Členské krajiny Európskej únie koncom minulého týždňa oficiálne schválili zoznam povinných bezpečnostných technológií, ktorými budú vybavené nové autá od roku 2022. Ministri financií potvrdili dohodu štátov únie s europarlamentom na konečnej podobe noviniek, ktoré by podľa niektorých odhadov mohli znížiť počet smrteľných dopravných nehôd až o pätinu.
Nové pravidlá sa budú vzťahovať na osobné vozidlá, dodávky, autobusy aj nákladné automobily. Od mája 2022 by tak všetky nové automobily predávané na európskom trhu mali mať napríklad systém inteligentnej regulácie rýchlosti (ISA), ktorý vodiča na základe sledovania máp a rozpoznávania dopravných značiek upozorní na prekročenie povolenej rýchlosti. Samotný systém neobmedzí rýchlosť vozidla a vodiči budú mať možnosť ho vypnúť, pri každom naštartovaní sa však zapne automaticky.
K ďalším povinným systémom bude patriť pokročilý systém núdzového brzdenia a rozpoznávanie únavy vodiča či technológie núdzového udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Autá majú byť vybavené taktiež detekciou spätného chodu či zariadením monitorujúcim presný tlak v pneumatikách. Ľahšie do nich pôjde inštalovať alkoholový imobilizér.
Nákladné autá a autobusy budú musieť mať po novom podobu, ktorá výrazne obmedzí mŕtve uhly okolo vozidla, do ktorých vodič nevidí. Budú tiež povinne vybavené technológiami schopnými rozpoznať chodcov a cyklistov v bezprostrednej blízkosti.
„Tieto nové pravidlá nám pomôžu výrazne znížiť počet úmrtí a vážnych zranení na cestách EÚ. Posilňujú tiež konkurencieschopnosť európskych výrobcov áut na celosvetovom trhu,“ konštatoval fínsky minister Timo Harakka, ktorého krajina Rade EÚ predsedá.
Od začiatku storočia do roku 2017 sa podľa štatistík EÚ znížil počet úmrtí pri dopravných nehodách v Európe o viac ako polovicu. Doteraz posledné povinné bezpečnostné úpravy automobilov však EÚ schválila pred desiatimi rokmi.
Nahlásiť chybu v článku