Foto: Actuell37 [CC BY 4.0], via Wikimedia Commons

Poliak Mariusz Chodor vykonal zaujímavý experiment, ktorý má súdnu dohru.

Mladý Poliak má ťažké srde na železnice v jeho krajine. Cestuje s nimi už roky a všíma si chyby, ktoré dopravca robí na dennej báze. Prednedávnom sa rozhodol poukázať na zlú byrokraciu skutočne originálnym spôsobom. Investoval 6-tisíc zlotých (vyše 1 400 eur) a kúpil si 350 miest vo vlaku smerujúceho z Varšavy do poľského mesta Radom. Informuje o tom poľský denník Gazeta Wyborcza.

Článok pokračuje pod videom ↓

Mariusz nechcel sťažiť cestu stovkám ľudí, ale poukázať na problémy železničnej spoločnosti PKP Intercity. Na druhý deň sa totiž pokúsil všetky lístky vrátiť. Lístky kúpil v automate a celá akcia mu zabrala 8 hodín času.

Pri vracaní lístkov neuspel

Peniaze chcel totiž vrátiť na inú kartu, akou lístky kupoval. To je ale v rozpore, keďže peniaze spoločnosť vracia na kartu, na ktorú boli lístky kúpené. Navyše, pri vrátení peňazí si dopravca necháva 15% sumy. V rozhovore pre portál noizz.pl Mariusz povedal, že vrátenie peňazí iba na kartu, ktorou boli lístky zakúpené, je hlúposť. Ako príklad uvádza, že lístky môže kúpiť niekto iný svojou kartou a tie potom dá cestujúcemu. Pri vrátení lístka potom potrebuje kartu druhého človeka.

Foto: Krzysztof Dobrzański [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
So spoločnosťou bude prebiehať súdny spor. Tá ho obviňuje tiež z toho, že konal proti „dobrým mravom“ a vystavil ju riziku „značnej ujmy“.

Nepoctivý dopravca?

Gazeta Wyborcza ďalej uvádza, že železničná spoločnosť často nekoná tak, ako by mala. Údajne bežne predávajú lístky na vlak vo vyššej kategórii, aký v skutočnosti pristavia. Vyplatí sa im to, lebo iba málokto chce prechádzať zdĺhavým procesom reklamácie. Je totiž potrebné poslať písomnú žiadosť a na vybavenie čakať mesiac. Dopravca ďalej ponúka tiež zvýhodnené ponuky, no tie sú dostupné iba v pokladniach, z ktorých mnohé sa ale už zrušili a nahradili napríklad automatmi.

Foto: Jakub Hałun [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons

Ako je to na Slovensku?

Podobný scenár ako v Poľsku by sa dal pokojne vykonať aj u nás. V komunikácii s online podporou na stránke ZSSK sme zisťovali, či si teoreticky môžeme kúpiť lístky aj na celý vlak. To možné je, ako aj následné vrátenie lístkov. Slovenský dopravca si ale strhne 10% z ceny.

Uložiť článok

Najnovšie články