Niekomu to síce nevysvetlíte, no sú aj takí, ktorí si na štýl skutočne potrpia. Pokiaľ chcete pôsobiť in, váš imidž je aj o doplnkoch. A okuliare rozhodne nie sú tým doplnkom, na ktorý by ste si mohli dovoliť zabudnúť. Skôr naopak. Či už hovoríme o dioptrických alebo slnečných okuliaroch, ide o jeden zo základných prvkov, ktoré si na vás vaše okolie všimne. Jedným z najvýznamnejších predajcov trendy okuliarov nie len na Slovensku je eyerim.
Avšak eyerim nie je len o okuliaroch. Aj napriek tomu, že ide o hlavný a jediný produkt, ktorý na ich stránkach nájdete, eyerim nesie celkom iné posolstvo. Je priamym dôkazom toho, že pokiaľ má človek zapálenie pre svoju vec, dobrý nápad, znalosti a v neposlednej rade skúsenosti, dokáže vybudovať čokoľvek. Teda za predpokladu, že pracuje naozaj tvrdo. Pretože pokiaľ pracujete naozaj tvrdo, šanca, že svoj cieľ dosiahnete je naozaj vysoká. My sme dnes vyspovedali spoluzakladateľku tohto úspešného e-shopu, ktorá vám povie čosi viac o ich začiatkoch, obchodnej filozofii či know-how celého tímu.
Kedy a ako vznikol eyerim?
Prvotná myšlienka vznikla v roku 2014 v Kuala Lumpur, kde Martin a Yass v tom čase pôsobili v e-commerce biznise. Ja a Branislav sme v tom čase študovali a pracovali vo Viedni. Všetci štyria sme vždy túžili po niečom vlastnom – Martin a Yass v juhovýchodnej Ázii nazbierali know-how, my sme sa zatiaľ v Európe pustili do všetkých formalít. O pár mesiacov sme už všetci fungovali spolu v Európe a makali na spoločnom cieli. 05.05.2015 o 05:05 sme išli s webom von. Prvá objednávka prišla do hodiny od spustenia stránky.
Myslíš si, že za úspešným biznisom stoja najmä osobnostné predpoklady?
Jednoznačne. Biznis nie je papier ani žiadna formálna záležitosť, za úspešnou firmou stále stoja ľudia a ich osobnostné predpoklady. Ide samozrejme aj o drive, ambíciu a motiváciu, ale najmä o psychickú odolnosť, ktorá predovšetkým v startupovom biznise zohráva veľkú rolu. Dôležité je, či je človek schopný odolať nátlaku, neistote, prekážkam a či je ochotný obetovať svoj vlastný komfort a zaužívanú rutinu.
Kedy ste ako tím prvýkrát zaznamenali, že váš projekt má zmysel?
To, že idea má zmysel, sme vedeli od začiatku – prišli sme na správny trh so správnym produktom a v správnom čase. S eyerim sme zachytili úvod akejsi transformácie – keď sa ľudia začali presúvať z kamenných obchodov a okuliare nakupovať na internete. Presne tak ako sa pred desiatimi rokmi stalo najprv s knihami a neskôr s teniskami.
Čo sa však týka exekúcie, fakt, že nás biznis funguje a naberá na obrátkach sme si uvedomili v roku 2015, keď sme vybudovali web, brand a začali na web dostávať prvých ľudí. V tomto roku sme aj dostali prvú investíciu, ktorá nám k rastu výrazne dopomohla. V roku 2016 sme si náš úspech všimli, keď sme výsledky videli na číslach – na návštevnosti stránok, počte objednávok, na obrate a neustálom raste. Vtedy sme si začali uvedomovať, že to má obrovský potenciál. V roku 2017 sa nám konečne podarilo retransformovať zo startupu na etablovanú medzinárodnú firmu a získať kontrakty s najväčšími výrobcami na svete, spolupracovať priamo s Google a podobne.
Ako dlho trvala cesta k úspechu? Stretli ste sa s prekážkami?
Žijeme v dobe, kedy je zlyhanie akási „hanba“. Každý rád rozpráva len o tých pozitívnych stránkach a úspechoch. Čítame motivačné rozhovory, sledujeme úspešných ľudí a všetko to nás pôsobí rozprávkovo. Celá cesta je však v realite dláždená neúspechom a prekážkami a práve v tom je výzva. Neúspech prijať, prekážky prekonať a práve z týchto vecí sa poučiť.
Špeciálne v našom biznise sa môže stáť jedna maličká vec, ktorá nás úplne vykoľají. Jedna neúspešná kampaň, jedno porušenie zákona. Musíte mať všetko vyladené do detailov. Avšak pri akomkoľvek podnikaní treba očakávať niečo negatívne. Buďte však pripravení, že v realite to negatívum bude zdvojnásobené.
Aký je u nás dopyt po značkových okuliaroch? Sú Slováci megalomani alebo radšej šetria?
Napriek tomu, že priemerná hodnota nákupu je v každej z našich 18 krajinách v podstate rovnaká, Slovensko aj Česko je krajinou, kde sa stretávame s najväčšími extrémami. Buď ľudia hľadajú lacné kúsky ako Polaroid, alebo sú potom takí, ktorí sa pýtajú výhradne na kúsky nad 400 eur. Na základe všeobecných štatistík je dokonca dokázané, že Slováci míňajú na móde viac, ako Rakúšania či Nemci – čo je v porovnaní s priemernými platmi vcelku zarážajúce.
Čo sa týka fashion kúskov – na Slovensku ľuďom záleží na tom, ako vyzerajú, radi sa porovnávajú a sledujú, čo nosia ich obľúbené tváre. Posledné mesiace práve slovenské celebrity veľmi tlačia na okuliare a na sociálnych sieťach prezentujú práve tie značky, ktorých ceny siahajú do závratných výšok a štvorciferných čísel.
Na druhej strane si však mnoho ľudí začína uvedomovať, že na zdraví sa nešetrí a že investovať do kvalitných okuliarov s dobrými šošovkami sa oplatí. Čím ďalej tým viac ľudí má v dnešnej dobe kancelársky job, čo má za následok poruchy zraku a teda väčší a väčší dopyt po dioptrických okuliaroch.
Bolo od začiatku plánom expandovať do ďalších krajín?
Áno, eyerim sme spustili hneď na úvod v 9 krajinách. Vtipnou vecou je však to, že sme v počiatkoch neplánovali otvoriť Slovensko. Presvedčili nás však známi, obchodní partneri a investori. Nakoniec nás Slovensko najviac prekvapilo a dnes je našim absolútne najúspešnejším trhom. Expanzia je súčasťou našej DNA a aj napriek menším rozdielom v správaní sa zákazníkov v jednotlivých krajinách celú Európsku Úniu vnímame ako jeden veľký trh.
Ktorý produkt sa na Slovensku predáva najlepšie?
Bezkonkurenčne Ray-Ban Aviator – klasické pilotky. Veľmi však fičí aj nová kolekcia Blaze – okuliare z nej nosí aj Sajfa a ľudia nám posielajú jeho fotky s otázkou, o aké okuliare sa jedná. Ja osobne však nie som fanúšikom tejto značky – aj ľudia z branže otvorene hovoria, že si pri tejto značke zákazníci priplácajú na reputácii značky, pričom kvalitatívne sú na trhu oveľa lepšie kúsky za porovnateľné alebo v mnohých prípadoch aj nižšie ceny.
Hneď za Ray-Ban na Slovensku fičí Oakley, následne máme obrovitánsku priepasť a nasledujú high-end značky ako Prada a Michael Kors. Veľkosťou objemu a obratu určite nie – ale počtom objednávok sa do prvej päťky dostáva aj Polaroid – čo je značka, ktorá má v celom našom portfóliu podľa môjho názoru najlepší pomer cena:kvalita.
Koľko krajín pokrýva eyerim? Plánujete šplhať ešte vyššie?
Aktuálne fungujeme v 18 krajinách plus doména .com. Ambície máme do budúcna aj globálne – už od počiatku sme sa pozerali aj za hranice Európskej únie. Naša stratégia je momentálne však špecializovať sa najmä na menej vyspelé krajiny – nikdy sme si netrúfali napríklad na Nemecko či Francúzsko. Skôr sa zameriavame na krajiny, kde chodníčky ešte nie sú vyšliapané. Najbližšie nás láka Turecko, rozmýšľali sme aj o Iráne – tam to však aktuálna politická situácia veľmi nedovoľuje. Momentálne je našou prioritou viac posilniť našu pozíciu na Balkáne – len nedávno sme launchli Slovinsko, Bulharsko a Chorvátsko.
Sú vaše produkty pre ľudí, ktorí sa môžu plesnúť po vrecku alebo sú prakticky pre každého?
Cieľom eyerim vždy bolo ponúknuť všetko pod jednou strechou. Od náročných zákazníkov, ktorí si potrpia na designe, ručnej výrobe, kvalitných materiáloch, funkciách šošoviek až po tých menej náročných, ktorí hľadajú len okuliare na dovolenku za pár desiatok eur. S týmto problémom sa teda potýkame aj pri brandingu – keďže máme naozaj rozličných nekupujúcich. Náš zákazník je dôchodca, teenager, mamička, módna bloggerka, ci profesionálni športovci – máme vyše 100 značiek a každá píše svoj vlastný príbeh.
Máte v ponuke aj značky slovenských výrobcov?
Máme slovenské značky, ale žiadna z nich sa na Slovensku žiaľ nevyrába. Do budúcnosti by sme radi slovenských výrobcov do nášho portfólia pridali – okuliarový biznis však na Slovensku zatiaľ veľmi nefunguje. Jediná značka, ktorá sa (odkedy eyerim funguje a biznis okolo očnej optiky sledujeme) na Slovensku rozbehla a zaznamenala úspech, je Crafting Plastics, ktorá vyrába okuliarové rámy z rozložiteľných materiálov – skvelý nápad, ktorému veľmi fandíme!
Čo robí eyerim okrem predaja okuliarov?
Prekvapujúco, predaj okuliarov sme nikdy nevnímali ako náš primárny biznis. Čo bolo našim primárnym biznisom a to, v čom vynikáme, bol náš know-how a skúsenosti v e-commerce. My sa dokonca ani neidentifikujeme ako predajca okuliarov, skôr ako úspešný online e-shop. Preto je aj našim najhlavnejším cieľom pretransformovať biznis, ktorý doposiaľ väčšina ľudí poznala výhradne z kamenných obchodov, na fungujúci eshop s bezkonkurenčným výberom.
Čo by si poradila našim čitateľom, ktorí túžia po vlastnom startupe?
Vyhnúť sa všetkým desaťminútovým “receptom na úspech”, startupovým bullshitom, prednáškam a motivačným knihám. Štart-upové zmýšľanie a znalosti sa nedajú naučiť z teórie – s väčšinou chýb sa stretnete až “za cesty” a zvyčajne práve vtedy, keď na ne nebudete ani kúsok pripravení.
Ja sa však necítim byť v pozícii, aby som mohla poučovať či rozdávať rady. Každý biznis je špecifický a ako hovorím, žiadne slová vás robiť biznis nenaučia. Najmä sa však pri start-upe nezabudnite baviť a užívať si to – ináč vám z toho ľahko prepne.
Nezabudnite eyerim sledovať na Instagrame a pokiaľ vás príbeh tohto e-shopu zaujal, rozhodne zavítajte aj na ich webstránku a nechajte sa unášať nákupnou horúčkou.
Nahlásiť chybu v článku