Česko sa po včerajších udalostiach zobudilo do tragického rána. Hrozivé udalosti zo dňa na deň zmenili životy desiatok ľudí. Psychológa a riaditeľa IPčka PhDr. Mareka Madra, PhD., MBA sme sa preto pýtali, či je vhodné o týchto udalostiach hovoriť a ako môžeme ľuďom zasiahnutým touto udalosťou pomôcť. Odborníci bijú na poplach, duševné zdravie mládeže je na tom zle, je najvyšší čas konať a nemlčať.
Tragické udalosti zasiahli nielen Česko, ale aj Slovensko. Na českých univerzitách študujú aj zahraniční študenti vrátane Slovákov a mnohí priamo v Prahe žijú. Kladieme si otázku, čo môžeme urobiť pre to, aby sa v budúcnosti podobná situácia neopakovala.
V článku sa dozviete aj:
- či je o tragickej udalosti potrebné a vhodné hovoriť;
- po akých zmenách volajú odborníci;
- ako pomôcť blízkym, ktorých zasiahli udalosti v Prahe;
- kde hľadať pomoc.
Riaditeľa IPčka a psychológa Mareka Madra sme sa pýtali, či je vôbec vhodné o tragickej udalosti hovoriť:
„Aj táto tragédia poukazuje na potrebu akútneho a efektívneho systémového riešenia. Sme v situácii, kedy si nemôžeme dovoliť neodpovedať na potreby a problémy, ktoré rezonujú v spoločnosti. Potrebujeme spolupracovať naprieč rezortmi, vzdelávať a hľadať efektívne možnosti pomoci pre odborných pracovníkov, pedagógov, vedenie škôl, záchranné zložky a špecializované jednotky, ktoré v našej krajine máme a potrebujú zosilniť politickú podporu. Je potrebné, aby štát budoval odborné kapacity na všetkých úrovniach.
Dlhodobo upozorňujeme na fakt, že stav duševného zdravia mladých ľudí nie je dobrý a systémové nastavenie pomoci nepostačuje alarmujúcej situácii. Strácajú dôveru, že niekto vidí a reaguje na ich volania o pomoc a chce riešiť ich problémy. Nedôverujú systému, že ich ochráni, často sú „dotlačení“ do toho, že je lepšie mlčať a ticho trpieť, lebo sa pomoci nedovolajú.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Vážne veci sa „zametajú pod koberec“ aj napriek viditeľným „červeným vlajkám“. Rozhodnutia „zobrať veci do vlastných rúk“ majú takéto tragické následky a nevinné obete. Je dôležité, aby školy venovali pozornosť prejavom rizikového správania, nepopierali šikanu, pretože je bežné, že sa z obete stane páchateľ. Domáce prostredie je ťažko ovplyvniteľné, prostredie školy preto má nezastupiteľnú funkciu v identifikácii a pomoci. Potrebujeme naplniť naše školy školskými psychológmi a odbornými tímami s dostatočnou podporou systému, aby dokázali vytvárať bezpečnú atmosféru a participujúce prostredie. Bezpečná škola je taká, ktorá o problémoch hovorí a rieši ich. Streľba v Prahe je tragédia pre celú spoločnosť a nesmie po nej zostať ticho.
V IPčku sa tejto téme posledný rok intenzívne venujeme, usporiadali sme okrúhle stoly so zástupcami verejných inštitúcií a neziskového sektora a spoločne sme vypracovali nasledovné odporúčania:
ODPORÚČANIA ODBORNÍKOV A ODBORNÍČOK V TÉME RADIKALIZÁCIE MLADÝCH ĽUDÍ (výstupy z okrúhleho stola expertov zo dňa 15. 8. 2023 v IPčku):
1. Odporúčanie: Vytvoriť alebo určiť strešného koordinátora pre prevenciu a odbornú intervenciu v téme radikalizácie mladých ľudí.
Cieľ: Multidisciplinárny prístup v riešení témy radikalizácie mladých ľudí, zapojenie všetkých aktérov (dotknuté rezorty, mimovládny sektor, samosprávy, cirkvi, …), ktorí pracujú s deťmi a mladými ľuďmi.
2. Odporúčanie: Zabezpečiť školských psychológov/psychologičky do škôl primerane počtu žiakov/žiačok/študentov/študentiek.
Cieľ: Dostupná anonymná a bezplatná psychologická pomoc, nízkoprahový kontakt s odborníkmi/odborníčkami na duševné zdravie v školskom prostredí (offline aj online), vytváranie pozitívnej klímy školy.
3. Odporúčanie: Vytvoriť systém podpory pre školských psychológov/psychologičky a ďalší odborný personál.
Cieľ: Supervízie, intervízie, formálne a neformálne vzdelávanie v téme radikalizácie.
4. Odporúčanie: Vzdelávať pedagogický zbor, odborných zamestnancov/zamestnankyne a pracovníkov/pracovníčky s mládežou v téme radikalizácie mladých ľudí.
Cieľ: Odborná pripravenosť odborníkov a odborníčok pracujúcich s mládežou.
5. Odporúčanie: Aplikovať participatívny prístup pre mladých ľudí v školskom aj mimoškolskom prostredí.
Cieľ: Mladí ľudia majú možnosť pravidelne spolurozhodovať o bežnom živote školy, krúžkov, klubov, aktivít, …
6. Odporúčanie: Využiť potenciál spoločenskovedných predmetov a predmetov z iných vzdelávacích oblastí na sprostredkovanie informácií, ktoré sa mladí ľudia dozvedajú na vyučovacích hodinách dejepisu až vo vyšších ročníkoch a sú významné v kontexte radikalizácie, taktiež predĺžiť čas, ktorý sa týmto témam budú venovať s väčším akcentom na aktuálne témy.
Cieľ: Mladí ľudia budú mať informácie skôr a na základe toho môžeme budovať odolnosť mladých ľudí voči extrémistickým naratívom.
7. Odporúčanie: Vytvoriť mladým ľuďom priestor/platformu (školský parlament, …), kde budú mať možnosť podeliť sa o svoje názory, čím sa vytvára priestor na identifikáciu potenciálneho rizika, implementáciu intervencií, budovanie odolnosti voči radikalizačným a extrémistickým naratívom a zvyšuje sa dôvera mladých ľudí voči inštitúciám. V oblasti prevencie je potrebné myslieť na nešpecifickú osobnú prevenciu, učenie a posilňovanie zručností, ktoré vedú k odolnosti voči ohrozeniu a rizikovému správaniu.
Cieľ: Nastaviť a podporovať v školskom a mimoškolskom prostredí otvorenú komunikáciu a bezpečnú atmosféru na pravidelnú diskusiu o zložitých témach témach (atmosféra v skupine, šikana, riešenie konfliktov, …) a témach, ktoré zaujímajú mladých ľudí.
8. Odporúčanie: Vytvárať anonymnú a atraktívnu pomoc pre mladých ľudí v online prostredí s akcentom na sociálne siete a platformy, ktoré aktívne mladí ľudia využívajú a sú v nich vystavení riziku groomingového procesu extrémistických skupín a radikalizmu.
Cieľ: Pôsobiť v prirodzenom prostredí mladých ľudí, kde dochádza k prvotným kontaktom s radikalizáciou a groomongovými procesmi.
9. Odporúčanie: Pravidelné sieťovanie odborníkov a výmena informácií a skúseností zo všetkých dotknutých rezortov, mimovládneho sektora, samospráv, cirkví, … a spoločné vytvorenie okamžitého intervenčného systému pre riešenie následkov udalostí v oblasti radikalizácie mladých ľudí. Oblasť radikalizácie mladých ľudí je nutné manažovať konkrétnym strešným koordinátorom pre prevenciu a odbornú intervenciu.
Cieľ: Zabezpečiť dostupnú a komplexnú pomoc.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Nahlásiť chybu v článku