Aj keď odborníci na drogovú a najmä alkoholovú problematiku sami uvádzajú, že malé množstvo alkoholu by pri vedení motorového vozidla či bicykla nemal byť žiadny problém, slovenská legislatíva je v tomto smere veľmi prísna a v súčasnosti platí nulová tolerancia. Avšak dnes Ústavonoprávny výbor Národnej rady odobril právnu normu, kde by sa nulová tolerancia pre cyklistov zrušila. Ak návrh prejde parlamentom, je možné, že čoskoro by si cyklisti mohli pri svojej ceste dopriať malé osvieženie, a to bez akýchkoľvek problémov či výčitiek.
Výnimka sa má týkať iba cyklistov, ktorí jazdia v obci alebo na cestičke určenej pre cyklistov. To znamená, že jazda mimo obce či jazda na bicykli s pomocným motorčekom by mala stále podliehať súčasným právnym predpisom.
V pozmeňujúcich návrhoch sa opozícia snažila toto „uvoľnenie“ zaviesť aj na motoristov, avšak tento návrh neprešiel napriek tomu, že aj v súčasnej dobe policajti zvyknú tolerovať hladinu alkoholu na úrovni do 0,3 promile.
V samotnej novele sa uvádza, že cyklisti budú mať v zastavanom území obce tolerovanú hladinu alkoholu do hodnoty 0,24 mg/l čo predstavuje hodnotu 0,5 promile. Podľa vedeckých záverov uvedených v novele, takáto hladina alkoholu nemá vplyv na schopnosť osoby byť účastníkom cestnej premávky a má len minimálny vplyv na psychické, senzorické a motorické funkcie.
Poslanci uvádzajú, že cyklistov treba podporovať, a to aj takouto formou.
„Pri podpore cyklistiky zo strany verejnej moci nemôže ísť len o vyznačenie alebo v lepšom prípade o vybudovanie cyklotrás, ale musí tu byť aj o niečo viac,” dodávajú poslanci.
Tolerancia alkoholu pri vedení motorových vozidiel či bicyklov je bežná v mnohých štátoch európskej únie, a aj samotná Európska komisia odporúča štátom prijať legislatívu na podporu znižovania rozsahu škôd súvisiacich s požívaním alkoholu.
Ak návrh prejde na októbrovom zasadnutí národnej rady, bude to znamenať, že cyklisti si budú môcť dopriať malé osvieženie v podobe jedného piva bez strachu z toho, že by porušovali zákon.
interez.sk (Matej Mensatoris), priekopnik.sk
Nahlásiť chybu v článku