Andrejova rozprávka sa začala písať už na brnenskej Masarykovej univerzite, kde vyštudoval bakalára z informatiky a patril medzi top 4% študentov. Nebolo teda prekvapením, že ho následne prijali na významnú univerzitu v britskom Nottinghame a neskôr aj na doktorandské štúdium počítačovej vedy na elitnej škole škôl — Oxforde. Akokoľvek skvelým študentom však Andrej bol, svoj potenciál videl najmä v podnikaní, a preto kvôli nemu štúdium prerušil. Paradoxom je, že svojich budúcich firemných partnerov spoznal práve na Oxforde.
“Moja cesta bola celkom priamočiara — dostal som možnosť získať prestížny titul z Oxfordskej univerzity, mal úžasných nadriadených a kolegov, a študoval odbor, ktorý milujem z celého srdca. Štúdium naOxforde mi dalo intelektuálnu stimuláciu, ktorú som vždy chcel, a bola to tá bezpečňejšia “stávka”,” uviedol Andrej v článku Represent-u na Medium.com. Napriek skvelému univerzitnému zázemiu a zaistenej kariére dal prednosť riskantným vodám biznisu, do ktorých sa doslova vrhol.
Charita a biznis v jednom? Dá sa to
Spolu s oxfordskými kolegami, Branom Baumom a Leom Seigalom, v roku 2012 založili fundraisingový projekt Prizeo. Ide o globálnu platformu, prostredníctvom ktorej sa môžu fanúšikovia stretávať so svojimi idolmi, či už hercami, spevákmi alebo napríklad športovcami. Ak chcú vyhrať stretnutie s nimi či predmet, ktorý do kampane darujú, musia do “aukcie” vložiť aspoň 5 eur, čím sa zapoja do súťaže. Cieľom projektu je predovšetkým charitatívna činnosť, ktorá z neho robí nielen “továreň na peniaze”, ale najmä sociálne prospešné podnikanie.
Z Prizea sa neskôr odčlenil samostatný projekt Represent, ktorý funguje na veľmi podobnom princípe a tiež získava peniaze zo slávy celebrít. Platforma ľuďom umožňuje vytvoriť si akékoľvek logo či dizajn a Represent im na základe toho vyrobí pokojne celú kolekciu oblečenia. Vznikajú tak kvalitné a skutočne nápadité kúsky. Projekt však stojí primárne na spolupráci so známymi osobnosťami, ktorých “merch” sa predáva skutočne masovo. Veľká časť z predaja ide na podporu organizácií, ako napríklad Fuck Cancer.
Oba projekty dosiahli nevídaných úspechov. Zapojili sa do nich osobnosti ako Lady Gaga, Britney Spears, Miley Cyrus, Justin Bieber, Enrique Iglesias, Avril Lavigne, Bill Murray, Michael Phelps, Arnold Schwarzenegger, Jamie Oliver, Valentino Rossi či naša Dominika Cibulková. Zoznam je priam nekonečný. Jedna takáto kampaň pritom dokáže zarobiť milióny dolárov.
Zo dňa na deň milionárom
Rentabilitu a prínos týchto spoločností zhodnotili aj známi investori ako český Credo Ventures, Sound Ventures, Kobe Bryant či úspešný americký herec, podnikateľ a investor Ashton Kutcher. Prizeo aj Represent už dnes majú aj vďaka nim nových majiteľov. Konkurent Todd Wagner akvizoval Prizeo a Represent predal Andrej na začiatku roka 2016 spoločnosti CustomInk za neskutočných 100 miliónov dolárov.
Vďaka tomu sa stal doslova zo dňa na deň jedným z najbohatších Slovákova keby chcel, mohol by byť zabezpečený do konca života. Andrej však zostal vo Represente na pozícii manažéra, pretože podľa jeho slov ho táto práca nesmierne baví. Predstava skorého odchodu do dôchodku a užívanie si zarobených peňazí zatiaľ mladého Slováka neláka a je dravý za ďalšími úspechmi. Neznamená to však, že ho peniaze nezaujímajú.
“Myslím si, že je silná korelácia medzi hodnotou, ktorú vytváraš pre spoločnosť a tvojou finančnou odmenou. Ak by moja práva nebola finančne zaujímavá, pokúšal by som sa nájsť spôsob, ako to napraviť tak, aby som si bol istý, že prinášam hodnotu,” dodal Andrej v článku Represent-u na Medium.com. Tvrdí tiež, že ak by ho podnikanie nebavilo alebo by sa čokoľvek pokazilo, skvelá práca sa dá nájsť kdekoľvek. Sám si už vyskúšal pracovné pozície, ktoré by mnohí nazvali dream jobom. Istý čas pracoval pre Microsoft či v svetoznámom CERN-e vo Švajčiarsku.
Andrej Pančík môže nepochybne inšpirovať množstvo mladých ľudí aj už úspešných podnikateľov. Vybudoval úspešné projekty s globálnym dosahom a svoje skúsenosti chce využiť aj na zlepšovanie Slovenska. Nedávno totiž na stretnutí s prezidentom Andrejom Kiskom povedal, že by chcel podporovať slovenských podnikateľov. Veríme, že práve takíto ľudia sú pozitívnou budúcnosťou pre našu krajinu a je ich treba ako soľ. Aj preto je pre nás Andrej osobnosťou roka 2016.
StartItUp.sk
Nahlásiť chybu v článku