Öresundský most je najdlhší kombinovaný most v Európe, ktorý spája dve mestá, dánske hlavné mesto Kodaň so švédskym Malmö. Vrchnú časť mosta tvorí štvorprúdová cesta, pod ktorou sa nachádzajú železničné trate. Celková dĺžka prejazdu cez prieliv je šestnásť kilometrov, no most samotný má dĺžku približne osem kilometrov. Zvyšná časť konštrukcie je tvorená na dánskej strane tunelom Drogden, ktorý ústi na umelo vytvorenom ostrove Peberholm. Výstavba mosta stála dánsky a švédsky štát, ktorí sú jeho vlastníkmi, štyri miliardy EUR. Štátne rozpočty oboch štátov zostali nedotknuté, pretože stavba bola financovaná prostredníctvom pôžičky, ktorú momentálne splácajú používatelia samotného mosta. Aj z tohto dôvodu stojí v súčasnosti (rok 2016) jedna cesta osobným autom 54 EUR. Návratnosť tejto investície sa odhaduje na rok 2037.
Našim východzím bodom bola práve Kodaň. S ohľadom na to, že vlakové spojenie v Kodani je flexibilnejšie ako to autobusové, zvolili sme si tento typ dopravy pri našej ceste do Malmö. Vlaky smerujúce na kodanské letisko pokračujú ďalej na švédsku stranu a premávajú z centra mesta v pravidelných 20 minútových intervaloch. Cena lístka sa pohybuje od 10 do 12 eur a samotná cesta trvá len niečo vyše pol hodiny.
Najlepší výhľad na most je podľa môjho názoru zo švédskej strany v oblasti Sibbarp.
Hlavná stanica je s touto mestskou časťou spojená autobusovou linkou. Je možné absolvovať túto trasu z centra mesta aj pešo, približne dvojhodinovou prechádzkou po pobreží. Vystúpili sme na zastávke Sibbarpsvägen a pokračovali domovou zástavbou smerom k pobrežiu. Už z tohto miesta je most výborne viditeľný, no našim cieľom bolo mólo s neďalekou reštauráciou Luftkastellet v tesnej blízkosti mosta.
Tesne pri Öresundskom moste
Pohľad na Öresundský most z móla pri reštaurácii Liftkastellet
Pohľad na Kodaň
Viac fotografií a článkov Gabriely Palai nájdete aj na palaicrew.com či na Instagrame.
Gabriela Palai, travelistan
Nahlásiť chybu v článku