Foto: Google Maps

Nákupné centrum neďaleko hlavného mesta malo vysoké ambície, dlhé roky jeho okolie pripomína skôr postapokalyptický film.

Vrchol hospodárskeho rastu podnietil k rozbehnutiu biznisu mnohých podnikateľov. Nízka nezamestnanosť, rastúce mzdy, dopyt po každom obchodnom segmente definovali rok 2007, čo viedlo dvojicu manželov k investícii v Šamoríne. Postaviť chceli menšie nákupné centrum a mali jasnú víziu toho, ako by mohla ich klientela vyzerať. Veľké ambície sa však nenaplnili, toto je príbeh opusteného nákupného centra Vega.

Článok pokračuje pod videom ↓

Je celkom pochopiteľné, že nákupné správanie spotrebiteľov sa prirodzene mení v závislosti od toho, v akej hospodárskej situácii sa krajina a trh vo všeobecnosti nachádzajú. Kým niektoré trendy sa zvyknú cyklicky opakovať, iné vedia príjemne či nepríjemne prekvapiť. Bohužiaľ, ten nepríjemnejší variant môžeme priradiť k nákupnému centru Vega v Šamoríne, ktoré fungovalo rekordne krátko a svoje brány muselo, obrazne povedané, zatvoriť skôr, ako ich vôbec stihlo otvoriť.

Chceli prilákať tranzitujúcich zákazníkov

Ako z verejne dostupných údajov na Enviroportal vyplýva, prvá myšlienka na vznik nákupného centra uzrela svetlo sveta v roku 2007. Zaujímavé bolo, že zámer nepredložil veľký developer, ale dve osoby – Karol Duchaj s manželkou. Ich investičný zámer sledoval výstavbu polyfunkčného objektu o výmere 5 500 metrov štvorcových nákupnej plochy, celkovo na troch podlažiach. Podľa portálu Trend bolo hlavnou ambíciou prilákať do centra tranzitujúcich na hlavnom ťahu medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou.

Ako uviedol Index, cesta 1. triedy číslo 63 patrila pred otvorením rýchlostnej cesty R7 medzi mimoriadne frekventované dopravné úseky, nakoľko spájala Bratislavu a Dunajskú Stredu. Denne sa tak Šamorínom premleli desaťtisíce ľudí, ktorých chceli manželia premeniť na potenciálnych zákazníkov. Pôvodné náklady na výstavbu komplexu boli odhadnuté na 180 miliónov slovenských korún, teda približne 6 miliónov eur.

Foto: interez.sk

Boli to moje pozemky, ktoré som s vypracovaným projektom predal investorovi. On nakoniec celý projekt aj zrealizoval,“ vyjadril sa po rokoch na margo projektu pre Trend Karol Duchaj.

Výstavba a extrémne rýchly koniec

Nákupné centrum napokon dostalo pomenovanie Vega a s jeho výstavbou sa začalo v roku 2007, teda na vrchole domáceho hospodárskeho rastu. Celý proces výstavby prebiehal úplne hladko, a to aj napriek tomu, že sa počas neho menil investor – majiteľom sa stala spoločnosť A-P Stav. Plánované ukončenie stavby a kolaudácia pripadla na rok 2008, k čomu skutočne aj došlo a v tomto období Vega privítala prvých zákazníkov.

Foto: Google Maps

Ako vysvetľuje Index, v súčasnosti sa už len ťažko dajú dohľadať všetky prevádzky, ktoré v nákupnom centre svoje brány otvorili. „Z dostupných informácií vyplýva, že v komplexe bola trafika, predajňa mobilného operátora, potraviny, drogéria a fastfood,“ uvádza portál. Na internete sme aj my našli starý inzerát, ktorý bol zverejnený v čase, kedy už centrum bolo na predaj.

Prvé nadzemné podlažie je zamerané na módu, butiky, banky, elektropredajňu, kaviarne. Na druhom nadzemnom podlaží je vyčlenený priestor pre oddych, šport a voľný čas – fitnescentrum, skrášľovací salón, športové predajne, casína, bowling, kaviarne a reštaurácie,“ píše sa v inzeráte.

Zároveň bolo jasné, že od úplného naplnenia mala Vega ďaleko, a tak sa začali črtať prvé problémy. Tých mal komplex niekoľko a prejavili sa raketovou rýchlosťou.

Tento článok je dostupný členom Interez PREMIUM

Uložiť článok

Najnovšie články