Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) to dokazujú najnovšie analýzy o emisiách spojených s celým životným cyklom batériových elektromobilov a áut so spaľovacími motormi.
Analytici SEVA vychádzajú konkrétne zo zistení štúdie spoločnosti Ricardo pre Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA) zo septembra 2024 a výskumného reportu Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) z júla 2024. Taktiež sa opierajú o čerstvú štúdiu Ekologický vplyv vozidiel, ktorá vznikla na pôde Vysokého učení technického v Brne.
Emisie skleníkových plynov pri elektromobiloch už dnes nižšie o 66 % až 74 %
Štúdia sa sústredila na konkrétne podmienky v krajinách V4 a v novembri ju 2024 zverejnil tím pod vedením slovenského výskumníka Kamila Jašša. Štúdie sledovali emisné vplyvy vozidiel – od ťažby surovín, výroby komponentov a montáže, cez fázu používania až po koniec životnosti, likvidáciu a recykláciu.
Podľa zistení ICCT sú celkové emisie skleníkových plynov pri elektromobiloch už dnes nižšie o 66 % až 74 % oproti autám so spaľovacími motormi. Spoločnosť Ricardo uvádza, že elektromobily v Európe znižujú emisie o 63 %, pričom do roku 2050 môže úspora vďaka dekarbonizácii elektrických sietí a technologickému pokroku dosiahnuť až 80 %.
Brnenská štúdia zameraná na krajiny V4 dokázala zásadný vplyv tzv. energetického mixu jednotlivých krajín na ekologický prínos elektromobilov. V Poľsku, kde sa väčšina elektrickej energie vyrába z uhlia, sa ekologický prínos dosiahne až po prejdení 50 tisíc kilometrov. Na Slovensku, s prevažujúcim podielom jadrovej a obnoviteľnej energie, je to už po 23 tisícoch kilometrov. Elektromobily majú u nás v porovnaní s autami so spaľovacími motormi emisnú stopu nižšiu o 60 % až 70 %.
Podobné údaje potvrdilo päť nezávislých štúdií z rokov 2016 až 2021 od Európskej komisie, britského ministerstva dopravy, Medzinárodnej rady pre čistú dopravu, Medzinárodnej energetickej agentúry a Švajčiarskeho kompetenčného centra pre energetický výskum, informuje ďalej SEVA. Zo všetkých troch najnovších, ako aj z predchádzajúcich reportov tak podľa asociácie pre elektromobilitu vyplýva, že elektromobily majú výrazne nižší environmentálny dopad, ako autá so spaľovacími motormi.
Tento rozdiel by sa mal zlepšovať s pribúdaním obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe. Ako dodáva SEVA, “tvrdenia, že elektromobily sú z environmentálneho hľadiska rovnako zlé alebo dokonca horšie, ako vozidlá so spaľovacími motormi, sú preto nepravdivé a zavádzajúce”.
Nahlásiť chybu v článku