V stredu, 8. marca odštartovali bratislavskí organizátori pod hlavičkou City Sounds, prvý z koncertov roku 2017 v priestoroch Starej tržnice. Ich snahu prinášať nemainstreamové žánre do Bratislavy v podobe zahraničných koncertov s dôrazom na jazz, už neraz ocenilo nadšené bratislavské publikum.
Hoci raper Moe spieva v jednom z hitov novej kapely Solid Move „Dobré ráno“, návštevníci zapĺňajúcej sa Starej Tržnice v napätí čakali na „dobrý večer“. Rap v spojení s juzz-funkovými rytmickými podmazmi, v podaní kvalitných ostrieľaných hráčov, ku ktorým určite patril aj Marián Jaslovský (saxofón, EWI, flauta) rozprúdil energiu v sále plnej čakajúcich divákov na hviezdu večera.
Na dobré sa vraj čakať oplatí a hoci s nemalým meškaním, Macy nakoniec prišla na pódium. Po deviatich rokoch opäť v Bratislave. Pre tento krát menej popovo a viac jazzovo. Večer v znamení Stripped, nového albumu speváčky. Publikum nadšene tlieska aj napriek tomu, že samotná speváčka nevyzerá veľmi radostne. Jej výraz v tvári skôr svedčí o akomsi utajovanom smútku. Na pódiu ju doprevádzajú štyria elegáni v bielych károvaných oblekoch. Halou znie nenapodobiteľný chraplák pre tento večer, o čosi naliehavejší o čosi emotívnejší. Excentrická Macy s dych vyrážajúcim hlasom, výrazom, pohybmi a prežívanými emóciami na pódiu, nápadne pripomína ďalšiu divu z nedávnych dejín. Ona a Edith Piaf by si v tomto smere nemali moc čo závidieť.
Energia v sále začala postupne naberať na obrátkach, za čo vďačíme najmä výrazným saxofónovým sólam do energického rytmického podmazu bicích a perkusií. Kapela speváčku podržala aj formou výrazných mužských vokálov v refrénových pasážach niektorých skladieb.
Macy s publikom neustále komunikovala a divákov na ich veľké nadšenie vyzvala, aby si vytiahli mobilné telefóny a jej koncert live streamovali cez internet. Následne predstavila v krátkych sólach svoju kapelu. Fusion jazzu s hip hopom a funky. Netradičné zvuky keybordov, elektronické pišťanie, miestami drásajúce ušné bubienky na hranici počuteľnosti, meniace sa v okamihoch na strašidelne znejúce organové zvuky, umocňujúce hĺbku prežívania úvodov, či záverov skladieb.
Cover verzia veľkého hitu CREEP od Radiohead. Zaskočení diváci v sále. Skľučujúci pocit z prežívania vyžitej speváckej divy na pódiu. Všadeprítomné zimomriavky a zovretie pri srdci z atmosféry v sále.
Ďalej nasledovala krátka prestávka v tomto zvláštnom hudobnom predstavení. Kapela si neprítomnosť speváčky na pódiu užívala v nespútanej jamsession. A diváci spolu s nimi. Neskutočne rýchle klavírne behy, jammujúca basa a energická rytmika, nenechali stáť fanúšikov na jednom mieste.
Macy sa vrátila v dlhej čiernej róbe s výrazným ružovým šálom okolo krku. To už sa dav začal pohupovať zo strany na stranu v prichádzajúcom reggae rytme. Špecifický speváčkin hlas zaujal aj v tejto netradičnej polohe a cyklický klavír doplnený o jednoduchý rytmus bicích, ozvláštnil štýlový saxofonista v klobúčiku tancujúci počas svojho saxofónového sóla. Odmenou mu boli radostné tváre divákov v tancujúcom dave.
„Tento večer môžete robiť všetko, čo len chcete. Nemusíte sa o nič starať. Chcem tu vidieť v tejto sále samých cool a samých sexi kričiacich ľudí,“ aj takto sa prihovárala Macy k svojim fanúšikom.
To už nasledovalo dych vyrážajúce sólo bubeníka sprevádzané stroboskopovou svetelnou show. Ari Hoenig predviedol svoje kvality naplno a okrem hry na bicie nezaostával ani v používaní perkusívnych nástrojov.
Nasledoval jeden z najväčších hitov speváčky s názvom „I Try“. Pop soulový hit pre tento večer v jazzovejšom novom prevedení nesklamal a povinnou jazdou večera tak hudobníčka prešla s bravúrou. Z davu znel nadšený šepot tých, ktorí možno prišli práve kvôli tejto skladbe a vďaka Macy, ktorá nesklamala, si mohli spraviť pomyselnú fajku vo svojom zošitku očakávaní.
To, že má speváčka v obľube Boba Marleyho nezaprela ani v krátkej úsmevnej vsuvke, spievaním populárneho textu „Everything’s Gonna Be Alright“.
Následne dar od organizátorov, veľkú bielu kyticu rozhádzala po častiach do davu so slovami: „Ste to najlepšie publikum, mám pre vás túto kyticu!“
Ku koncu ešte dlho vo vzduchu doznievali posledné tóny skladby „The Way“. A hoci publikum sa ani po nadšenom potlesku svojho prídavku nedočkalo, koncert určite vo všetkých zarezonoval. Pravdepodobne sa bude o ňom ešte chvíľu hovoriť. Tí kritickejší budú rozprávať o tom, ako diva nesplnila očakávania, či ako hudobníci nedali všetko zo seba. Macy si ide svojou cestou a my len môžeme veriť, že to nebol jej posledný bratislavský koncert.
interez.sk (Saša Pastorková, foto: Jaro Novák)
Nahlásiť chybu v článku