Za každou celosvetovo známou značkou je vždy ukrytý nejaký netradičný príbeh. Inak tomu nie je ani v prípade obľúbeného fastfoodu Kentucky Fried Chicken (KFC), ktorého zakladateľ si toho prežil naozaj hojne. Harland Sanders bol po väčšinu života neúspešným obchodníkom a neverným sukničkárom, ktorý napokon pretavil svoju jedinú znalosť na globálne impérium.
Smažené kurča v autentickom kýbliku a logo s tvárou usmiateho pána s briadkou je dnes spojenie, s ktorým sa akoukoľvek formou stretol azda každý na svete. KFC (Kentucky Friend Chicken) je známou franšízou, ktorá podľa webu Statista celosvetovo pôsobí až v 135 štátoch s počtom pobočiek 25-tisíc. Typické pokrmy z kuracieho mäsa dnes robia z KFC lídra medzi najpopulárnejšími značkami na celom svete, pričom hodnota tohto brandu dosiahla v roku 2021 čiastku 8,3 miliardy amerických dolárov, informuje magazín Forbes.
Nápad na založenie siete občerstvení, ktorej primárnou úlohou bude predávať špeciálne ochutené smažené kurča, dostal ešte veľmi dávno pán menom Harland Sanders, ktorého životný i kariérny príbeh je ako z toho najdivokejšieho filmu. Vzostupy, ťakžé pády, kriminál, vojenský titul, veľké peniaze, nevera a napokon úspech vo veku, v ktorom by to možno čakal najmenej.
Všetko začalo na čerpacej stanici
Sanders sa narodil v roku 1890 do chudobnej farmárskej rodiny v štáte Indiana na stredozápade Spojených štátov amerických. Keď mal len 5 rokov, jeho otec zomrel a matka odišla pracovať do továrne na spracovanie konzerv, čo mladého Sandersa prinútilo starať sa o dvoch mladších súrodencov.
Keďže sa malý chlapec musel starať o rodinu, k vareniu premiérovo pričuchol už ako sedemročný. Na prelome 19. a 20. storočia sa však žilo inak ako dnes, pričom odchod detí z domu v nízkom veku nebol ničím výnimočným. Sanders sa vydal na svoju životnú cestu vo veku 13 rokov, kedy ešte nemal ani potuchy, ako bude vyzerať jeho budúcnosť, spomína spisovateľ Josh Ozersky v biografii Colonel Sanders and the American Dream.
Postupne pracoval na železnici, predával lampy, pneumatiky, pôsobil v poisťovacej agentúre či dokonca v právnickom sektore. Všade zlyhal. Ako opisuje jeho kariérne snahy o úspešný biznis portál Enterpreneur, zo všetkých spomenutých oblastí ho vždy vyhnal najmä jeho vlastný nevyrovnaný charakter. Sanders bol opisovaný ako prchký človek, ktorý nie vždy vyhodnotil situáciu podľa potreby a pre nesúhlas sa dokonca pokojne pustil do pästného súboja.
Po sérii neúspešných biznisov sa štyridsaťročný Sanders dostal k prevádzkovaniu čerpacej stanice Shell pri mestečku North Corbin v štáte Kentucky, kde prerobil sklad na jedáleň a prvýkrát začal predávať smažené kurča. Vďaka postupnému úspechu si dovolil otvoriť reštauráciu aj v ďalšej benzínke, ktorej kapacita vtedy činila 140 miest.
Rastúca popularita sa však nepáčila konkurencii, čo vyústilo k prestrelke Sandersa, zamestnancov stanice Shell a konkurenčnej benzínovej pumpy. Ako sa k incidentu vracia Snagajob, jedna osoba bola zastrelená a Sanders trafil svojho protivníka do ramena. Keďže medzi obeťami bol Sandersov kolega, za vraždu a napadnutie odsúdili protistranu.
Po vojne sa to rozbehlo vo veľkom
Sanders začal krátko pred dosiahnutím 50-tky podnikať s predajom kurčiat vo veľkom, pričom za svoj prínos a spopularizovanie regiónu dostal v roku 1935 čestnú hodnosť plukovníka štátu Kentucky. Rast biznisu spomalila druhá svetová vojna a aby toho nebolo pre Sandersa málo, do tla mu zhorel motel s veľkou reštauráciou.
Po vojne sa druhýkrát oženil, pričom prvú ženu opustil z dôvodu, že s ním nechcela mať po pôrode troch detí viac pohlavný styk. Podľa Enterpreneur tak Sanders hľadal útechu v istých potrebách prakticky kdekoľvek, čo nasledovalo aj neskôr pri druhej žene Claudii. Okrem tejto negatívnej stránky sa však jeho kariérne ambície dostali do raketového progresu.
V roku 1952 mal už Harland Sanders ustálený biznis s predajom smažaného kurčaťa, čo viedlo k založeniu franšízy pod názvom Kentucky Fried Chicken a otvoreniu prvej pobočky v Salt Lake City. Výnimočnosťou jeho mäsa bolo, a stále je, obalenie v zmesi 11 bylín a korení. Aj keď sa vedenie KFC nikdy nepriznalo ku konkrétnym surovinám, Sanders to neskôr okomentoval s poznámkou, že okrem soli a čierneho korenia je to len zmes korenín, ktoré doma ležia každému na poličke.
Napokon mu to vyšlo, no vlastnú značku žaloval o 122 miliónov
Po dlhých rokoch pádov a neúspechov tak začal Sanders spolu s obchodným partnerom, Peteom Harmanom, rozvíjať biznis vo veľkom. Najali si dizajnéra, ktorý zvečnil Sandersovú usmiatu tvár s jeho typickou kozou briadkou a vytvorili logo, ktoré víta zákazníkov KFC dodnes. Značka naberala rýchlo na popularite aj vďaka možnosti šikovného zabalenia jedla formou „take away“, na ktorý prišli majitelia pomerne veľkou náhodou.
Pete Harman totiž v roku 1957 prvýkrát zabalil 14 porcií kuraťa do kartónového vedra ako rodinné balenie, keďže z ľútosti a solidarity kúpil od pocestného predajcu vedier z Denveru až 500 kusov týchto nádob. Zo Sandersa sa stala superhviezda, ktorej kurča pomaly v USA v tej dobe predbiehalo reputáciu hamburgerov a iných rýchlych občerstvení, píše sa v titule Harland Sanders: Incredible Colonel.
V roku 1964 bola popularita v Spojených štátoch KFC gigantická a 74-ročný Plukovník Harland Sanders cítil, že na vtedajší obchodný boom a marketingovú dravosť je už starý. Značku KFC tak v rovnakom roku predal za 2 milióny dolárov (v dnešnej dobe približne 13,3 milióna eur) s podmienkou, že bude dostávať doživotný plat a ostane ako hlavný kontrolór kvality a tvár KFC.
Po príchode novej vlny obchodníkov sa značka KFC dostala aj do sveta. Prvá pobočka mimo územia USA bola v roku 1965 otvorená v Spojenom kráľovstve. Rozmach smaženého mäsa dostal firmu na viaceré kontinenty, s čím prirodzene súvisel aj nárast hodnoty Sandersovho diela.
Keď mal 80 rokov, žaloval vedenie zo snahy o vytlačenie jeho odkazu a ideológie, pričom žiadal odškodné vo výške 122 miliónov dolárov. Vzhľadom na jeho povahu a už predošlé incidenty, však správni ľudia vedeli, ako naňho. Sandersa presvedčili o stiahnutí žaloby a ako vyrovnanie prijal čiastku 1 milión dolárov.
Koniec muža, ktorý navždy zmenil reštauračný priemysel
Plukovník Harland Sanders zomrel 16. decembra 1980 vo veku 90 rokov na zápal pľúc, pričom v tom čase mala značka KFC už 6 000 pobočiek v 48 krajinách, uvádza Snagajob. Po výpovediach z množstva zamestnaní a po početných zlyhaniach to napokon Harland Sanders dokázal. Jeho celoživotná práca, úsilie, vízia a napokon neskorší úspech napriek mnohým pádom, sú odrazom toho, že nikdy sa netreba vzdávať svojho cieľa.
Nahlásiť chybu v článku