Foto: Toyota

Toyota predstavila druhú generáciu vodikového sedanu Mirai.

Toyota je známa tým, že sa nebojí posúvať latku automobilizmu čoraz vyššie. Určite si mnohí spomínate na v podstate prvý hybrid, ktorý začal brázdiť aj naše cesty a tým bola Toyota Prius. V roku 2015 Toyota predstavila prvé elektrické auto na vodíkový pohon Mirai. A teraz, v roku 2019, Toyota predstavila jeho druhú generáciu, v ktorej je badateľný posun vpred. 

Článok pokračuje pod videom ↓

Mirai znamená budúcnosť. A nie je to iba vízia spoločnosti, ale aj skutočnosť, keďže Mirai v japončine naozaj znamená budúcnosť. Druhá generácia sedanu Mirai predstavuje alternatívu k súčasným elektromobilom.

Ako uvádza tlačová správa, aj keď sa do neho tankuje vodík, v skutočnosti ide o FCEV elektromobil, teda elektromobil s palivovými článkami. Vodík sa totiž v „minielektrárni“ premieňa na elektrickú energiu, ktorá samotné auto poháňa. Výhodou je určite rýchlosť tankovania, ktorá je porovnateľná s klasickým tankovaním benzínu či nafty.

Foto: Toyota

Toyota sa pýši v druhej generácii mnohými vylepšeniami. Zásadným je dojazd, ktorý je o 30 % vyšší ako u predchodcu a je na úrovni 650 kilometrov. Navyše, pribudlo jedno miesto, takže v novom modeli Mirai odveziete pohodlne 5 ľudí.

Foto: Toyota

Ako uvádza portál Startitup, dizajn Mirai jednoznačne upúta. Má športovú eleganciu s nádychom futurizmu, pritom ale nepôsobí agresívne. Oproti predchodcovi je auto dlhšie a širšie a je „obuté“ do 20-palcových kolies.

Foto: Toyota

Najväčším lákadlom, ale aj „zádrheľom“ (aspoň u nás), je práve spomínané palivo. Ako uvádza portál Hospodárskych novín, vodík u nás len tak ľahko do auta nenatankujete, podobne ako ani v Česku. S budovaním čerpacích staníc sa, samozrejme, počíta, v Česku by mala vzniknúť už v roku 2020. Kvôli chýbajúcim pumpám na vodík tak model Toyota Mirai na Slovensku dostupný nebude.

Či sa vodíkové autá s technológiou FCEV napokon presadia, ukáže až čas. Toyota sa síce s ním pýši nulovými emisiami, ktorými sú iba voda, resp. vodná para, ktorá vzniká pri reakcii vodíka s kyslíkom, problém je ale rovnaký, ako aj pri klasických elektromobiloch. Elektrina v elektromobiloch sa musí niekde vyrobiť, čím zvyčajne vznikajú emisie. Rovnaké je to aj pri výrobe vodíka, ktorého produkcia si takisto vyžaduje nemalé emisie.

Uložiť článok

Najnovšie články