Ak ste sa napríklad pred desiatimi rokmi rozhodovali o tom, aké auto si kúpite, na základe pohonu ste si vyberali medzi dieslom a benzínom (prípadne hybridom). Momentálne však pribudla možnosť zvoliť si elektromobil. Tie nielen vo svete, ale aj u nás sa začínajú postupne rozmáhať. Ako to už ale býva, vždy ohľadom niečoho nového a neznámeho vznikajú fámy či mýty, ktorým potom neznalí ľudia veria a sú o nich presvedčení. Aké sú najčastejšie mýty o elektromobiloch a aká je pravda?
Sú drahé
Kúpa nového auta, a teraz sa nemusíme vôbec baviť o elektromobile, nie je nikdy „lacný špás“. Ako je to pri klasických autách, tak aj pri elektromobiloch si môžete vyberať zo širokej palety modelov a cien. Ak ale túžite po elektromobile, s využitím štátnej dotácie až 8 000 eur, vás kúpa auta na elektrický pohon nemusí vyjsť až tak draho a niektoré modely tak zoženiete aj s cenovkou na úrovni 14-tisíc eur.
Navyše, ak sa bavíme o nákladoch na „tankovanie“, tu vyhrávajú elektromobily na plnej čiare. Prejdenie 100 km pomocou elektromobilu vás bude stáť od 1,5 do 2,5 eura. Pri spaľovacích motoroch to je ale od 6 do 10 eur na 100 km.
Vôbec nie sú ekologické
Odporcovia elektromobilov vravia, že vôbec nie sú ekologické, keďže elektrina sa musí z niečoho vyrobiť a tým sa iba presunie miesto, kde sa emisie vyrobia a posmešne hlásajú, že elektromobily vlastne jazdia vďaka „špinavým“ uhoľným elektrárňam.
Na Slovensku polovicu energie vyrábame vďaka atómovým elektrárňam, ktoré neprodukujú žiadne CO2 pri výrobe energie, ďalšiu významnú časť vyrobia vodné elektrárne. Tepelné elektrárne na plyn, biomasu, ale aj uhlie majú navyše pokročilé filtre, ktoré sa snažia zadržať čo najviac emisií.
Ideálnym riešením by bolo, ak by sa elektrina do elektromobilov vyrábala z ekologických zdrojov, napríklad vďaka slnku či vetru. Aj keď tomu tak na Slovensku nie je, stále je elektromobil aj pri zohľadnení toho, ako bola energia vyrobená, ekologickejšou alternatívou ako spaľovacie motory.
Majú drahý servis
Elektromobily sú konštrukčne jednoduchšie, ako klasické autá. To znamená menej súčiastok, menej mechanických častí a menej vecí, ktoré by sa mohli pokaziť. Servisné náklady na elektromobil sú tak nižšie ako u bežných áut. Ako uvádza Fontech, analýza spoločnosti cap hpi zistila, že elektromobil Renault ZOE mal po troch rokoch prevádzky a prejdených 96 500 km až o 26,5 % nižšie náklady v porovnaní so spaľovacím Oplom Corsa.
Majú slabý dojazd
Dojazd je jedna z prvých vecí, ktoré nás na elektromobiloch zaujímajú. Samozrejme, existujú elektromobily ako napríklad Tesla S, ktoré sa dojazdom na úrovni až 600 kilometrov vyrovnajú bežným spaľovacím autám, zvyčajne sú ale reálne dojazdy nižšie. Bežné dojazdy na úrovni 300 kilometrov sú však stále prijateľné, najmä, ak vieme, že elektromobil budeme využívať na cestu do práce, na nákupy či na nie dlhodobé cesty. V takom prípade dojazd na úrovni 300 kilometrov nie je nič hrozné a navyše, keď prídete domov, auto zapojíte na nabíjačku a tak ráno máte vždy plný dojazd.
Málo staníc na dobíjanie
Tento argument platil pred niekoľkými rokmi. Momentálne je po Slovensku veľké množstvo miest, kde môžete svoje auto pohodlne dobiť. Sú to mnohé obchodné centrá či iné lokality. Dobitie vášho elektromobilu tak nie je problém, samozrejme, treba niekedy kalkulovať pri dlhšej jazde s dojazdom.
Sú pomalé
Elektromobil má oproti klasickým spaľovacím motorom výhodu, že výkon je k dispozícii okamžite. Vždy záleží od akumulátora, ktorým elektromobil disponuje, avšak tvrdenie, že by boli pomalé, je mýtus.
Majú problém s bezpečnosťou
Nikto si auto nekupuje s cieľom, aby havaroval. No keď sa tak stane, chceme z auta vyjsť zdraví a nezranení. Mnohí ľudia sa desia, že pri náraze začne horieť batéria. Výskum americkej NTHSA ale upokojuje. Prípady, keď batéria v elektromobile vybuchla či začala horieť, sú v porovnaní s klasickými autami zrovnateľné, či dokonca ešte trochu menšie. Dôvod na obavu teda rozhodne nie je na mieste.
Sú nebezpečné pre chodcov
Už od detstva nás učili, že keď prechádzame cez cestu, musíme sa pred vstupom na ňu pozrieť na obidve strany a presvedčiť sa, že žiadne auto nás neohrozí. Keďže človek je ale tvor omylný a často aj pohodlný, niekedy dôverujeme iba nášmu sluchu. Auto totiž vďaka „vrčiacemu“ motoru počujeme a vieme vyhodnotiť riziko. Kým pre nás je to v takomto prípade o pohodlí, pre slepých ľudí je nutnosť spoliehať sa práve na hluk auta. Elektromobily sú ale známe svojou tichosťou.
To si uvedomuje aj Európska únia, ktorá vydala ohľadom vydávania zvukov elektromobilmi nariadenie. Od júla tak musia elektromobily vydávať pri jazde zvuk, aby tak informovali svoje okolie, že sú v prevádzke.
Nabíjanie trvá celú večnosť
Nabíjanie elektromobilov sa v súčasnosti iba ťažko porovnáva s tankovaním benzínu či nafty. No ani toto nemusí predstavovať zásadný problém. Keď prídete večer domov a máte batériu v elektromobile už slabú, jednoducho dáte auto nabiť a ráno ste už plne mobilný. Ak ale cestujte, treba uvažovať inak. Zastavíte sa na kávu, pritom si v nabíjacej stanici dáte nabíjať auto alebo idete na nákup do nákupného centra a opäť pritom nabíjate. Pritom nie je nutnosť batériu nabíjať vždy na 100 %. Stačí iba zmeniť uvažovanie a ani nabíjanie nemusí byť prekážkou v obstaraní si elektromobilu.
Nevydržia dlho
Existujú obavy o životnosť samotného elektromobilu. Najväčší problém predstavuje batéria, ktorá je „srdcom“ elektrického auta. No aj tieto obavy nie sú na mieste. Príklad prináša majiteľ Nisanu Leaf, ktorý s ním najazdil 273-tisíc kilometrov bez toho, aby vymenil pôvodnú batériu. Auto následne predal a tak síce už nevieme, koľko dokázalo prejsť, no prejsť takúto vzdialenosť bez potreby výmeny batérie dáva dobrý dôvod na to, aby sme sa nemuseli obávať, že batériu bude treba meniť po pár tisíc prejdených kilometrov.
Nahlásiť chybu v článku