Nehodu neprežilo okrem pasažierov osem zamestnancov železníc a desiatky ľudí sa zranili. Záchranári aj naďalej prehľadávajú zničené vozne a hľadajú obete. Približne 700 ľudí sa vo štvrtok zhromaždilo pred sídlom železničnej spoločnosti Hellenic Train v Aténach, kde protestovali proti chronickým nedostatkom a zlyhaniam.
Ľudia protestujú
Pri havárii, ktorá sa stala v utorok krátko pred polnocou, sa niekoľko vozňov vykoľajilo a najmenej tri zachvátil požiar. Guvernér gréckeho kraja Tesália Costas Agorastos pre grécku televíziu Skai povedal, že vlaky sa zrazili čelne vo veľkej rýchlosti viac ako 140 kilometrov za hodinu.
Polícia medzičasom zatkla prednostu stanice v meste Larissa. Ďalšie dve osoby boli zadržané na výsluch. Železničná spoločnosť Hellenic Train informovala, že osobný vlak smeroval z Atén do mesta Solún a viezol približne 350 pasažierov. Mnohí z nich boli študenti, ktorí sa vracali z búrlivého gréckeho karnevalu.
Príčina nehody nebola hneď známa, ale Mitsotakis v utorok večer bez podrobností vyhlásil, že smrteľná zrážka vznikla hlavne v dôsledku tragickej ľudskej chyby. Incident nazval bezprecedentným a sľúbil plné, nezávislé vyšetrovanie. Po zrážke z funkcie odstúpil tamojší minister dopravy Kostas Karamanlis. Odôvodnil to tým, že považuje za svoju „povinnosť“ odstúpiť, aby preukázal „základnú úctu k pamiatke tých, ktorí tak nespravodlivo zomreli“.
Tragédii sa dalo zabrániť
Vláda od stredy vyhlásila trojdňový štátny smútok, zatiaľ čo pred všetkými budovami Európskej komisie v Bruseli viali vlajky na pol žrde. Približne 700 ľudí sa vo štvrtok zhromaždilo pred sídlom železničnej spoločnosti Hellenic Train v Aténach, kde protestovali proti chronickým nedostatkom a zlyhaniam. Tie v utorok krátko pred polnocou spôsobili čelnú zrážku dvoch vlakov s 57 mŕtvymi. TASR prevzala správu z tlačovej agentúry AFP.
„Sme nahnevaní na túto spoločnosť, na vládu a na minulé vlády, ktoré neurobili nič na zlepšenie podmienok na gréckych železniciach,“ povedal penzista Stavros Nantis. Protestujúci si minútou ticha uctili pamiatku obetí nehody. Prednosta železničnej stanice v stredogréckom meste Larisa priznal zodpovednosť za tragédiu – pustil totiž protiidúce vlaky na tú istú koľaj.
Odborári tvrdia, že nehode by zabránili automatické bezpečnostné systémy na trati, ale tie tam nenainštalovalo niekoľko manažmentov spoločnosti po sebe. Spoločnosť Hellenic Train prevádzkujúca vlaky bola v roku 2017 sprivatizovaná a predaná talianskej železničnej spoločnosti Ferrovie Dello Stato Italiane. Obavy o bezpečnosť železnice však zostali, uviedol Nantis.
„Každý si myslel, že privatizácia problémy vyrieši. Talianska spoločnosť sľúbila modernizáciu železníc a nič sa neurobilo. Je to hanba,“ povedal dôchodca.
Nahlásiť chybu v článku