Rok 2024 zatiaľ predstavuje pomerne náročnú skúšku pre viacero priemyselných oblastí. V uplynulých mesiacoch sa objavilo množstvo správ o tom, že ani najväčšie svetové spoločnosti sa nevyhli prepúšťaniu. Dôvody sú naprieč celým spektrom firiem rôzne, no azda s najťažšími výzvami bojuje auto-moto segment. A hlavne ten európsky.
Kým popredné technologicky zamerané spoločnosti redukovali svoje stavy hlavne z dôvodu investícií a implementácie umelej inteligencie do praxe, automobilky v Európe bojujú s krízou, ktorá je v priamom súvise s takzvanou zelenou politikou. Tá si v horizonte najbližších rokov určila niekoľko záväzkov a medzi hlavné ciele patrí aj postupný prechod na elektromobilitu.
To v preklade znamená, že lídri v auto-moto segmente postupne končia s výrobou spaľovacích modelov a do portfólia čoraz viac zaraďujú elektrické vozidlá. Okrem ekologického aspektu sa tiež spomínajú nižšie náklady, moderné funkcie a podobne, pričom niektoré štáty ponúkajú záujemcom tiež istú škálu benefitov, dotácií a príspevkov. Pôvodné predpoklady sa však kompetentným zatiaľ nenapĺňajú. Ako informuje portál Finsider, dôsledkom je výrazné prepúšťanie.
Redukcia zamestnaneckých stavov sa netýka iba samotných európskych automobiliek, ale aj celej škály výrobcov súčiastok a ďalších dodávateľov. Prečo ale auto-moto segment trpí? Nuž, dôvodom je práve nezvládnutý prechod na elektromobilitu, ktorý postupuje výrazne pomalšie, ako sa pôvodne predpokladalo. Ten nedokáže kompenzovať znižovanie výroby vozidiel so spaľovacími motormi.
Na jednej strane je záujem o elektrické vozidlá stále pomerne nízky, no a okrem toho, rast dodávateľskej siete pre elektromobilitu je pomalý. Podľa správ Európskej asociácie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) prišlo v prvom polroku 2024 o prácu viac ako 30-tisíc ľudí. Od roku 2020 sa toto číslo dokonca vyšplhalo nad 86-tisíc. V súvislosti s týmito problémami sa podsúva otázka, ako sa súčasný stav dotkne Slovenska?
Koniec koncov, na Slovensku tvorí automobilový priemysel takmer polovicu celkovej výroby a tiež 13 % HDP. Analytik rizík Ondrej Makeš sa vyjadril, že dosahy by u nás nemali byť také drastické, no dôležité je, ako sa jednotlivé európske automobilky dokážu prispôsobiť súčasným, ale aj prichádzajúcim výzvam.
Nahlásiť chybu v článku