V polovici 90. rokov sa spoločnosť PepsiCo a muž menom John Leonard začali súdiť o stíhačku. Presne tak, počujete dobre. Celý, mierne bizarný príbeh, má korene v nepodarenom reklamnom spote obľúbeného sladeného nápoja, ktorý v prípade splnenia istých, na prvý pohľad nemožných podmienok, sľuboval výhercovi súťaže lietajúci bojový stroj.
V článku sa dozviete aj:
- ako riešila Pepsi problémy s konkurenciou;
- prečo zaradila do výberu výhier stíhačku;
- ako získal mladík 700-tisíc dolárov na jej kúpu;
- ako prebehol súdny proces.
Televízny a všeobecne mediálny marketing sa v posledných desiatkach rokov stal veľmi obľúbený. Reklamy na rôzne produkty v televízii či rádiu lákajú ľudí na to, aby si daný tovar čo najrýchlejšie kúpili. Súčasťou tejto propagácie sa stalo aj rôzne zbieranie bodov či obalov, za ktoré výrobca produktu sľuboval zaujímavé výhry.
Takto to bolo aj v roku 1996, kedy sa svetoznáma firma na výrobu sladeného nápoja, Pepsi, rozhodla nalákať ľudí na zbieranie bodov. V marci toho roku začali marketingoví pracovníci Pepsi promovať kampaň, ktorou chceli pritiahnuť viac záujemcov o ich drink. Z nevinnej reklamy sa však onedlho stal súdny proces, ktorý dal základ množstvu ďalších podobných prípadov.
Problémy s marketingom
História Pepsi siaha do roku 1893, kedy sa tento drink predával pod názvom „Bradov nápoj“. Názov bol odvodený od zakladateľa Caleba Bradhama, ktorý ho predával vo svojej drogérii v americkom štáte Severná Karolína. V roku 1898 sa firma premenovala na Pepsi-Cola s cieľom získať väčšiu marketingovú silu a pritiahnuť viac zákazníkov, píše Pepsi Store.
Názov Pepsi bol pôvodne odvodený od dyspepsie, teda poruchy trávenia. Bradham totiž prezentoval svoj drink práve ako liečivo proti ťažkostiam s trávením. Niektorí si počas rokov mysleli, že súčasťou nápoja je aj enzým pepsín, ktorý podporuje trávenie, no táto látka v receptúre Pepsi nebola nikdy prítomná. Pôvodný recept obsahoval ešte vanilku a viac cukru, keďže cieľom bolo, aby drink pomáhal s trávením a zároveň dodával energiu.
Ako je známe, hlavným konkurentom Pepsi na trhu je Coca-Cola, ktorá bola predstavená v Atlante v roku 1886. Tieto dve spoločnosti s prakticky veľmi podobným produktom spolu súperili na trhu čo sa týka zisku a udržania zákazníkov, čo ich viedlo k rôznym marketingovým a reklamným ťahom.
Posuňme sa v príbehu o viac ako 100 rokov dopredu. V polovici 90. rokov čelila Pepsi veľkej výzve, a síce, udržať sa medzi špičkou na trhu a nedovoliť, aby kľúčovú cieľovú skupinu prebrala Coca-Cola. Išlo o čo najmladších ľudí, ktorí by dokonale šírili reklamu a stali sa dlhoročnými konzumentmi Pepsi, ktorej sa v roku 2023 predá celosvetovo až 154 miliónov kusov.
Prichádzajú body od Pepsi, zbierajte, čo sa dá
V marci 1996 začala Pepsi propagačnú kampaň Pepsi Stuff, ktorá zákazníkom umožnila nazbierať body, za ktoré bolo možné získať výhry ako tričká, bundy, mikiny, horské bicykle a mnohé ďalšie produkty. Tieto body bolo možné získať nákupom produktov Pepsi s nálepkami pripevnenými na obaloch nápoja. Dnes podobný princíp poznáme zo stoviek tovarov, no pred takmer 30 rokmi išlo o jednu z prvých kampaní tohto druhu.
Kampaň bola najväčšia v histórii Pepsi. Na jej mediálnu podporu a propagáciu natočila Pepsi sériu televíznych reklám, ktoré ukazovali, čo môžu ľudia za jednotlivý počet bodov získať. V jednej sa však prerátali, respektíve to riadne prehnali. Konkrétna reklama predvádzala počítačom generovanú stíhačku AV-8 Harrier II značky Pepsi. Úloha bola jasná, ak chcete získať domov vašu vlastnú stíhačku, potrebujete nazbierať 7 miliónov Pepsi bodov, tvrdí CNN.
Za 100 bodov vám Pepsi poslala tričko, za približne 1 400 by ste dostali koženú bundu…a čo za 7 miliónov? Podľa reklamy pristála vojenská stíhačka priamo na vašom dvore, pričom cena tohto typu militarizovanej techniky stála v tej dobe 32 miliónov dolárov. Marketingoví pracovníci a vedenie Pepsi však zabudlo na jednu vec, že na svete sa istotne nájde minimálne jeden človek, ktorý sa pokúsi nejakým spôsobom prísť na to, ako danú úlohu splniť, píše The Guardian.
V prípade stíhačky od Pepsi to bol John Leonard, 20-ročný študent biznisu, ktorý začal úpenlivo premýšľať nad tým, ako sa stať majiteľom vojenského lietajúceho stroja. Mladík mal teda 2 možnosti, no len jedna reálne prichádzala do úvahy. Pravidlá boli nastavené jednoducho, za jeden pohár Pepsi v akejkoľvek prevádzke bol 1 bod, za dvojlitrovú fľašu 2 body, pričom najviac bodov sľubovala kúpa balenia s dvanástimi plechovkami, konkrétne išlo o 5 bodov.
Nahlásiť chybu v článku