Foto: interez.sk

Ak navštívite Paríž, Eiffelovku nemôžete vynechať.

Písal sa rok 1889, keď 31. marca o 13:30 s veľkou slávou inaugurovali železnú konštrukciu slávnej Eiffelovej veže. Jej konštruktér, Gustave Eiffel, vtedy vyvesil na jej vrchol francúzsku trikolóru. Život slávnej veže, ktorú pozná celý svet, práve začal. 

Článok pokračuje pod videom ↓

Zaujímavosti o Eiffelovej veži

Počiatky

V roku 1889 mal Paríž hostiť Svetovú výstavu, čo bola v tom čase tá najvýznamnejšia udalosť sveta. Prirodzene, hlavné mesto Francúzska chcelo svet šokovať a dokázať, že nie je iba miestom s bohatou kultúrou a starou architektúrou, ale aj moderným mestom a centrom vedy.

Eiffelova veža odfotená smartfónom Huawei P30 Pro, interez.sk

Porota preto vyhlásila súťaž na stavbu, ktorá by Paríž na Svetovej výstavy mohla reprezentovať. Z postupujúcich projektov bol napokon vybraný ten, od Gustave Eiffela. Ten ale samotnú vežu nevymyslel. Jej autormi boli Émile Nouguier a Maurice Koechlin, ktorí dostali nápad postaviť vysokú vežu poňatú ako pylón na štyroch oporných nohách. Projekt potom ešte aj esteticky doladil architekt Stephen Sauvestre. Eiffel 18. septembra 1884 predložil projekt, aby dostal povolenie skonštruovať kovové pylóny v takých rozmeroch, aby mohol presiahnuť výšku 300 metrov.

Eiffleova veža

  • Má výšku 324 metrov a váži 10 100 ton.
  • Náklady na jej výstavbu boli presne 7 739 401 frankov.
  • V čase skonštruovania bola najväčšou stavbou sveta a tento titul si držala 41 rokov, pokiaľ v New Yorku nepostavili Chrysler Building.
  • Vežu do dnešného dňa navštívilo viac ako 243 miliónov turistov.
  • Ide tak o najnavštevovanejšiu atrakciu sveta.

Začiatok výstavby

Konštrukcia veže sa začala v roku 1887. Eiffel pôvodne plánoval, že veža bude stáť na oboch brehoch Seiny a rieka bude pretekať pomedzi nohy veže. To sa ale nestretlo s pozitívnymi reakciami, a tak sa rozhodlo o jej umiestnení na Marsových poliach.

Eiffel musel okrem toho riešiť množstvo konštrukčných problémov. Bolo potrebné zvoliť správne materiály, aby veža mohla mať naozaj plánovaných 300 metrov. Veľkým problémom boli aj základy, ktoré mali siahať až 7 metrov do hĺbky. Na stavbu bolo použitých až 7300 ton železa a až 2,5 milióna nitov.

Výstavba Eiffelovej veže
Foto: Pixabay

Nespokojnosť Parížanov

Mnohí Parížania túto stavbu od počiatkov nenávideli. Bola pre nich ako päsť na oko popri Invalidovni, Louvre či Víťaznom oblúku. Najmä osobnosti z literatúry a umenia nešetrili kritikou. Častovali ju hanlivými slovnými spojeniami typu „skutočne tragický stĺp verejného osvetlenia“, „skelet strážnej veže“, „komín továrne vo výstavbe“, „kostra, ktorá má byť ešte vyplnená opracovanými kameňmi alebo tehlami“. K veľkým kritikom patril napríklad skladateľ Charles Gounod, ale aj spisovateľ Guy de Maupassant, Alexandre Dumas ml., básnik Francois Coppée, básnik Leconte de Lisle či spisovateľ a dramatik Victorien Sardou.

Foto: Eiffelova veža, interez.sk

Výstavba a jej otvorenie

Veža mala byť postavená iba za jeden rok. Tento limit sa ale ukázal ako nereálny, no aj tak bola postavená na tú dobu za rekordne krátky čas. Celá výstavba totiž trvala iba dva roky, dva mesiace a päť dní. Každý diel musel byť umiestnený na vopred presne určené miesto. To predstavovala mnoho komplikácií, s ktorými sa robotníci museli vysporiadať.

Eiffelova veža odfotená smartfónom Huawei P30 Pro, interez.sk

Pri pohľade na stavbu možno aj vám skrsla v hlave myšlienka, koľko robotníkov pri stavbe zomrelo. Tu sa ale veža môže popýšiť krásnou štatistikou. Počas samotnej výstavby totiž nezomrel nikto. Jeden robotník vo voľnom čase ale z veže spadol, keď sa predvádzal pred svojou priateľkou.

Výhľad z Eiffelovej veže odfotený smartfónom Huawei P30 Pro, interez.sk

Dňa 15. mája 1889, v deň otvorenia Svetovej výstavy, bola stavba sprístupnená pre verejnosť. Veža dostala červený náter, ktorý sa v priebehu nasledujúcich rokov menil.

Mala stáť iba 20 rokov

Veľkú radosť odporcom veže spôsoboval fakt, že Eiffelovka mala byť iba dočasnou stavbou a po 20 rokoch mala byť zdemolovaná. To sa však nestalo. Veža si na seba zarobila už po 6 rokoch od otvorenia na výbere vstupného. Pred samotným zbúraním ju ale zachránil fakt, že bol na jej vrchol umiestnený vysielač. Navyše slúžila na meteorologické merania a rôzne fyzikálne pokusy. K plánovanej demolácii tak nikdy nedošlo.

Výhľad z Eiffelovej veže odfotený smartfónom Huawei P30 Pro, interez.sk

Spomínaný spisovateľ Maupassant, jej veľký odporca, paradoxne v kaviarni vo veži trávil veľa času. Traduje sa história, že na otázku, prečo ju navštevuje, odpovedal: „Toto je jediné miesto v Paríži, odkiaľ ju nevidím„.

Najväčšia atrakcia Paríža

Eiffelova veža sa v priebehu nasledujúcich rokov stala neodmysliteľnou súčasťou Paríža a dnes je jeho symbolom. Ročne ju navštívi do 7 miliónov návštevníkov, čo z nej robí nielen najnavštevovanejšiu atrakciu Paríža či Francúzska, ale aj celého sveta.

Výhľad z Eiffelovej veže odfotený smartfónom Huawei P30 Pro, interez.sk

Eiffelovu vežu sme navštívili aj my, počas konferencie spoločnosti Huawei, kde bola predstavená nová séria smartfónov P30. Na jej vyhliadke sme testovali nový superzoom smartfónu P30 Pro a očaril nás. Ak si chcete pozrieť, ako funguje jeho zoom, pozrite si tento náš článok.

thelocal.fr, toureiffel.paris, wikipedia.org, TASR
Uložiť článok

Najnovšie články