Nikto presne nevie, čo sa v krajine deje a do sveta sa neraz dostávajú len útržkovité alebo nepravdivé informácie plné špekulácií. Príkladom je nedávna operácia Kim Čong-una. Niektoré zdroje tvrdili, že zákrok neprežil, iné zas, že žije, ale je v kritickom stave.
Kim Čong-un chce, aby bola propaganda modernejšia
Špekulácie sa objavujú nielen o samotnom lídrovi, ale aj o jeho blízkych či o iných významných politikoch, samotná krajina sa k nim však zvyčajne nevyjadruje. Ako však informuje český portál Novinky.cz, postupnými zmenami prechádza aj severokórejská propaganda. Donedávna bola tvárou spravodajstva Ri Čun-i, ktorá v tradičnom odeve informovala prostredníctvom televízie o politickom dianí v krajine. Zdá sa však, že ju nahradí mladá žena menom Un A, ktorá si už po niekoľkých mesiacoch pôsobenia na sociálnych sieťach získala nemálo pozornosti.
Portál Korea Times uvádza, že cieľom Un A bude bojovať proti „nepravdivým informáciám“ a ukázať, ako vyzerá skutočný život v KĽDR. Súčasťou propagandy je napríklad séria videí s názvom Čo je nové Pchjongjang. Tá bude odvysielaná prostredníctvom kanálu Echo DPRK (Democratic People’s Republic of Korea) na YouTube. Kanál nie je žiadnou novinkou, funguje už od roku 2017.
Cieľom je ukázať „skutočný život“ v KĽDR
Odvtedy na ňom pribudlo 40 videí a vyše 11 000 odoberateľov. Súčasťou propagandy sa Un A stala ešte v novembri minulého roka, kedy prostredníctvom 20 videí predstavila divákom napríklad turistické destinácie v Pchjonjangu. Zmenu v spôsobe propagandy si vyžiadal údajne samotný líder krajiny, ktorý chcel, aby bol svet priateľským a moderným spôsobom informovaný o aktuálnom dianí.
O kanál však v poslednom čase vzrástol záujem najmä kvôli pandémii koronavírusu. Severná Kórea totiž tvrdila, že ju vírus nezasiahol. Un A koncom februára v jednom z videí vysvetlila, že je to tak preto, lebo vedenie krajiny zareagovalo včas a zaviedlo prísne opatrenia. 24. marca sa objavilo ďalšie video s tvrdením, že v tejto krajine nie je ani jediný nakazený človek. V apríli sa zas Un A venovala tomu, aká je situácia v obchodoch.
Pyongyang Daily life🇰🇵#Pyongyang Department Store No. 1#dprk #northkorea pic.twitter.com/jilW1wglaM
— The Beginning… (@coldnoodlefan) May 28, 2020
Un A zdôrazňuje, že je dôležité zabrániť šíreniu „nepravdivých informácií“ týkajúcich sa krajiny a jej lídra. Samozrejme, tvorcovia obsahu sa nespoliehajú len na YouTube, ale aj na iné platformy, ako je napríklad Twitter. Zatiaľ nie je známe, kto za touto iniciatívou stojí. Názory expertov na dianie v krajine sa rozchádzajú. Niektorí sa napríklad nazdávajú, že Un A je dcérou niektorého z mocných severokórejských predstaviteľov.
Novinky.cz,, Korea Times
Nahlásiť chybu v článku