Foto: Picryl

Tento projekt vznikol ako súčasť pretekov s USA v rámci studenej vojny.

Sovietsky zväz sa v snahe o víťazstvo studenej vojny, ktorú viedol proti Spojeným štátom americkým, pokúšal o desiatky šialených technologických vynálezov, ktoré by ich oddelili od zvyšku sveta a dokázali, že sú na špičke inovácií. Jedným z projektov bolo aj tzv. jadrové lietadlo, ktoré sľubovalo nekonečný úspech, no zlyhalo už pri prototypoch. 

Článok pokračuje pod videom ↓

Sovieti sa po konci druhej svetovej vojny pustili rovno do ďalšieho konfliktu, no tentoraz nešlo primárne o bojovanie na frontoch. Studená vojna znamenala predbiehanie vo výskume, technológiách, hospodárskej úrovni, vesmírnom programe a vlastne v každej oblasti, v ktorej proti sebe stáli veľmoci v podobe Sovietskeho zväzu a Spojených štátov amerických.

V histórii vynálezov a technologického progresu sa podarilo zostrojiť množstvo užitočných, funkčných a nápomocných strojov. Toto tvrdenie však neplatí na 100 % aj o Sovietoch, ktorých snaha a vidina v tomto odvetví mnohokrát ďaleko predbiehala realitu a fakty. Dokonalým príkladom je napríklad Cár Tank, ktorý mal naháňať hrôzu celému svetu, no po prvej jazde skončil ako kopa šrotu v ruských lesoch.

Tupolev Tu-95 v roku 2012, foto: Fedor Leukhin, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Podľa plánov určite neskončil ani projekt ekranoplánov, ktorý síce začal nádejne, no všetky dni slávy rýchleho lietadla s vlastnosťami vznášadla skončili s pádom Zväzu a príchodom modernejšej technológie ponoriek. Paradoxne, lietajúce ekranoplány prišli do výroby v 60. rokoch minulého storočia, pričom v rovnakej dobe sa Sovieti prezentovali aj ďalším šialeným návrhom, tzv. jadrovým lietadlom.

Upravený Tupolev, ktorý nemal nájsť konkurenciu

Tupolev Tu-95LAL je technický názov upraveného prototypu lietadla, ktorému v niekdajšom Sovietskom zväze radi hovorili aj Sovietske lietajúce atómové laboratórium. Išlo o upravený model strategického bombardéra Tupolev Tu-95, ktorý si v kódovacom jazyku NATO vyslúžil prezývku Medveď. V podstate šlo o veľké štvormotorové lietadlo, ktoré bolo v prevádzke od roku 1952 a patrilo medzi najhlučnejšie bombardéry, aké kedy lietali.

Model Tupolev Tu-95, foto: F l a n k e r, Public domain, via Wikimedia Commons

Stroj z dielne vesmírnej, leteckej a obrannej spoločnosti Tupolev sa prvýkrát objavil na papieri v roku 1955. V tej dobe vydala Rada ministrov ZSSR smernicu o tom, že konštruktéri vojenských bombardérov a veľkých lietadiel by sa mali spojiť s jadrovými vedcami a prísť na to, ako vymyslieť lietajúci stroj s jadrovým pohonom, píše sa v publikácii Soviet Secret Projects: Bombers since 1945.

Tento článok je dostupný členom Interez PREMIUM

Uložiť článok

Najnovšie články