Rok čo rok sa príbuzní obetí schádzajú pri pamätníku na mieste tragédie v Kaprune. V tomto horskom stredisku sa odohralo najhoršie nešťastie v povojnových dejinách Rakúska.
Pri požiari pozemnej lanovky na horu Kitzsteinhorn zomrelo 155 ľudí. V stredu 11. novembra uplynie od tejto udalosti, po ktorej vyhlásila rakúska vláda dvojdňový štátny smútok, 20 rokov.
Dráma sa začala pár minút po štarte lanovky
V deň otvorenia lyžiarskej sezóny (11. novembra 2000) opustila o 9.02 h preplnená pozemná lanovka stanicu. Časť trasy viedla po povrchu, ale väčšina v tuneli. Dráma sa začala odvíjať po ôsmich minútach cesty a prekonaní 600 metrov.
Už krátko po výjazde z dolnej stanice spozorovalo niekoľko pasažierov dym, ktorý vychádzal zo zadného, v tom čase prázdneho stanovišťa vlakvedúceho. „Zrazu sme uvideli v prázdnej kabíne rušňovodiča hustý dym,“ povedal nemeckým médiám Hermann Geier, jeden z tých, ktorý tragédiu prežili.
Utekali zlým smerom
Požiar sa rýchlo rozšíril na celú súpravu až zostala stáť v tuneli. Cestujúci sa snažili dostať z lanovky von, čo sa niektorým aj podarilo. Prevažná väčšina z nich sa však rozhodla utekať smerom hore, čo najďalej od plameňov – neuvedomili si ale, že stúpajúci tunel (sklon 30 stupňov) funguje v prípade požiaru ako komín. Tých, ktorých nezabil oheň, usmrtil dym.
Len 12 lyžiarov prežilo. Zachránil ich dobrovoľný hasič Nemec Thorsten Grädler, ktorý vedel, ako sa pri požiari správať a s jedenástimi ďalšími cestujúcimi zvolil cestu cez oheň. Dostali sa na dolný koniec tunela, čo im zachránilo život.
Za tragédiu mohla technická porucha
Nešťastie v Kaprune si vyžiadalo 155 obetí z ôsmich krajín (92 Rakúšanov, 37 Nemcov, desať Japoncov, osem Američanov, štyroch Slovincov, dve obete pochádzali z Holandska a jedna z Česka a Spojeného kráľovstva). Najmladšou obeťou bol šesťročný chlapec, pričom 31 malo menej ako 18 rokov.
Bezprostrednou príčinou tragédie bola podľa znalcov porucha ohrievača v zadnej kabíne rušňovodiča. Problémom však bol aj nedostatok bezpečnostných prvkov, ktoré by mohli včas pomôcť.
Z výpovedí svedkov totiž vyplynula mnohopočetná séria chýb a nedbalostí. Napríklad radiátor, ktorý požiar spôsobil nebol určený na inštaláciu v dopravnom prostriedku, cestujúci nemali k dispozícii ani jeden hasiaci prístroj, dvere i okná lanovky nebolo možné zvnútra otvoriť ani rozbiť a v tuneli nebol žiadny príjem mobilných telefónov, čo znamenalo, že cestujúci nemali šancu sa spojiť s obsluhou lanovky.
Súdny proces, ktorý sa začal v júni 2002 trval takmer 20 mesiacov. Rakúsky súd však zbavil 19. februára 2004 viny všetkých 16 obžalovaných, ktorí boli obvinení z podielu na katastrofe tunelovej lanovky v lyžiarskom stredisku Kaprun. S ôsmimi osobami neskôr obnovili súdny proces, ktorý sa ale opäť skončil ich oslobodením. Celkom 451 pozostalým a tým, ktorí tragédiu prežili bolo priznané odškodné v celkovej výške 13,4 milióna eur.
Nahlásiť chybu v článku