Pani učiteľka potrebuje kúpiť svojim žiakom pomôcky na výtvarnú výchovu. Štetec stojí trištvrte zlatej mince, jedna farba zase pol zlatej mince. Ak má pani učiteľka pri sebe presne 50 zlatých mincí, koľkým žiakom môže kúpiť štetec aj farbu?
V tomto príklade najprv spočítame všetky výdaje, čiže 0,5 zlatej mince a 0,75 zlatej mince. Výslednou hodnotu (1,25) vydelíme číslo 50. Učiteľka môže kúpiť umelecké pomôcky pre 40 žiakov.
Na upečenie vianočného koláča potrebujeme pri miešaní cesta správne namiešať všetky ingrediencie. Pomer múky a cukru je pritom 5:1. Koľko cukru pôjde do koláča, ak je v zmesi 55 gramov múky?
Správny výpočet je 55:5=11, pretože zisťujeme, koľko je jeden diel z 55 v prípade pomeru 5:1.
Súrodenci Janko, Miško a Samko dostávajú dokopy vreckové 135 eur. Janko dostáva trikrát viac ako Miško a Samko o 60 eur viac ako Miško. Koľko eur dostáva každý z nich?
Pri tomto príklade si pripravíme veľmi jednoduchú lineárnu rovnicu x+3x+(x+60)=135, pričom berieme, že hodnota x je to, koľko peňazí dostáva Miško. Jednoduchým výpočtom sa dostaneme k číslu 15, pričom zvyšné dve hodnoty zistíme už len jednoduchým násobením a sčítaním.
V triede je 44 žiakov. Chlapcov je o 4 menej ako dievčat. Koľko je v triede chlapcov a koľko dievčat?
Na toto riešenie prídeme veľmi jednoducho pomocou dvoch rovníc. Najprv si určíme, že CH + D = 44. Následne do tejto rovnice dosadíme, že CH = D - 4. Výsledná rovnica teda bude vyzerať takto: (D - 4) + D = 44. Následne 2D - 4 = 44; potom 2D = 48; a nakoniec D = 24. V triede je 24 dievčat. Chlapcov je o 4 menej, a teda 20 chlapcov.
Magdaléna a Oto kupovali šunku pre svoju mamu. Jeden kilogram stál 15 eur. Koľko zaplatili, ak dokopy kúpili 5 a pol kila šunky?
Deti dokopy nakúpili za 82,5 eura. Prišli sme na to výpočtom 15 x 5,5.
Pri počítaní výkonu zamestnancov chcel šéf zistiť, koľko hodín za pol roka odpracujú brigádnici oproti stálym zamestnancom. Zistil, že brigádnici pracujú priemerne 216 hodín za pol roka. Stáli zamestnanci pracovali 900 hodín. Koľko percent času teda pracovali brigádnici v porovnaní s normálnymi zamestnancami?
Číslo 216 vydelíme jedným percentom (9). Výsledok je 24 percent.
Ema chce tento rok znovu pripraviť marhuľový lekvár. Minulý rok zvládla urobiť 800 g lekváru zo 4 kg marhúľ. Koľko bude vedieť pripraviť teraz, ak má dokopy 5,2 kg marhúľ?
Na vypočítanie priamej úmernosti najprv použijeme pravidlo troch známych a jednej neznámej (800 g L = 4 kg marhúľ), (x g L = 5,2 kg marhúľ). Z toho si vytvoríme rovnicu x = (5,2 kg M * 800 g L) / 4 kg M. Výsledok (1040 g) zistíme vypočítaním rovnice.
Trénerka karate na sústredenie pozvala 200 detí. Keď sa všetky večer postavili do nástupu, všimla si, že sa vedia rozdeliť na skupiny po 12, 16 alebo 18. Koľko detí na sústredenie naozaj dorazilo?
Hľadáme číslo deliteľné 12, 16 aj 18. Jediné také číslo menšie ako 200 je 144. V tábore je teda 144 detí.
Sára sa išla prejsť k horskému potoku. Koľko ľudí je ten deň na túre, ak je štvrtina z nich pred Sárou a dve tretiny za ňou?
Pred Sárou je x/4, za ňou 2x/3. Sára v tejto rovnici zastupuje číslo 1. Rovnica bude vyzerať ako x/4 + 2x/3 + 1 = x. Ďalej musíme nájsť spoločného deliteľa (číslo 12), aby sme sa zbavili zlomkov. Vydelením sa dostaneme k 3x + 8x + 12 = 12x. Ďalej počítame ako jednoduchú rovnicu. Na jej konci sa dostaneme k číslu 12. Na túre je práve 12 ľudí.
Martinka išla do nákupného centra. Počas vychádzky zaplatila ¼ svojho vreckového za čokoládu, ⅕ za nové nohavice a ⅙ za lístok do kina. Vo vrecku jej po celom dni ostalo 3,25 eura. Koľko mala Martinka peňazí?
V prvom rade musíme spočítať všetky zlomky. Výsledné číslo je 37/60. Toľko minula zo svojho vreckového. Následne vypočítame hodnotu celého vreckového ako 1 - 37/60 = 13/4. Z tejto rovnice nám vyjde číslo 195/23, ktoré po úprave dosiahne hodnotu 8,478. Martinka mala teda pôvodne 8,48 eura.
Nahlásiť chybu v článku