Ilustračná foto: Pixabay

Mierny nárast bol zaznamenaný už dva roky po sebe.

V niekoľkých predchádzajúcich článkoch sme sa venovali téme potravín. Zisťovali sme, kde končia po dátume spotreby, kde a či si ich nakúpime bez zbytočného obalu, či si ich odnesieme z obchodu vo vlastnej nádobe pátrali sme aj po krajine ich pôvodu. Teraz sa pozrieme na to, aký je podiel domácich potravín na pultoch slovenských obchodov.

Článok pokračuje pod videom ↓

Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov už druhý rok mierne rastie a v regáloch je v súčastnosti 38,6 % domácich produktov. Najviac slovenských výrobkov ponúkajú spoločnosti COOP Jednota a CBA.

V roku 2011 mali slovenské potraviny na pultoch obchodov polovičné zastúpenie (50%) a odvtedy majú klesajúcu tendenciu. No v porovnaní s rokom 2018 ide o nárast o 0,9 percentuálneho bodu. Vyplýva to z prieskumu agentúry Go4insight realizovaného pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS).

Zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých obchodných sieťach

Súčasný vývoj naznačuje pomalý nárast podielu slovenských výrobkov v predajniach. Zjavným lídrom slovenských potravín je už tradične reťazec COOP Jednota (58 %), tesne za ním vedie CBA (49 %). Na druhom konci rebríčka s najnižším podielom domácich potravín je dlhodobo reťazec Lidl (18 %). Nárast podielu vystavených slovenských výrobkov bol zaznamenaný vo všetkých sledovaných sieťach okrem reťazca CBA.

Podiel domácich potravín vo vybraných reťazcoch, zdroj dát: Potravinárska komora Slovenska 2019

Zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých kategóriách potravín

Najvyšší podiel zastúpenia domácich výrobkov v slovenských obchodoch majú kategórie mlieko (70 %), vody a minerálky (58 %), víno a pivo (51 %) a liehoviny a destiláty (49 %). Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú v kategórii cukrovinky nečokoládové (10 %), oleje a konzervované produkty (17 %) a cukrovinky čokoládové (18 %).

V rámci prieskumu v roku 2019 bolo sledovaných 16 kategórií. Nárast bol zaznamenaný v 14 z nich, najvýraznejší bol v kategórií olejov (plus 7 percentuálneho bodu) a spracovaných produktov (plus 5 percentuálneho bodu). Pokles zaznamenali balené mäsové výrobky (mínus 3 percentuálneho bodu) a nealko nápoje (mínus 4 percentuálneho bodu).

Podiel slovenských výrobkov na pultoch predajní SR podľa kategórií, zdroj dát: Potravinárska komora Slovenska 2019

Z hľadiska jednotlivých samosprávnych krajov je najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov v Nitrianskom, Banskobystrickom a Prešovskom kraji (42 %). Najnižší podiel má Bratislavský kraj (34 %).


Potravinárska komora Slovenska
Uložiť článok

Najnovšie články