V Barcelone začnú od februára 2025 platiť prísne pravidlá pre používateľov elektrických kolobežiek. Každý, kto bude jazdiť na kolobežke po chodníku alebo bez prilby, bude čeliť pokute až do výšky 500 eur.
Tento krok je súčasťou širšej regulácie rastúceho počtu e-kolobežiek v meste, ktoré sa stali obľúbeným spôsobom dopravy. Počet jázd na elektrokolobežkách v Barcelone vzrástol podľa údajov The Guardian od pandémie štyrikrát rýchlejšie ako počet cyklistov.
Podľa zistení miestnej radnice sa v súčasnosti uskutoční približne 44 000 jázd denne. Zaujímavosťou je, že ženy tvoria 31 % používateľov kolobežiek, čo je oveľa viac ako 19 % cyklistiek.
Vodičský preukaz aj na kolobežku
Rýchlosť e-kolobežiek v Barcelone môže dosiahnuť až 40 km/h, čo je oveľa rýchlejšie ako bicykle, čo vyvoláva obavy z bezpečnosti. Preto sa mesto rozhodlo obmedziť ich maximálnu rýchlosť na 25 km/h. V prípade prekročenia tejto hranice bude kolobežka považovaná za motocykel, čo si bude vyžadovať vodičský preukaz.
Adrià Gomila, ktorý je zodpovedný za mobilitu v Barcelone povedal, že „Tieto opatrenia sú navrhnuté tak, aby viedli k zmene správania niektorých používateľov, zlepšili bezpečnosť a priniesli kolektívny prospech.“
Okrem toho sa v Barcelone stále vyskytujú problémy s parkovaním motocyklov, pričom mesto eviduje až 270 000 motocyklov – najviac v celej Európe. Dlhodobo sa nedarí riešiť problém parkovania na chodníkoch, čo ešte zhoršuje situáciu v meste. Mesto má totiž jedinečné geografické podmienky – je väčšinou rovinné, s viac ako 250 kilometrami cyklotrás a príjemným stredomorským podnebím, ktoré podporuje používanie alternatívnej dopravy.
Pomáhajú aj trestným činom
Elektrické kolobežky sú však už teraz problémom aj kvôli zlodejom mobilov a kabeliek, ktorí ich využívajú na efektívny a rýchly únik z miesta činu. Popularita tejto formy dopravy v Barcelone naďalej rastie, čo sa prejavuje nielen v každodennej mobilite, ale aj v nelegálnych aktivitách. Tento trend sa odrazil aj na raste počtu elektrických kolobežiek v meste, ktoré sa stali neoddeliteľnou súčasťou mestského života, aj keď s tým prichádzajú určité bezpečnostné a logistické problémy.
Tento rastúci problém so zneužívaním e-kolobežiek vyústil do zákazu ich prenájmu v meste v roku 2023, rovnako ako v Paríži. O tom, aké podmienky a pravidlá pri využívaní e-kolobežiek platia u nás, sme vás už informovali dávnejšie.
Nahlásiť chybu v článku