Stane sa to po prvý raz v histórii a príčinou sú klimatické zmeny. Severnou arktickou námornou trasou sa po prvý raz preplaví obchodná kontajnerová loď. Arktický ľad sa topí, ustupuje a stráca svoju mohutnosť. Nová námorná diaľnica by tak mohla vzniknúť do polovice 21. storočia.
Z Vladivostoku do Petrohradu. 3600 kontajnerov naložených na dánskom obchodnom plavidle spoločnosti Venta Maersk by sa do cieľa mohlo dopraviť už koncom septembra. Severnou arktickou cestou to tak bude približne o 14 dní rýchlejšie ako okľukou cez Suezský prieplav. Loď spoločnosti Venta Maersk tak bude akýmsi pokusným králikom. Žiadna kontajnerová loď zatiaľ arktickou cestou naprieč Severným ľadovým oceánom nepreplávala.
Plavba kontajnerovej lode spoločnosti Venta Maersk však neznamená otvorenie novej námornej diaľnice. Loď je špeciálne upravená tak, aby dokázala prekonať 1 m hrubú ľadovú pokrývku. Navyše odoláva teplotám siahajúcim až k -25°C. Napriek tomu čaká posádku plavidla poriadne extrémne a nevyspytateľné počasie.
Dánska kontajnerová loď bude počas plavby zbierať údaje o stave arktického ľadu. Podľa rôznych výskumov by severná arktická cesta mohla na komerčné účely slúžiť od polovice 21. storočia. Klimatické zmeny totiž spôsobujú ústup a nižšiu mohutnosť arktického ľadu, ktorý však dnes lode nedokážu bez pomoci ruských jadrových ľadoborcov prekonať.
V súčasnosti prechádza námorné spojenie medzi Európou a Áziou južnou cestou, cez Suezský prieplav. Spoločnostiam sa zatiaľ neoplatí investovať vysoké náklady na plavbu kratšou severnou trasou. Tie spočívajú najmä vo vyšších poplatkoch za tranzit, vysoké poistné sadzby a vysoké ceny za prenájom ruských jadrových ľadoborcov. Problémom je aj nevyspytateľnosť arktického počasia a nedostatok záchranných tímov v tejto oblasti.
weforum.org, BBC
Nahlásiť chybu v článku