Projekt, ktorý má zmysel. Upozorňuje, že niečo nie je v poriadku. Veď koľkokrát pri pohľade na žumpu, ktorá sa nazýva reklama, nám ostáva rozum stáť. Akoby platilo, že čím stupídnejší a prízemnejší je obsah, tým viac zaujme potenciálnych kupujúcich. Neraz sa v nej znevažujú ženy, pričom muži zastávajú pozíciu neohrozených samcov. Sexistický kix upozorňuje na to, že tak by to nemalo byť…
„Miláčik, vieš ako dobre som nakúpila v…?“ „Miláčik, kúpiš mi?“ Vždy ma vytáčali reklamy s podobnými sloganmi. Také, v ktorých upratujú len ženy a jedine muži majú právo oddýchnuť si pri futbalovom zápase. No to všetko je len „light“ verzia toho, čo dokážu vyprodukovať reklamné kampane. Možno aj preto vznikol projekt Sexistický kix. Druhý ročník organizovala mimovládna organizácia Aliancia žien – Cesta späť.
V druhom ročníku súťaže nominované reklamy hodnotila odborná porota aj laická verejnosť. Odborná porota ohodnotila tieto tri reklamy.
Letgo – Opica
Reklamu si treba pozrieť až do konca, aby ste vedeli, o čom je reč. Naoko vtipný koniec nás má rozosmiať. No opak je pravdou.
Róbert Slovák, predseda klubu reklamných agentúr Slovenska a člen prezídia Rady pre reklamu to vidí takto: „Prezentovať ženu ako objekt, ktorého sa môžete jednoducho zbaviť predajom cez mobilnú aplikáciu je dehonestáciou jej ľudskej dôstojnosti. Podčiarkuje dogmatický postoj k žene ako majetku muža, s ktorým si muž môže naložiť podľa svojho uváženia, či dokonca ju predať ako nepotrebnú vec.“ My, ženy, mu dáme za pravdu, pretože naozaj sme samostatne mysliace bytosti a nie majetok…
Mne nevadí, že si sa neholila
Táto reklama v sebe nesie silný sexistický podtón. „Firma už v rámci sexistickej reklamy všeličo ponúkla, ale zdá sa, že ide ďalej, otvára nove horizonty hlúpych sexistických reklám a tentokrát nielen so sexistickým, ale až pornofikujúcim obsahom, podtext s vulgárnou narážkou a posilňovanie stereotypnej predstavy o ženskej kráse,“ hovorí Oľga Gyárfášová, sociologička a výskumníčka. Prečo sa však rovnaký meter v chorom ideále krásy nepoužíva aj na mužov? Žena musí zodpovedať určitým predstavám, no mužov sa to očividne netýka.
Fernet Stock Original – Nevymäknem
„Video veľmi agresívnym spôsobom podsúva akoby potrebu nielen vrátiť (udržať) rodové stereotypy, ale priamo nanovo definovať ich obsahy, použitím aj faktov z deľby práce, aj istého humoru očakávanému z použitia nadsádzky. Avšak fakticky video prostriedkami filmovej reči, navodzuje atmosféru akejsi vzbury, priam militantnej deklarácie mužov, ktorí sa potrebujú vymedziť mimo „svet žien“ a naplno sa venovať „svojej mužnosti“. Nastolenie takto rozdeleného sveta je o moci a dominancii mužov nad ženami, situácii tak nebezpečnej pre ženy. Práve takto definované postavenie žien je príčinou násilia na ženách a jeho vysokej spoločenskej tolerancii,“ tvrdí Katarína Karkašová, riaditeľka Aliancie žien Slovenska. Určite však stojí zamyslieť sa aj nad tým, či práve alkohol má definovať podstatu muža.
S hodnotením odbornej poroty určite bude súhlasiť aj laická verejnosť. Tá mala taktiež možnosť hlasovať za najsexistickejšiu reklamu. Tu sú výsledky:
1. miesto: Záložňa Breva
Prvé miesto u divákov získala záložňa Breva, ktorá si podľa projektu Sexistický kix urobila zo zneužívania ženského tela štandardnú marketingovú reklamu. V prvom ročníku netradičnej súťaže jej hlasujúca verejnosť prisúdila prvé miesto, tento rok získala u verejnosti prvú cenu v počte 176 hlasov. Záložňa na svoju propagáciu opätovne využíva sexualizované až pornofikujúce obrazy nahého ženského tela, a to bez akéhokoľvek súvisu s ponúkanými službami. Tak žiaľbohu degraduje ženu na úroveň s ponúkaným tovarom, čo je vyslovene neľudské. Rada pre reklamu u tejto reklamy opakovane skonštatovala porušenie Etického kódexu reklamnej praxe.
2. miesto: Slovenské pramene a žriedla (Budiš)
Rovnako ako porotu, aj verejnosť pobúrila reklama od Slovenských prameňov a žriedel na Budiš, ktorá chcela zaujať naozaj nemiestnym vtipom o bobrovi, ktorá získala druhé miesto. Reklame vyčítali viacero nedostatkov: sexualizovaný až pornofikujúci obsah, stereotypný štandard krásy a okrem toho reklama do verejného priestoru vnáša pornofikované obsahy, čo je značne problematické. U laickej verejnosti získala 110 hlasov.
3. miesto: Tuli.sk
Reklama na prvý pohľad vyzerá nevinne, no divákom podsúva názor, že žena bude šťastná len v tom prípade, ak sa z nej stane matka a manželka. Je podaný takým spôsobom, akoby išlo o univerzálnu pravdu. „Bohatstvo“ však môže mať niekoľko tvárí. Okrem toho reklama nemusí pôsobiť práve najlepším dojmom na neheterosexuálne, slobodné, nevydaté či bezdetné ženy, ktorým je podľa reklamy šťastie nedostupné. Diváci jej celkovo pridelili 107 hlasov.
Je dobré, že sme ešte všímaví voči tomu, čo sa okolo nás deje. Veď vari nikto nechce v našich deťoch utvrdzovať názor, že len mama varí večeru a otec číta noviny…
Pozri aj: Ako by to vyzeralo, ak by sa Česko – Slovensko opäť zjednotilo?
sexistickykix.sk
Nahlásiť chybu v článku