Využívanie sociálnych sietí je na Slovensku veľmi intenzívne. Celkovo 70 % slovenskej populácie využíva sociálne siete na dennej báze. Takmer 60 % Slovákov sociálne siete používa dokonca niekoľkokrát denne. Naopak, sociálne siete vôbec nevyužíva 14 % obyvateľstva. Vyplýva to z prieskumu agentúry Go4insight.
V porovnaní s rokom 2022, keď sa tento prieskum realizoval naposledy, nastalo pomerne výrazné zvýšenie frekvencie využívania sociálnych sietí. Aspoň raz za deň využíva sociálne siete o deväť percentuálnych bodov viac. Celková penetrácia sociálnych sietí, teda podiel tých obyvateľov Slovenska, ktorí sociálne siete využívajú aspoň občas, zostáva už pomerne stabilný, na úrovni 86 %. Znamená to, že v priemere využívame stále viac sociálnych sietí a používame ich intenzívnejšie.
Rastúci trend
Tento trend poukazuje na rastúcu dôležitosť sociálnych platforiem v každodennom živote Slovákov. Sociálne siete sa stali nielen nástrojom na komunikáciu a udržiavanie vzťahov, ale aj dôležitým zdrojom informácií, zábavy, profesionálneho rozvoja a osobného vyjadrenia. Vysoká frekvencia používania sociálnych sietí je najviditeľnejšia u mladých ľudí. Na dennej báze sociálne siete využíva až 94 % mladých ľudí vo veku do 26 rokov.
S rastúcim vekom postupne klesá intenzita a frekvencia používania sietí. Celková penetrácia (podiel ľudí, ktorí sociálne siete využívajú) je však veľmi vysoká vo všetkých vekových kategóriách okrem tej najstaršej. Vo vekovej kategórii nad 60 rokov používa sociálne siete na dennej báze „len“ 40 %. Paradoxne, za posledné roky narástlo využívanie sociálnych sietí najviac práve v tejto najstaršej vekovej skupine, konštatuje prieskum.
Najvyužívanejšou sociálnou sieťou na Slovensku je dlhodobo Facebook. Za ním nasleduje YouTube. Treťou najpoužívanejšou sociálnou sieťou je Instagram a na štvrtom mieste je TikTok. Prvú päticu najpoužívanejších sociálnych sietí uzatvára Pinterest. Facebook sa na Slovensku stále drží na vrchole rebríčka najpoužívanejších sociálnych sietí. Na dennej báze ho využíva 60 % slovenskej populácie, celkovo dokonca takmer 80% Slovákov.
Facebook je intenzívne používaný všetkými generáciami obyvateľov, pričom jeho popularita zostáva veľmi vysoká aj medzi mladými ľuďmi. Facebook je zároveň sieťou, ktorá najlepšie zasahuje aj najstaršiu cieľovú skupinu. Facebook tak zostáva hlavným nástrojom na udržiavanie kontaktov s priateľmi a rodinou, organizovanie podujatí, sledovanie rôznych záujmových skupín a prijímanie najnovších správ a informácií.
Instagram až tretí
YouTube je druhou najpopulárnejšou platformou na Slovensku. YouTube denne používa tretina slovenskej populácie, celkovo taktiež približne tri štvrtiny obyvateľstva. Mladí ľudia vo veku 15-26 rokov sú jednoznačne tou skupinou, ktorá používa YouTube najčastejšie. Avšak, YouTube si udržiava značnú popularitu aj medzi staršími vekovými skupinami, čo ho robí univerzálnou platformou s veľkým dosahom.
Instagram je treťou najpoužívanejšou sociálnou sieťou na Slovensku. Jeho popularita každým rokom rastie. V súčasnosti využíva Instagram aspoň raz za deň viac ako štvrtina slovenskej populácie. Celkové využívanie je na úrovni približne polovice obyvateľov Slovenska. Platforma je obzvlášť obľúbená medzi mladšími ľuďmi vo veku 15-40 rokov, pričom jadro tvoria mladí ľudia do 26 rokov.
V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, v slovenskej spoločnosti je viditeľný nárast intenzity používania všetkých veľkých sociálnych sietí. Facebook aj YouTube, dlhodobo dominujúce platformy, si nielenže udržali svoju širokú používateľskú základňu, ale ju dokázali aj rozšíriť. Denné využívanie Facebooku narástlo v porovnaní s rokom 2022 približne o štyri percentuálne body. YouTube si polepšil za toto obdobie o tri percentuálne body.
O podobnú hodnotu (štyri percentuálne body) narástlo od posledného merania v roku 2022 aj denné využívanie Instagramu. Najvyšší nárast za posledné dva roky však jednoznačne zaznamenal TikTok. Bázu denných užívateľov TikTok navýšil o takmer osem percentuálnych bodov. Z menších sietí sa zvýšilo predovšetkým využívanie Discordu a novej sociálnej siete Threads.
Nahlásiť chybu v článku