre dospelých, tašky na nákup a peračník. Neskôr chystáme batôžky pre škôlkarov a špecializovanejšie batohy.“
Samotný dizajn tašky napovedá, že nejde o bežnú aktovku, no to, čo nie je rozoznateľné na prvý pohľad, je jej ekologický prístup k našej planéte. „Od začiatku sme chceli firmu budovať tak, ako sa snažíme žiť aj svoje životy – s úctou k prírode a ľuďom. Je to ťažšia cesta, ale nie nemožná.“
Ako sami hovoria, dnešný trend hrá v ich prospech. Ľudí stále viac zaujíma dopad ich činností na životné prostredie a stále hlasnejšie počuť nezodpovedné využívanie zbytočných plastov. Nosha sa to rozhodla poňať ako výzvu, rozhodli sa preto vytvoriť ruksak bez kúsku plastu.
Zistili, že je to možné. V konečnom dôsledku vynechanie plastových materiálov zjednodušilo “životnú cestu” produktu. „Takto môže mať aj zákazník pod kontrolou, čo sa stane s výrobkom po jeho dožití, sám sa môže popasovať so svojím odpadom alebo ho poslať nám na recykláciu.“
Hoci sa im ešte nepodarilo úplne uzavrieť kruh v rámci princípov cirkulárnej ekonomiky, dôsledne dbajú na celý proces výroby, aby bol lokálny, fér, udržateľný a priateľský k životnému prostrediu. „Stojíme si za tým, že síce za vyššiu cenu, ale noshu si zákazníci kupujú s čistým svedomím.“
Nosha je vyrobená z bavlny, vlny, zmesi vlny a celulózovej viskózy, buku a kovu (zips). Všetko sú to materiály, ktoré sa v prírode dokážu prirodzene rozložiť. Od výrobcov požadujú eco certifikáty a fér pracovné podmienky. Dokonca upustili od impregnácie, práve preto, že priemyselne impregnovaná látka nespĺňala ich kritériá netoxickosti a biodegradovateľnosti. Preto odporúčajú produkt impregnovať včelím alebo rastlinným voskom alebo niektorým z ekologických prostriedkov, ktoré sú už dostupné aj na slovenskom trhu.
Okrem odbúrateľnosti je zásadnou prednosťou noshe malá hmotnosť a kompaktnosť, pričom sa do nej vojde všetko, čo dieťa na vyučovanie potrebuje. Na prvý pohľad sa odlišujú minimalistickým dizajnom. Sú multifunkčné, nemusia byť len aktovkou, ale aj batohom na výlet, batohom do mesta.
Niektoré prvky majú viacero využití, napríklad bedrový pás je odnímateľný a dá sa použiť zvlášť ako ľadvinka. Na noshu sa dá pripevniť ozdôbka/zvieratko, ktoré dodá taške “tvár” a deti k nej majú hneď vrúcnejší vzťah. Táto ozdôbka je zároveň samostatne použiteľnou taštičkou na drobnosti.
Sú vyrobené lokálne vo fér výrobných podmienkach, z udržateľných materiálov, ktoré sú rozložiteľné prirodzenými procesmi, napríklad vo vermikompostéri. To dáva zákazníkovi kontrolu nad celým životom produktu.
Keďže ide o tašku, ktorá má slúžiť školákom, jej dôležitou vlastnosťou by mala byť funkčnosť, váha a to, ako sa správa k ich krehkým chrbtom. „V procese navrhovania využívame Julove dizajnérske skúsenosti. Viac ako 15 rokov pracuje pre známe outdoorové firmy ako Zajo, Treksport, Exisport a podobne. Dôležité slovo v konštrukčnom procese mal majiteľ výrobnej dielne, ktorý je profesionálnym konštruktérom batohov. Keďže sme ale prišli najprv s noshou do školy, ktorá je určená deťom, všetko sme konzultovali a skúšali s fyzioterapeutkou Zuzkou Wolekovou.“
Svoje prototypy skúšali na svojich najnekompromisnejších testeroch, kamarátoch. Celý proces trval niekoľko intenzívnych mesiacov a podľa ich slov stále nie sú na konci. „Každý produkt sa snažíme neustále vylepšovať a tešíme sa z každého feedbacku našich zákazníkov.“
Noshe sa šijú vo Veľkom Šariši v profesionálnej batohárskej dielni. Tam sú špecializovaní pracovníci, ktorých si dielňa vychováva roky. Na kvalitnom šití sa silne odzrkadľuje pôvodný dizajn, ako bol produkt navrhnutý a prispôsobený výrobe. „Keď si predstavíte, že nosha sa skladá z takmer 50 častí, konštrukcia batohu a celkové naplánovanie je dosť komplikované. Každý šev má odstopované svoje sekundy.“
„Pôvodne sme si mysleli, že textilná výroba, ktorá má na Slovensku dlhú tradíciu ustupuje do úzadia. Verili sme, že bude jednoduché nájsť dielňu na šitie. A potom prišlo precitnutie. Slovenské dielne, a nie je ich vôbec málo, sú vyťažené na maximum a počty, ktoré sme my schopní zadať do výroby mesačne, nie sú pre nikoho zaujímavé.“
Nosha pracuje na tom, aby si stabilizovala výrobu na slovenskom trhu. „Pri podnikaní je to vždy tá istá pesnička – investície. Je potrebné mať veľký obnos peňazí na odbery látok aj práce. Iná cena je pri desiatkach, stovkách a tisíckach kusov. Tu ešte máme veľké rezervy.“
Plánujú však preraziť aj na zahraničnom trhu: „Momentálne zvažujeme akú stratégiu zvolíme. Medzitým sa nám začali ozývať obchody a trhy z Čiech, takže tam budú prirodzene smerovať naše prvé kroky. Potom by sme radi išli do krajín, kde je ekologické povedomie na trochu vyššej úrovni ako u nás.“
Nosha má byť alternatívou pre ľudí, ktorí hľadajú niečo iné. Pre ľudí, ktorých zaujíma dopad ich zakúpeného produktu na svoje, či zdravie svojich detí alebo zdravie našej planéty. Pre tých, ktorí chcú výnimočný dizajn a pre tých, ktorým nie je ľahostajný prístup a filozofia firmy, v ktorej nakupujú.
Nahlásiť chybu v článku