Značka Lamborghini dnes patrí medzi najzvučnejšie mená v automobilovom priemysle a ich modely sa spájajú s luxusom a ohromným výkonom. Za vznikom stojí mechanik Ferruccio Lamborghini, no treba podotknúť, že nebyť hrdosti konkurenta Enza Ferrariho, ikonický emblém býka by dnes možno ani nebrázdil cesty.
Autá značka Lamborghini stelesňujú dominanciu a silu na cestách, pričom ich výrobky sú mnohokrát celoživotným snom každého nadšenca vozidiel na štyroch kolesách. Zatiaľ čo v minulosti zdobili taliansku značku modely ako Diablo, Murciélago či Gallardo, dnes žiaria v garážach zámožných ľudí Aventador, Huracán či luxusné SUV pod názvom Urus.
Firma sídliaca medzi mestami Bologna a Modena je dnes lídrom v predaji športových prepychových vozidiel, pričom ich zisky sa ročne podľa portálu Statista pohybujú na úrovni okolo 900 miliónov eur. A ako za väčšinou veľkých značiek, aj za touto sa skrýva veľký príbeh.
Farmár s traktormi
Ferrucio Lamborghini sa narodil v roku 1916 do farmárskej rodiny, ktorej obživou bol zber a spracovanie viniča. Súčasťou farmárskeho priemyslu už vtedy boli aj rôzne traktory a hospodárske stroje, ku ktorým si mladý Ferruccio našiel rýchlo vrúcny vzťah.
Jeho záujem o inžinierstvo, mechaniku a techniku predbehli rodinné tradície, pričom svoj talent ďalej rozvíjal aj na Technickom inštitúte pri Bologni. Lamborghini sa venoval hlavne výrobe a oprave traktorov, ktoré pomáhali v rodinnom biznise na poliach a sadoch. V časoch druhej svetovej vojny to však nebolo pre nikoho ľahké a povinnosť pomáhať svojej krajine došla aj na Ferruccia.
V roku 1940 ho presunuli na Rodos, kde ako člen talianskej armády opravoval lietadlá a pôsobil ako technik. Po porážke musel ostať na gréckom ostrove ako zajatec až do roku 1946, no hneď potom sa vrátil domov a založil si rodinu. Jeho manželka však umrela pri pôrode syna Tonina.
Po vojne vyrábal klimatizácie či motor pre lode
Po vojne sa usadil a otvoril si garáž na opravu áut, pričom vtedy ešte ani neuvažoval o založení vlastnej značky. Ako sa na jeho počiny spomína na webe History, väčšinou len opravoval staré autá a vo voľnom čase si konštruoval rôzne výrobky.
Tesne pred rokom 1950 však dostal Lamborghini šikovný nápad. Z nepoužiteľných vojenských vozidiel bral rôzne šúčiastky, ktoré vďaka svojmu nadaniu a zručnosti menil na výkonné hospodárske traktory. V rovnakom období sa jeho záujem presunul aj k lodiam a člnom, pričom vyrobil dva funkčné motory, ktoré sedeli do lode a zároveň aj do jeho vozidiel.
Technické nadanie mu prinieslo záujem verejnosti a pre ľudí začal postupne vyrábať aj klimatizácie či ohrievače. Rastúci biznis mu, prirodzene, vynášal postupne čoraz viac peňazí, ktoré Ferruccio väčšinou investoval do svojej veľkej vášne – športových áut.
Maserati je pomalé, Ferrari má zlú spojku
V 5o. rokoch minulého storočia už patril Lamborghini k bohatým konštruktérom traktorov a iných spotrebičov, pričom v garáži mal autá ako Maserati, Jaguar, Mercedes-Benz 300SL či, samozrejme, Ferrari.
„Keď prišiel nejaký významný biznismen a chcel kúpiť traktory, Ferruccio vytiahol svoje dve Ferrari. Do bieleho nastúpil s potenciálnym kupcom, v čiernom išla jeho manželka, a v takomto štýle ich zobral do luxusnej reštaurácie,“ opisuje obdobie z konca 50. rokoch Valentino Balboni, blízky priateľ a niekdajší testovací jazdec v Lamborghini.
Ferruccio mal v tej dobe množstvo peňazí, dobre rozbehnutý biznis a tesne po štyridsiatke. Avšak, bol to temperamentný Talian, ktorý si nezvykol dávať servítku pred ústa. „Adolfo Orsi bol muž, ku ktorému som mal obrovský rešpekt. Vlastnil značku Maserati, začal z ničoho, bol chudobný chlapec, presne ako ja. Ale tie jeho autá… Boli veľmi ťažké a pomalé, nepáčili sa mi,“ povedal Ferruccio v jednom z rozhovorov.
Ako majiteľ viacerých modelov Ferrari a zároveň majstrovský konštruktér, sa rozhodol Ferruccio rozmontovať jedno z jeho drahých športových áut. Cieľom bolo zistiť, ako perfektne to ten Enzo Ferrari dokáže robiť.
„Odrazu bol Ferruccio ako šialený… Začal vrieskať a správal sa nepríčetne,“ opisuje Balboni moment, kedy Lamborghini našiel v drahom Ferrari rovnakú spojku, akú používal v malých agrotraktoroch.
Rivalita, ktorá začala automobilové preteky storočia
V inom prípade by sa možno očakávalo, že sa dvaja géniovia stretnú pri dobrom víne a vymenia si kritické názory s porozumením. Toto bol však totálne opačný scenár. Obaja veľmi hrdí, nadaní vo svojom remesle a bez záujmu o prijatie akejkoľvek kritiky – Enzo Ferrari a Ferruccio Lamborghini.
Podľa opisu Valentina Balboniho mnoho ľudí hovorilo, že známa hádka Lamborghiniho s Ferrarim sa udiala v Enzovej kancelárii pri Modene, no pravdou je, že presné miesto ich výmeny názorov dnes už nikto naozaj nepotvrdí.
„Na výrobu tvojich krásnych áut používaš moje súčiastky. Tvoja spojka je zlá,“ hovoril zvýšeným hlasom Ferrarimu.
„Si obyčajný farmár a nie konštruktér. Si vodič traktorov. Nemal by si vôbec znášať kritiku na moje autá, sú najlepšie na svete,“ toto vyjadrenie Enza Ferrariho z prelomu 50. a 60. rokov sa prakticky môže považovať za stavebný pilier značky Lamborghini.
Ferruccio sa v roku 1962 rozhodol v spoločnosti vybudovať sekciu automobilovej výroby a prvý prototyp auta vyšiel z ich dielne už o rok neskôr. Spoločnosť Lamborghini vznikla oficiálne 30. októbra 1963, pričom ich model 350 GTV dal Ferruccio s tímom dokopy za necelé štyri mesiace.
Lamborghini sa postupom rokov prepracovalo k najvyťaženejším konštruktérskym spoločnostiam v Taliansku. Ferruccio rozširoval svoj tím aj o niekdajších odborníkov z Ferrari, ktorí našli v Lamborghini nové videnie do sveta motoristickej techniky.
Ferruccio Lamborghini odchádza zo scény
Deväť rokov od založenia značky postihli Lamborghiniho firmu finančné ťažkosti. Ferruccio sa však nenechal stiahnuť do krachu a ani sa nepokúšal o nejaké zúfalé ťahy. 51 % spoločnosti jednoduche predal za 530-tisíc eur švajčiarskemu obchodníkovi, čím sa vzdal väčšinovej kontroly nad svojím dielom, spomína sa v knihe Lamborghini: 40 rokov od založenia.
Muž, ktorý po hádke s Ferrarim založil konkurenčnú spoločnosť, dosadil k svojej značke emblém býka, ktorý dokazoval Ferrucciovu záľubu v býčích zápasoch. Po predaji spoločnosti sa ešte ukazoval v dielňach, kde stále pomáhal v procese výroby.
Po roku 1974 sa tesne pred dovŕšením 60. narodenín presunul od automobilov späť k vinárstvu. Hrával golf, pestoval a vyrábal vlastné víno, chodil na poľovačky a užíval si doshiahnutý úspech, zatiaľ čo jeho firma sa v polovici 70. rokoch potácala s vážnymi finančnými problémami.
Ferruccio Lamborghini zomrel 20. februára 1993 na následky infarktu vo veku 76 rokov. O šesť rokov neskôr prešla spoločnosť Lamborghini pod vlastníctvo koncernu Volkswagen, kam patrí vrátane značiek ako Audi, Škoda, Seat, Bentley či Bugatti dodnes.
Príbeh jednej z najznámejších a najluxusnejších značiek na svete tak začal náhodnou vyhrotenou hádkou dvoch hrdých a nadaných Talianov, pričom dôvodom bola len nekvalitná spojka.
Nahlásiť chybu v článku