Prípad piataka na základnej škole v Česku pobúril internet. Chlapec sa totiž počas prijímacieho testu na gymnázium dopustil chyby, ktorá na pár hodín doslova rozdelila spoločnosť. Jedna strana obraňuje žiaka, pričom druhá v uznaní chyby nevidí žiaden problém, píše CNN Prima News.
Naprieč Českou republikou sa v súčasnosti konajú prijímacie skúšky na osemročné gymnáziá, ktoré absolvujú hlavne piataci zo základných škôl. Počas jedného z rozdielových testov sa však nedávno udiala chyba, ktorá okamžite spustila búrlivú diskusiu.
Chlapec dostal v teste úlohu, v ktorej kvôli jednému písmenku prišiel o dôležitý bod. Na chybu poukázal učiteľ, ktorý na Twitteri vystupuje pod menom Běžíci češtinář. Piatak mal v teste za úlohu spraviť z vety „Silnice, která vede lesem, je neprůjezdná,“ (Cesta, ktorá vedie lesom, je neprejazdná) jednoduchú vetu.
Jedno písmenko ho stálo bod
Mladý žiak tejto vete, zdá sa, syntakticky porozumel skvele. Celý problém je však v tom, že jeho odpoveď znela „Silnice vedocí lesem je neprůjezdná“ (Cesta vedúca lesom je neprejazdná). Ako sa dá všimnúť, piatakovi vypadlo jedno písmenko a miesto „vedoucí“ napísal „vedocí“.
Páťáci měli u přijímaček změnit VV ze souvětí „Silnice, která vede lesem, je neprůjezdná“ tak, aby vznikla věta jednoduchá. Páťáček tomu očividně syntakticky skvěle rozumí, ale napsal omylem „vedocí“ místo „vedoucí“ (v 1. případě správně VV vytvořil). Uznáno? Ne. Jasně že ne… pic.twitter.com/osD2vFTvZ6
— Běžící češtinář 🇺🇦 (@bezicicestinar) May 2, 2023
Vzdelávacia inštitúcia Cermat (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání) sa ohradila nielen pred učiteľom na Twitteri, ale proti všetkým ľuďom, ktorí začali do komentárov písať, že hodnotenia testov sú príliš prísne a takýto preklep by určite nemal znamenať zníženie celkového hodnotenia.
Nie je možné určiť, či išlo len o preklep
„V zadaní je uvedené, že východiskové súvetie má byť upravené tak, aby zo súvetia vznikla gramaticky správna veta jednoduchá. Gramatická správnosť konštrukcie, ktorú žiak vytvoril, závisí najmä od správne utvoreného tvaru prídavného mena slovesného (vedúci). Pokiaľ žiak v takej vete napíše „vedúci“, hodnotiteľ nemôže rozhodnúť, či iba „vypadlo písmenko“, alebo žiak nevie správny tvar prídavného mena utvoriť,“ znie vo vyjadrení Cermatu.
Nahlásiť chybu v článku